فیلم سینمایی «دوباره زندگی» به کارگردانی رضا فهیمی و تهیه کنندگی حسين پورمحمدی و نقش آفرینی گلاب آدینه و شمس لنگرودی و ... در شبکه نمایش خانگی پخش شده است، به بهانه پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : «دوباره زندگی» فیلم درام اجتماعی به کارگردانی رضا فهیمی و تهیه کنندگی حسین پورمحمدی و نقش آفرینی گلاب آدینه، شمس لنگرودی، رها خدایاری، خلف علوانی، اختر خوشکنار، آیه مقدم و ...  در سال 1396 تولید شده است.

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار بر این بود تا نخستین نمایش فیلم «دوباره زندگی» در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر رقم بخورد که با توجه به نظر هیئت انتخاب جشنواره این اتفاق رخ نداد تا در نهایت این فیلم خود را برای اکران در گروه هنر و تجربه آماده کند که با اکران عجیب و غریب خود در گروه هنرو تجربه، مورد استقبال مخاطبان و منتقدان قرار گرفت.

کارگردانی فیلم «دوباره زندگی» بر عهده رضا فهیمی نویسنده، کارگردان جوان سینما بوده است، وی پیش از این فیلم در عرصه ساخت فیلم کوتاه فعالیت داشته و توانسته بود پنج فیلم کوتاه را جلوی دوربین ببرد و فیلم «دوباره زندگی» نخستین فیلم بلند سینمایی وی محسوب می شود. لازم به ذکر است که آخرین فیلم کوتاه این کارگردان جوان با عنوان «کودکان ابری» موفق به دریافت جوایز بسیاری از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی شده است و این فیلم در سال 94 به‌عنوان نماینده فیلم کوتاه ایران به اسکار معرفی شده بود.

بیشتر بخوانید :

نقد فیلم «خانه» / وصیتی که عملی نشد

نقد فیلم «حکایت دریا» / حکایت امروز آدمها به روایت بهمن فرمان آرا

نقد فیلم «تورنادو» / فیلمی فانتزی در ژانر کودک و نوجوان

نقد فیلم «هم بازی» / فیلمی کودکانه در نکوهش تک فرزندی

نقد فیلم «منطقه پرواز ممنوع» / فیلمی علمی در ژانر مغفول نوجوان

رضا فهیمی در نخستین فیلم بلند سینمایی خود با در دست داشتن یک فیلمنامه منسجم و سر راست یک فیلم عاشقانه و آرامی را جلوی دوربین برده است، فیلمی که می داند چه میخواهد و کارگردانی که به درستی در اولین اثرش نشان داد می تواند آینده خوبی را برای خود و سینمای ایران رقم بزند.

وی در فیلم «دوباره زندگی» با دو شخصیت اصلی که یک زوج پیر با بازی شمس لنگرودی و گلاب  آدینه، طرف است و در قدم اول بهترین انتخاب های خود را در راستای انتخاب بازیگر انجام داده است، در ادامه با توجه به فضای فیلمنامه و بهره گیری از قاب های سینمایی پیمان عباسی زاده به درستی هدف اصلی خود نزدیک شده است.

فیلم «دوباره زندگی» را از حیث روایت می توان به دو بخش تقسیم کرد، بخش اول که بسیار کند می گذرد و زوج پیر در تصمیم گیری برای رفتن به خانه سالمندان دچار شک و تردید هستند و بخش دوم که با برگشت پسر و عروس و نوه شان از خارج شکل تندتری به خود می گیرد، البته این تصمیم هوشمندانه رضا فهیمی نیز قابل ستایش است که با توجه به روایت قصه در نیمه ابتدایی فیلم تصاویر به صورت کات های نرم و به کندی سپری می شود و بییننده و مخاطب را به آرامی با خود برای ادامه قصه همراه می کند.

رضا فهیمی با انتخاب رنگ سرد برای فیلم خود یک گام دیگر برای رسیدن به هدفش به درستی برداشته است و با توجه به فضای قصه طبیعتاً این تنالیته رنگ بهترین گزینه برای تصویربرداری بوده است و به بن‌بست رسیدن آن‌ها را به خوبی به نمایش می‌گذارد و سردی و بی‌روحی زندگی‌شان که از پی مشکلات تنهایی‌شان به وجود آمده را برای مخاطب باور پذیر می نماید، در این فیلم بیشترین بار بازی بر عهده همین زوج مسن و لوکیشن اصلی نیز همان لوکیشن منزل آنها محسوب می شود.

تهیه کنندگی فیلم سینمایی «دوباره زندگی» بر عهده حسین پورمحمدی، تهیه کننده جوان سینما ایران بوده است، وی در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر که در سال گذشته برگزار شد با فیلم «مغز استخوان» به کارگردانی حمیدرضا قربانی حضور یافت و توانست نظر مثبت بسیاری از منتقدین و مخاطباان را به خود جلب کند.

نویسندگی فیلم سینمایی «دوباره زندگی» محصول مشترک مجید اسماعیلی و امیرمحمد عبدیمی می باشد، مجید اسماعیلی نویسنده و کارگردان 40 ساله سینما ایران پیش از این نیز فیلمنامه های متعددی همچون «نوری»، «جاده» و سریال «محکومین» را به همراه زوج نویسندگی خود امیر محمد عبدیمی به نگارش درآورده بود و فیلم «دوباره زندگی» چهارمین همکاری مشترک این دو محسوب می شود.

یکی از نکات قوت فیلم «دوباره زندگی» فیلمنامه درست و سر راست فیلم است که بدون هیچ حرف اضافه فقط سعی در روایت قصه دارد و این ایجاز و اختصار در فیلمنامه سبب شده مخاطب بدون خستگی به تماشای این فیلم بنشیند و از تماشای آن لذت ببرد.

«دوباره زندگی» قصه‌ مرد و زن میانسالی است که قصد رفتن به خانه‌ سالمندان را دارند اما دست روزگار آن‌ها را مجبور به ادامه‌ زندگی در کنار یکدیگر می‌کند و ...

خطر اسپویل داستان

در فیلم «دوباره زندگی» گلاب آدینه و شمس لنگرودی که سالهای خوبی را در کنار هم عاشقانه زندگی کرده اند حال تصمیم به ادامه زندگی در خانه سالمندان دارند، این تصمیم که توسط مرد خانواده گرفته شده با مخالفت گلاب آدینه مواجه می شود و در این گیر و دار، پسر آنها که در خارج از کشور با دختری ازدواج کرده تصمیم دارد به همراه فرزند خود برای دیدن پدی و مادر خود به ایران بیایید و اتفاقی که در مسیر بازگشت به ایران برای آنها رخ می دهد موجب می شود که زندگی این زوج مسن را دستخوش تغییراتی کند و ...

در فیلم سینمایی «دوباره زندگی» بازیگرانی همچون گلاب آدینه، شمس لنگرودی، رها خدایاری، خلف علوانی، اختر خوشکنار، آیه مقدم و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

نخستین تجربه همبازی شدن گلاب آدینه در کنار شمس لنگرودی بسیار متفاوت و خوب جلوه کرده است و نوید یک زوج هنری خوب را در آینده می دهد که آن هم به هوش بالای رضا فهیمی کارگردان فیلم برمیگردد و با چینش درست دو بازیگر اصلی خود توانسته در باورپذیری و فرم روایی قصه به خوبی عمل کند، لازم به ذکر است گلاب آدینه برای فیلم «دوباره زندگی» برنده جایزه بهترین بازیگر از نگاه داوران جشنواره فیلم خروس طلایی و صد گل چین شده و این فیلم هم‌چنین جایزه نگاه ویژه هیات داوران فیلم‌های اول جشنواره تیرانا را نیز از آن خود کرده است.

شمس لنگرودی و گلاب آدینه در قالب زوجی که سال‌ها زندگی مشترک و عاشقانه ای در کنار هم داشته اند رابطه باور پذیری از خود در فیلم ارائه داده اند و به خوبی از عهده نقش خود برآمده اندو در کنار هم پیر شدند، رابطه‌ای ملموس و دل‌نشین را در این فیلم ارائه می‌دهند.

دیگر عوامل فیلم سینمایی «دوباره زندگی» عبارتند از: کارگردان: رضا فهیمی، تهیه‌کننده: حسین پورمحمدی، نویسندگان: مجید اسماعیلی پارسا، امیرمحمد عبدی، مدیر فیلمبرداری: پیمان عباس‌زاده، تدوین: حمیدرضا قربانی، صداگذار: سید علیرضا علویان، موسیقی: ستار اورکی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: امیر سلیم‌خانی، منشی صحنه: آرزو قربانی، صدابردار: سیدوحید رضویان، مدیر تولید: حسین فرضی‌زاد، جانشین تولید: سیدنادر سیدمحمدی، طراح چهره‌پردازی: سیدجلال موسوی، طراح صحنه و لباس: فرحناز نادری، مشاور رسانه‌ای: احسان عباسی.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید