خسرو شکیبایی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون در ۷ فروردین ۱۳۲۳ در شهر تهران متولد شد و در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۸۷ در سن ۶۴ سالگی بر اثر عارضه قلبی و سرطان کبد به دیار باقی شتافت، وی سابقه بازی در آثار شاخصی نظیر «هامون»، «خواهران غریب»، «کاغذ بی خط»، «بانو»، «سالاد فصل»، «اتوبوس شب»، «خانه سبز»، «روزی روزگاری» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | افروز محرابی : امروز ۲۸ تیر ۱۳۹۹ مصادف است با دوازدهمین سالروز درگذشت خسرو شکیبایی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون که در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۸۷ بر اثر عارضه قلبی و سرطان کبد در سن ۶۴ سالگی در بیمارستان پارسیان تهران به دیار باقی شتافت و به همین مناسبت خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سلام نو به بررسی زندگی این هنرمند فقید، در یادداشتی با عنوان «از طلوع تا غروب» پرداخته است که در ادامه خواهید خواند.

طلوع:

خسرو شکیبایی بازیگر فقید و مشهور سینما و تلویزیون در تاریخ ۷ فروردین ‌۱۳۲۳ در خیابان مولوی تهران چشم به جهان گشود، پدرش احمد شکیبایی نظامی و سرگرد ارتش بود که در سال ۱۳۳۷ و زمانیکه فرزندش خسرو شکیبایی تنها ۱۴ ساله داشت بر اثر سرطان از دنیا رفت و مادرش فریده خاتمی نام داشت.

خسرو شکیبایی دو اسم داشت، در شناسنامه نامش خسرو بود، اما بستگان و خانواده او را با نام محمود صدا می کردند و نام هنری اش در سینما هم همان نام شناسنامه ای اش بود، وی از سال ۱۳۳۷ پس از فوت پدر خیلی زود وارد بازار کار شد و از سن پایین شغل های مختلفی همچون خیاطی، کانال کولر سازی و آسانسور سازی را تجربه کرد.

از خیاطی تا بازیگری با خسرو شیرین سخن

علاقه وی به بازیگری موجب شد که جدا از شغل کاری خود به این هنر نیز بپردازد و در سال ۱۳۴۲ برای نخستین بار بر روی صحنه تئاتر و پس از مدتی با آشنایی با عباس جوانمرد به عضویت گروه او درآند و به طور حرفه ای وارد عرصه بازیگری شد و در نمایش های مختلفی همچون «سنگ و سرنا»، «همه پسران من»، «شب بیست و یکم» و «بیا تا گل برافشانیم»، «بازرس»، «زیر گذر لوطی صالح» و ... به ایفای نقش پرداخت، لازم به ذکر است که این بازیگر فقید سینما و تلویزیون، تجربه بازی در چندین نمایش تلویزیونی همچون «فیزیکدان‌ها»، «هنگامه شیرین وصال» و ... را هم در کارنامه هنری خود دارد.

شکیبایی پس از آن برای افزایش دانش بازیگری خود به دانشگاه تهران رفت و در رشته بازیگری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد، وی ۵ سال بعد یعنی در سال ۱۳۴۷ وارد حرفهٔ دوبلوری شد.

از خیاطی تا بازیگری با خسرو شیرین سخن

ورود به تلویزیون:

این بازیگر نام آشنای سینما و تلویزیون نخستین بار در سال ۱۳۵۳ در فیلم کوتاه و ۱۶ میلی‌متری «کتیبه» به کارگردانی فریبرز صالح مقابل دوربین رفت و یک سال پس از آن در سال ۱۳۵۴ با سریال «سمک عیار» به کارگردانی محمدرضا اصلانی برای نخستین بار بازیگری در تلویزیون را تجربه کرد.

وی از سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۸۶ بیش از سی سال در تلویزیون ایران به فعالیت بازیگری پرداخت و در این مدت در بیش از ۳۰ تله تئاتر، فیلم و سریال به ایفای نقش پرداخت و آخرین کار تصویر وی در تلویزیون مربوط به سال ۱۳۸۶ و سریال «شیخ بهایی» به کارگردانی شهرام اسدی باز می گردد که شکیبایی در آن مجموعه در نقش شیخ عزالدین پدر شیخ بهایی به ایفای نقش پرداخته است.

از خیاطی تا بازیگری با خسرو شیرین سخن

وی در طول عمر هنری خود در آثار تلویزیونی متعددی از جمله «کوچک جنگلی»، «روزی روزگاری»، «آواز مه»، «کاکتوس»، « خانه سبز»، «مدرس»، «تفنگ سر پر»، «بوی گل‌های وحشی» و ... ایفای نقش کرده و با کارگردانان مطرحی نظیر «محمدرضا اصلانی»، «محمود استاد محمد»، «ناصر تقوایی»، «امرالله احمدجو»، «بیژن بیرنگ»، «مسعود رسام»، «فریدون حسن‌پور»، «احمد امینی»، «محمدرضا هنرمند»، «بهروز افخمی» و ... همکاری داشته است.

شاخص ترین نقش ها خسرو شکیبایی در تلویزیون مربوط به سریال «روزی روزگاری» به کارگردانی امرالله احمدجو در سال ۱۳۶۸ است، وی در این سریال در نقش «مراد بیگ» در کنار بازیگران شاخصی نظیر: خسرو شکیبایی، محمود پاک‌نیت، ژاله علو، جمشید لایق، محمد فیلی، حسین پناهی، شهره سلطانی، محمود جعفری، گوهر خیراندیش، پرویز پورحسینی، جمشید اسماعیل‌خانی و ... به هنرنمایی پرداخته است و سریال «خانه سبز» به کارگردانی بیژن بیرنگ و مسعود رسام در سال  ۱۳۷۵ است، وی در این سریال در نقش «رضا صباحی» در کنار بازیگران شاخصی نظیر: مهرانه مهین ترابی، رامبد جوان، آتنه فقیه‌نصیری، داریوش اسدزاده، حمیده خیرآبادی، اکرم محمدی، فخرالدین صدیق‌شریف و ... به هنر نمایی پرداخته است.

از خیاطی تا بازیگری با خسرو شیرین سخن

ورود به سینما:

خسرو شکیبایی زمانیکه مشغول بازی در نمایش «شب بیست و یکم» بود، برای نخستین بار سینما را با بازی در فیلم «خط قرمز» به کارگردانی مسعود کیمیایی در سال ۱۳۶۰ و در کنار بازیگران شاخصی نظیرسعید راد، فریماه فرجامی، سعید پیردوست، جمشید آریا، سعید امیرسلیمانی، جلال پیشوائیان و ... تجربه می نماید و از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۷ حدود سی سال در سینمای ایران به فعالیت بازیگری پرداخت و در این مدت در بیش از ۵۰ فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت و آخرین کار تصویر وی در سینما مربوط به سال ۱۳۸۷ و فیلم «حیران» به کارگردانی شالیزه عارف پور باز می گردد، وی در این فیلم در نقش پدربزرگ ماهی، در کنار بازیگرانی همچون باران کوثری، مهرداد صدیقیان، فرهاد اصلانی، ژاله صامتی و ... به ایفای نقش پرداخته است.

وی در طول نزدیک به نیم قرن فعالیت هنری خود در آثار سینمایی متعددی از جمله «دادشاه»، «هامون»، «بانو»، «سارا»، «پری»، «خواهران غریب»، «روانی»، «تاتوره»، «کاغذ بی خط»، «اتوبوس شب»، «دلشکسته» و ... ایفای نقش کرده و با کارگردانان مطرحی نظیر «مسعود کیمیایی»، «داریوش مهرجویی»، «ناصر تقوایی»، «سیروس الوند»، «علیرضا داوودنژاد»، «کیومرث پوراحمد»، «داریوش فرهنگ»، «فریدون جیرانی»، «رسول صدرعاملی» و ... همکاری داشته است.

از خیاطی تا بازیگری با خسرو شیرین سخن

خسرو شکیبایی در سینما اثر شاخص زیادی دارد که نمی توان به راحتی بهترین فیلم او را انتخاب کرد، اما یکی از ماندگارترین نقش های وی در سینما مربوط به فیلم سینمایی «هامون» به کارگردانی داریوش مهرجویی در سال  ۱۳۶۸ مربوط می شود، وی در این فیلم در نقش «حمید هامون» و در کنار بازیگران شاخصی همچون عزت‌الله انتظامی، حسین سرشار، بیتا فرهی، جلال مقدم، فتحعلی اویسی و ... به هنرنمایی پرداخته است.

از خیاطی تا بازیگری با خسرو شیرین سخن

زندگی خصوصی:

خسرو شکیبایی دوبار ازدواج کرد، وی نخستین بار با تانیا جوهری ازدواج کرد و پس از چند سال به جدایی منجر شد و حاصل این ازدواج یک دختر به نام پوپک شکیبایی است، وی مجدد با پروین کوشیار ازدواج کرد و از این ازدواج نیز پسری به نام پوریا شکیبایی به یادگار مانده است که پوریا شکیبایی همانند پدر در راه بازیگری قدم برداشته است و در حال حاضر در عرصه تئاتر مشغول به فعالیت است.

جوایز و افتخارات:

این بازیگر مطرح سینما و تلویزیون ایران برای فیلم های «هامون»، «کیمیا»، «سالاد فصل»، «یکبار برای همیشه»، «سایه به سایه»، «کاغذ بی خط»، «اتوبوس شب» ۷ بار نامزد دریافت جایزه سیمرغ بلورین شده است که از این تعداد سه بار موفق به دریافت سیمرغ برای فیلم های «هامون»، «کیمیا»، «سالاد فصل» شد و برای فیلم «اتوبوس شب» نیز دیپلم افتخار را از این جشنواره دریافت کرد، لازم به ذکر است که وی برای بازی در فیلم «خواهران غریب» ساخته کیومرث پوراحمد، موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره جهانی فیلم پیونگ یانگ کره شده است.

از خیاطی تا بازیگری با خسرو شیرین سخن

غروب :

خسرو شکیبایی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون پس از نیم قرن فعالیت هنری و بازی در بیش از صد فیلم سینمایی و تلویزیونی در ساعت ۴ صبح روز جمعه ۲۸ تیرماه ۱۳۸۷ پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان کبد بر اثر عارضه قلبی چشم از جهان فروبست و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید