رییس جمهوری مصر و رییس جمهوری آمریکا در خصوص تثبیت آتش‌بس در لیبی و توقف درگیری‌ها در این کشور توافق کردند.

توافق ترامپ و السیسی بر سر تثبیت آتش‌بس در لیبی

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، «عبدالفتاح السیسی» رییس جمهوری مصر و «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا دوشنبه شب در گفت و گوی تلفنی، در خصوص تثبیت آتش‌بس در لیبی و توقف درگیری‌ها در این کشور توافق کردند.

به نوشته الیوم السابع، «بسام راضی» سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر گفت: در گفت و گوی تلفنی ترامپ و السیسی آخرین تحولات مربوط به لیبی مورد بحث قرار گرفت و رییس جمهور مواضع ثابت و راهبردی مصر در قبال لیبی را تشریح کرد.

وی در توضیح مواضع مصر در قبال لیبی افزود: موضع قاهره برگرداندن توازن ارکان کشور لیبی و حفاظت از نهادهای ملی و جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی این کشور است.

سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر تاکید کرد، دخالت‌های غیر قانونی خارجی باعث پیچیده شدن بحران لیبی و افزایش تنش‌ها می‌شود که بر امنیت و ثبات منطقه‌ای تاثیر سوء خواهد گذاشت.  

بر اساس این گزارش، رییس جمهوری آمریکا نیز به همتای مصری خود گفته است: دغدغه‌های مربوط به پیامدهای ناشی از بحران لیبی بر منطقه را درک کرده و از تلاش‌های بی‌وقفه مصر در قبال مسأله لیبی قدردانی می‌کند.

راضی همچنین افزود: در گفت‌ و گوی تلفنی ۲ طرف تحولات مربوط به «النهضه» و همچنین برخی مسائل مربوط به روابط ۲ جانبه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

پیش‌تر رییس جمهوری مصر گفته بود: هر گونه دخالت مستقیم مصر در لیبی قانونی است.

السیسی افزوده بود: هرگونه دخالت مستقیم از سوی کشور مصر، خواه برای دفاع از خود یا بنا به درخواست حاکمیت قانونی و منتخب لیبی باشد که همان مجلس نمایندگان لیبی بوده، قانونی است.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با هدف برکناری معمر قذافی حاکم وقت این کشور، با تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیار گسترده‌ای روبه‌رو بوده است.

این کشور در نهایت به ۲ بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد و برخی کشورها از جمله ترکیه، قطر و ایتالیاست و در بخش شرقی و جنوبی نیز خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش بر امور مسلط شده است که از سوی کشورهایی مانند عربستان، روسیه، فرانسه، مصر، امارات متحده عربی، یونان و قبرس حمایت می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید