سیروس گرجستانی بازیگر سینما و تلویزیون در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۲۳ در شهر بندر انزلی متولد شد و در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۹۹ در سن 75 سالگی بر اثر سکته قلبی به دیار باقی شتافت، وی سابقه بازی در آثار شاخصی نظیر «سه دونگ، سه دونگ»، «شهریار»، «متهم گریخت»، «پشت کنکوری‌ها» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر: امروز مورخ ۱۲ تیر ۱۳۹۹ متاسفانه سیروس گرجستانی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بر اثر سکته قلبی در سن 75 سالگی در بیمارستان لواسانی به دیار باقی شتافت و به همین مناسبت خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سلام نو به بررسی زندگی این هنرمند فقید، در یادداشتی با عنوان «از طلوع تا غروب» پرداخته است که در ادامه خواهید خواند.

از آثار شاخصی که وی در آنها به ایفای نقش پرداخته است می توان به فیلم و سریال هایی نظیر : «متهم گریخت»، «مامور بدرقه»، «روزگار خوش حبیب‌آقا»، «زن بابا»، «خوش‌نشین‌ها»، «پشت کنکوری‌ها»، «کیف انگلیسی»، «امام علی»، «کوچک جنگلی» و ... اشاره کرد.

طلوع :

سیروس گرجستانی با نام اصلی علی اکبر محمودزاده گرجستانی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در ۲۵ اسفند ۱۳۲۳ در شهر بندر انزلی استان گیلان چشم به جهان گشود، وی دوران ابتدایی را در رشت گذراند و در سن 12 سالگی به همراه خانواده خود رهسپار تهران می شوند و در محله ناصر خسرو و کوچه مروی بزرگ شد و از آن دوران خود خاطرات بسیاری در ذهن داشت.

بیشتر بخوانید :

از طلوع تا غروب با حمید سمندریان / از تدریس در دانشگاه تا تاسیس رستوران

از طلوع تا غروب با ایرج قادری / از داروسازی تا بازیگری

از طلوع تا غروب با صدیقه کیانفر / از آبادان تا تهران در پی آرزو

از طلوع تا غروب با «پروین سلیمانی» / شش دهه فعالیت هنری و بازی در بیش از صد فیلم

از طلوع تا غروب با «محمدعلی کشاورز» / خداحافظ پدر سالار سینمای ایران

سیروس گرجستانی در سال 1349 و با بازی در نمایش «سنگ و سرنا» به کارگردانی نصرت پرتوی فعالیت حرفه ای خود را در تئاتر آغاز کرد و اجرای مجدد نمایش «دندون طلا» در سال 1378 به کارگردانی داوود میرباقری، آخرین فعالیت این هنرمند پیشکسوت در عرصه نمایش محسوب می شود، لازم به ذکر است که داوود میرباقری این نمایش را برای اولین بار در سال 1366 بر روی صحنه تئاتر برده بود که با استقبال فراوان مخاطبین روبرو شده بود.

وی در طول 30 سال فعالیت هنری خود در عرصه نمایش در بیش از 30 تئاتر به ایفای نقش پرداخته است، گرجستانی در نمایش های همچون «معرکه در معرکه» به کارگردانی داوود میرباقری، «بلبل سرگشته» به کارگردانی علی نصیریان، «عشق آباد» به کارگردانی داوود میرباقری، «زیرگذر لوطی صالح» به کارگردانی هادی اسلامی و ... به ایفای نقش پرداخته است.

ورود به تلویزیون :

سیروس گرجستانی برای اولین بار تجربه بازی در تلویزیون را در بحبوحه انقلاب و در سال 1356 و با بازی در سریال «تلاش» به کارگردانی  «شعاع‌الدین مصطفی‌زاده» در کنار بازیگران شاخصی نظیر مهری ودادیان، روح‌انگیز مهتدی و ... تجربه می نماید،  اما به واسطهٔ برخورد آن با وقایع انقلاب اسلامی، فقط یک قسمت آن در شب ۲۱ بهمن ۱۳۵۷ از تلویزیون ملی ایران پخش شد و پس از انقلاب نیز هرگز این سریال از تلویزیون پخش نشد.

این بازیگر نام آشنای سینما و تلویزیون ایران از سال 1356 تا 1399 نزدیک به نیم قرن در تلویزیون ایران به فعالیت بازیگری پرداخت و در این مدت در بیش از 70 فیلم و سریال به ایفای نقش پرداخت و آخرین کار تصویر وی در تلویزیون مربوط به سال 1399 و سریال «شاهرگ» به کارگردانی سید جلال دهقان اشگذری می باشد که این شب ها از شبکه دو سیما در حال پخش می باشد، وی در این سریال در کنار بازیگران شاخصی نظیر: حسین پاکدل، نیما رئیسی، عباس غزالی، مهدی سلوکی، فریده سپاه منصور، مسعود فروتن، امید روحانی و ... به ایفای نقش پرداخته است.

وی در طول عمر هنری خود در آثار تلویزیونی متعددی از جمله «کوچک جنگلی»، «امام علی»، «کیف انگلیسی»، «ولایت عشق»، «پشت کنکوری‌ها»، «متهم گریخت»، «روزگار خوش حبیب‌آقا»، «شهریار»، «خوش نشین ها»، «زن بابا»، «سه دونگ، سه دونگ»، «کلاه پهلوی»، «رانت‌خوار کوچک» و ... ایفای نقش کرده و با کارگردانان مطرحی نظیر «داوود میرباقری»، «سید ضیاءالدین دری»، «کمال تبریزی»، «رضا عطاران»، «حسین سهیلی زاده» و ... همکاری داشته است.

شاخص ترین نقش سیروس گرجستانی در تلویزیون مربوط به سریال «متهم گریخت» به کارگردانی رضا عطاران در سال 1384 است، وی در این سریال در نقش «هاشم آقابابازاده» در کنار بازیگران شاخصی نظیر: مریم امیر جلالی، علی صادقی، سعید آقا خانی، محمود بهرامی، رضا عطاران، شهربانو موسوی، علیرضا جعفری، ملیکا زارعی و … و ... به هنرنمایی پرداخته است، لازم به ذکر است که بازی وی در سریال «شهریار» به کارگردانی کمال تبریزی که دربارهٔ سید محمدحسین شهریار، شاعر آذری تبار ایرانی بود نیز یکی از جاودانه ترین بازی های این بازیگر فقید سینما و تلویزیون ایران است.

فعالیت در سینما :

سیروس گرجستانی برای نخستین بار سینما را با بازی در نقش کوتاهی در فیلم «مأمور دوجانبه» به کارگردانی مهدی میرصمدزاده در سال 1345 و در کنار بازیگران شاخصی نظیر ایرج قادری، سهیلا، نصرت‌الله کنی و ... تجربه می نماید و از سال 1345 تا 1399 حدود پنجاه سال در سینمای ایران به فعالیت بازیگری پرداخت و در این مدت در بیش از 50 فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت و آخرین کار اکران شده وی در سینما مربوط به سال 1397 و فیلم «ما همه با هم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی باز می گردد، وی در این فیلم در نقش پیرمرد مسافری که آلزایمر دارد در کنار بازیگران شاخصی نظیر: مهران مدیری، لیلا حاتمی، پژمان جمشیدی، جواد عزتی، مهران غفوریان، محمدرضا گلزار، ویشکا آسایش، سروش صحت، مانی حقیقی، هانیه توسلی، حسن معجونی و ... به ایفای نقش پرداخته است.

وی در طول نیم قرن فعالیت هنری خود در آثار سینمایی متعددی از جمله «دادشاه»، «تنوره دیو»، «تیغ و ابریشم»، «مسافر ری»، «آدم‌برفی»، «آپارتمان شماره ۱۳»، «زرد قناری»، «قانون مورفی»، «بله برون» و ... ایفای نقش کرده و با کارگردانان مطرحی نظیر «داوود میرباقری»، «یدالله صمدی»، «کیانوش عیاری»، «ایرج قادری»، «کیومرث پوراحمد»، «رخشان بنی اعتماد»، «خسرو معصومی»، «مسعود کیمیایی» و ... همکاری داشته است.

غروب:

سیروس گرجستانی  که از شب گذشته 11 تیرماه به دلیل مشکلات قلبی در بیمارستان بستری شده بود، بامداد امروز پنجشنبه  مورخه ۱۲ تیرماه سال ۱۳۹۹ به‌ علت عارضه قلبی و سکته قلبی در بیمارستان لواسانی تهران به دیار باقی شتافت.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید