فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در جلسه‌ای با حضور مدیران پنج شرکت بزرگ اینترنتی ایران شامل دیجی کالا، کافه بازار، تپسی، فیلیمو و شیپور از  عرضه سهام این شرکت‌ها به بورس خبر داد.

در کنار علاقمندی استارتاپ ها برای ورود به بازار سرمایه، به نظر می رسد که دولت نیز به شدت از این خواسته حمایت می کند. «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور کشورمان در جلسه ستاد اقتصادی دولت که هفته گذشته برگزار شد از وزیر امور اقتصادی و دارایی خواست شرایط ورود شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال به بورس را تسهیل کرده و در صورت امکان یک بازار اختصاصی به ‌منظور پذیرش شرکت ‌های دانش ‌بنیان و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال ایجاد شود.

البته درباره اینکه تابلوی اختصاصی برای استارتاپ‌ها ایده خوبی است یا ید، گمانه‌زنی‌های بسیاری شده و کارشناسان نظرات متفاوتی در این باره دارند. اما در هر صورت آنچه مشخص است اینکه دولت دارد تلاش می‌کند تا شرکت‌های حوزه فناوری را به بورس وارد کند؛‌ شرکت‌هایی که البته خودشان هم به شدت به دنبال چنین موضوعی هستند چراکه در زمان فعلی نه خبری از سرمایه‌گذاران سنتی است و نه خبری از سرمایه‌گذاران خارجی. در نتیجه بازار سرمایه یکی از تنها راه‌های باقی مانده برای این شرکت‌ها جهت توسعه خدمات‌شان است.

به گفته وزیر اقتصاد، در مرحله نخست سهام اولین شرکت بزرگ اینترنتی ایران در هفته اول مردادماه سال جاری عرضه می شود و پنجمین شرکت نیز در هفته آخر شهریور ماه به بازار بورس قدم می‌گذارد.

«حسن قالیباف اصل»، رئیس بورس و اوراق بهادار تهران، «امیر هامونی»، رئیس شرکت فرابورس، «مسعود خوانساری» رئیس اتاق بازرگانی تهران و معاونان وزارت اقتصاد و دارایی از دیگران حاضران این جلسه بودند و در جریان آن به بررسی موانع ورود استارتاپ‌ها به بورس پرداختند و مدیران ۵ شرکت بزرگ اینترنتی ضمن تقدیر از شرکت بورس و فرابورس به خاطر همراهی با آنان از مشکلات و ‌موانع ورودشان به بورس گفتند.

یکی از مهم‌ترین موانعی که تاکنون باعث تاخیر در ورود شرکت‌های اینترنتی به بازار سرمایه شده است، نحوه محاسبه دارایی‌های نامشهود این شرکت‌هاست. اکنون وزیر اقتصاد دستور داده تا کمیته‌ای جهت تدوین قوانین و ‌مقررات ویژه در خصوص ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود این شرکت ها تشکیل شود.

هفته گذشته مدیرعامل دیجی کالا از آمادگی این شرکت برای ورود به بورس خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در صورت تحقق این هدف دیجی کالا با تمامی زیرمجموعه های خود با نام گروه اینترنتی دیجی کالا به بورس خواهد آمد.

حمید محمدی ضمن اشاره به سرمایه گذاری دیجی کالا در چند شرکت از جمله دیجی پی و روکولند اظهار داشت که حالا شرکتی به عنوان گروه دیجی کالا ایجاد شده و در صورت پذیرش و عرضه در بورس، تمامی این شرکت‌ های دارای ارزش بسیار زیاد، در قالب گروه اینترنتی دیجی کالا خواهند بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید