همه حداقل یکبار دچار سوزش سر دل شده اند. این احساس سوزش دردناک، می‌تواند چندین عارضه جانبی ناخوشایند در معده و مری شما ایجاد کند. برخی افراد نسبت به سایرین بیشتر از این دردها رنج می‌برند، اما آیا شما هم حداقل یک بار در هفته از آن رنج می برید؟ پس ضروری است که از نکات زیر اطلاع یابید.

اسفنکتر مری

سوزش سر دل برای بسیاری از افراد به خصوص بعد از خوردن غذای سنگین اتفاق می افتد. دلیل این امر این است که بعد از غذا اغلب فشار در معده شما افزایش می یابد. این باعث می شود تا عضلات اسفنکتر مری برای خلاص شدن از گاز اضافی در معده باز شود. ممکن است بعضی از اسیدهای معده در طی این فرآیند به وجود بیایند. اگر به مدت یک هفته یا بیشتر از سوزش سر دل رنج می‌برید، این احتمال وجود دارد که اسفنکتر مری بیشتر از حد معمول باز شده باشد. چاقی، بارداری، غذاهای بسیار چرب، سیگار کشیدن، الکل، استرس یا خستگی از دلایل احتمالی این امر هستند.

اثرات

احساس سوزش شدید در پشت استخوان سینه شما می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. سوزش سر دل نیز ممکن است باعث شکایاتی مانند گلوی ملتهب، سرفه و مشکلات بلع، طعم تیز یا تلخ در دهان و بوی بد دهان شود. نتایج این مشکل این است که شما شب ها کمتر می‌توانید بخوابید، و ممکن است به اندازه گذشته از وعده‌های غذایی خود لذت نبرید.

پس از مدتی، اسید معده به مری شما آسیب می‌رساند و درنهایت باعث عفونت مری شود. آیا از سوزش سر دل رنج می برید؟ بنابراین برای مشاوره کامل باید با پزشک خود تماس بگیرید.

دفتر یادداشت غذایی

اگر غالباً از سوزش سر دل رنج می برید، نگه داشتن دفتر یادداشت غذایی یک کار عاقلانه است. به این ترتیب راحت‌تر می فهمید که کدام غذاها و نوشیدنی‌ها می توانند باعث سوزش سر دل شوند.

همچنین موارد زیر را امتحان کنید:

برای کاهش این علائم، خوردن لقمه های کوچکتر و عدم مصرف بیش از حد غذای پرچرب را در نظر داشته باشید. بهتر است بعد از خوردن غذا برای هضم بهتر غذا دراز نکشید، زیرا این کار می‌تواند باعث افزایش اسید معده شود. اگر فردی هستید که اغلب اوقات شب هنگام سوزش سر دل را تجربه می کنید، بالش خود را کمی بلند کنید؛ با این کار سینه شما بالاتر از معده شماست و به کاهش علائم کمک می کند.

دارو

آیا بعد از امتحان این نکات، همچنان از سوزش سر دل رنج می برید؟ روش‌های دیگری نیز برای کاهش این علائم وجود دارد. داروهایی که تولید اسید توسط معده را مهار می کنند و اسید موجود در معده شما را خنثی می کند و باعث می شود احساس سوزش از بین برود. قبل از استفاده از دارو، خواندن دستورالعمل های ارائه شده با دارو بسیار مهم است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید