"سولار اوربیتر" در تاریخ ۱۵ ژوئن نخستین گذر نزدیک از کنار خورشید را در فاصله ۷۷ میلیون کیلومتری ثبت کرد.

هنگامی که مدارگرد خورشیدی "سولار اوربیتر"(Solar Orbiter) ناسا/ آژانس فضایی اروپا این تصویر را ثبت کرد، فاصله آن با خورشید نصف فاصله زمین و خورشید بود.

به گزارش ایسنا، در ۹ فوریه سال ۲۰۲۰ ، ناسا و آژانس فضایی اروپا مأموریت مدارگرد خورشیدی خود موسوم به سولار اوربیتر را پرتاب کردند. هدف این ماموریت پاسخ دادن به برخی سوالات کلیدی علمی است. این سوالات شامل سیر تکاملی سیاره‌ها و ظهور حیات، نحوه کار منظومه شمسی، منشاء جهان هستی و همچنین فیزیک بنیادی در جهان است. مدارگرد خورشیدی "سولار اوربیتر"  در تاریخ ۱۵ ژوئن نخستین گذر نزدیک از کنار خورشید (پریهلیون) را در فاصله ۷۷ میلیون کیلومتری تجربه کرد.

هفته بعد از انجام این گذر دانشمندان تمام ۱۰ ابزار موجود بر روی فضاپیما از جمله ۶ تلسکوپ که موفق به ثبت تصاویری از نزدیکترین حالت ممکن به خورشید تا به امروز شده اند را آزمایش کردند.

"دنیل مولر" (Daniel Müller) دانشمند پروژه سولار اوربیتر گفت: ما هرگز از خورشید در این فاصله بسیار نزدیک تصویری را ثبت نکرده ایم.

اکنون محققان این ماموریت در خلال یک جلسه که قرار است پنچ شنبه ۱۶ژوئیه ساعت ۸ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۶:۳۰ به وقت تهران) صورت گیرد، ماموریت آنچه را که این تصاویر در مورد خورشید به ما نشان می‌دهد و اندازه گیری‌های انجام شده درباره ذرات و میدان‌های مغناطیسی خورشید را بررسی خواهند کرد.

کاوشگر خورشیدی پارکر که در سال ۲۰۱۸ توسط ناسا پرتاب شد حتی نسبت به سولار اوربیتر در فاصله ای نزدیکتر نسبت به مدار "پریهلیون"(perihelion) قرار گرفته و خواهد گرفت گرچه این فضاپیما دارای تلسکوپ‌هایی نیست که بتوانند از چنین فاصله‌ای مستقیماً به خورشید نگاه کنند.

مولر در مورد اهمیت این مأموریت توضیح داد: برای اولین بار ما قادر خواهیم بود تصاویر را از تمام تلسکوپ‌های خود جمع آوری کنیم و ببینیم که چگونه آنها اطلاعاتی را از قسمت‌های مختلف خورشید از جمله سطح ، جو بیرونی و تاج خورشیدی و هلیوسفر گسترده در اطراف آن جمع آوری کرده‌اند.

علاقه مندان می‌توانند این جلسه را به صورت زنده در این سایت مشاهده کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید