اخیرا مکان های ورزشی به تدریج در حال بازگشایی هستند و استفاده از ماسک در آن ها اجباری است. افرادی که از ماسک استفاده می کنند، احتمالاً می دانند که گاهی اوقات چقدر می تواند ناراحت کننده و سخت باشد به خصوص در روزهای گرم تابستان.

با توجه به مطالعات گسترده اخیر، استفاده از ماسک برای جلوگیری از گسترش ویروس کووید19 بسیار مهم است، به همین دلیل آن ها به یک دارایی ارزشمند و ضروری در زندگی ما تبدیل شده اند.

با این حال از آن جایی که این تحقیقات نسبتاً جدید هستند، برخی از سوالات در مورد آن ها باید پاسخ داده شود مانند این که آیا ممکن است ورزش کردن با ماسک صورت خطرناک باشد یا خیر.

استفاده از ماسک جریان هوا را به شدت کاهش می دهد

ورزش بدان معنی است که شما سریع تر و سخت تر از حد معمول تنفس می کنید و استفاده از ماسک صورت می تواند مقاومت در برابر جریان هوا را افزایش دهد. به این معنی که به اکسیژن بیش تری نیاز خواهید داشت و نفس بیش تر و عمیق تری می کشید و فشار بیشتری را متحمل می شوید. با انجام تمرینات با شدت کم تا متوسط​​، استفاده از ماسک ممکن است زیاد آزاردهنده نباشد. با این حال مشکل اصلی با تمرینات سنگین مانند راگبی یا فوتبال است که شما را مجبور به گرفتن هوا با سرعت حدود 40-100 لیتر در دقیقه می کند.

دویدن روی تردمیل با ماسک فیلتردار و ماسک جراحی

یک محقق طی آزمایشی دویدن به مدت 3 دقیقه روی تردمیلی با سرعت 10 کیلومتر بر ساعت را با استفاده از ماسک و بدون استفاده از آن بررسی کرد. او یک آنالیزور گاز قابل حمل داشت که می تواند غلظت گازهای تنفس شده در داخل و خارج از ماسک را اندازه گیری کند. غلظت اکسیژن موجود در جو در سطح دریا در حدود 21 درصد است، درحالی که هنگام استفاده از ماسک فیلتردار، مقدار آن حدود 19.5 درصد کاهش می یابد و با استفاده از ماسک جراحی 17 درصد کاهش می یابد.

هرگونه کاهش غلظت اکسیژن با ورزش بیش تر یا سخت تر می تواند تأثیر زیادی در پاسخ های فیزیولوژیک ورزش داشته باشد و باعث ایجاد علائم ناخوشایند مانند سرگیجه یا سردرد شود.

میزان دی اکسید کربن افزایش می یابد

سطح دی اکسید کربن در هوا هنگام استفاده از ماسک فیلتردار، زیر 1 درصد است. با استفاده از ماسک جراحی این مقدار تا  3درصد افزایش می یابد. این آزمایش ها می تواند چیزهای زیادی در مورد چگونگی انجام ورزش با ماسک در طول تمرینات شدید نشان دهد و از آن جا که زندگی به حالت عادی جدید برمی گردد و سالن های ورزشی و پارک ها باز می شوند، باید تحقیقات بیش تری انجام شود تا همه در امان باشند.

افرادی که دارای بیماری های زمینه ای مانند آسم، برونشیت، فیبروز کیستیک، فیبروز ریوی و هرگونه مشکل دیگری هستند که بر قلب یا ریه ها تأثیر می گذارد، باید قبل از انجام تمرینات با ماسک با پزشک خود مشورت کنند.

در این شرایط شاید بهتر باشد افرادی که بیماری زمینه ای تنفسی دارند، بدون ماسک در خانه ورزش کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید