طرح ملی توانمندسازی و دانش‌افزایی برای نخستین بار در کشور توسط مرکز پژوهشی ادبیات تحلیلی و تطبیقی اسراء با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌گردد، خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی سلام نو با توجه به همین مهم طبق روال دوشنبه های هر هفته به سراغ بررسی تازه های کتاب بازار نشر در دومین هفته تیرماه 1399 رفته است که در ادامه خواهیم خواند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : طرح ملی توانمندسازی و دانش‌افزایی برای نخستین بار در کشور توسط مرکز پژوهشی ادبیات تحلیلی و تطبیقی اسراء با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با مشارکت معنوی خانه‌موزه دکتر معین، فرهنگ‌سرای خانواده، شهرداری ناحیه ۵ منطقه ۶ تهران، قطب ادبیات و علوم انسانی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و مرکز نشر دانشگاهی راشدین برگزار می‌گردد.

طرح ملی توانمندسازی و دانش‌افزایی شامل ۶۰ کارگاه آموزشی مجازی کوتاه‌مدت و رایگان در گروه‌های ادبیات، زبان‌های خارجه، مهارت‌های کاربردی، اجتماعی و حقوق و فلسفه می‌باشد که توسط اساتید مجرب و اعضای هیأت علمی مرکز پژوهشی ادبیات اسراء به صورت آفلاین برگزار می‌گردد.

هدف از برگزاری طرح ملی توانمندسازی و دانش‌افزایی، اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی‌اسلامی و ترویج زبان و ادبیات غنی پارسی ویژه دانش آموزان، دانشجویان، معلمان، کارکنان ادارات، نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌باشد.

مطالب آموزشی کارگاه ها جهت دسترسی راحت عموم و عدم تداخل زمانی کارگا‌ه‌ها با یکدیگر به صورت ضبط شده (افلاین) در پیام‌رسان های تلگرام و ایتا برگزار شده و برای مخاطبان محدودیت سنی و محدودیت انتخاب در کارگاه‌ها وجود ندارد و تدریس‌ کارگاه‌ها در قالب فایل صوتی، تصویری، پاورپوینت و pdf هر هفته تا پایاتن دوره (شهریورماه) بارگذاری خواهد شد.

در پایان ترم تابستانی به شرکت کنندگان این طرح در صورت شرکت در آزمون پایان ترم و کسب امتیاز حداقل ۸۰ از ۱۰۰، گواهینامه پایان‌دوره معتبر از طرف مرکز پژوهشی ادبیات اسراء با مجوز وزارت علوم تحقیقات و فناوری اعطا خواهد شد که قابل ترجمه و استفاده در رزومه علمی دانش‌پژوهان گرامی است.

مرکز نشر دانشگاهی راشدین برای هر کارگاه کتب و منابع علمی مخصوصی زیر نظر اعضای هیأت علمی پژوهشکده تهیه و تدوین کرده‌است که شرکت‌کنندگان می‌توانند جهت بهره‌مندی بیشتر از کارگاه‌ها و قبولی در آزمون پایان ترم از منابع استفاده کنند.

شروع دوره ها از تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۳۹۹ می‌باشد و متقاضیان جهت ثبت‌نام اولیه در طرح ملی توانمندسازی و دانش افزایی، کسب اطلاعات بیشتر و عضویت در کانال مخصوص هر رشته کافی است به کانال رسمی باشگاه ملی جوانان پژوهشگر در ایتا و تلگرام به آدرس لینک (Asra_YRC) بپیوندند.

در تازه های بازار نشر طبق روال دوشنبه های هر هفته به بررسی کتاب هایی نظیر: «شاید ما همه ابن‌ملجم باشیم»، «تنها روی مرز»، «بازی سایه‌ها در نیمه شب جمعه» اثر محمدرضا حق دوست از انتشارات راشدین رفته ایم که در ادامه خواهید خواند.

بیشتر بخوانید :

ادامه طرح «هنر برای همه» تا پایان خرداد

گردش مالی 4 میلیاردی کتاب در سال گذشته

حمایت از فروشندگان کتاب در پویش «دوریم_و_دوستیم»

تمدید طرح «عبور از کرونا با کتاب» تا پایان تابستان

1- «شاید ما همه ابن‌ملجم باشیم»

نویسنده: محمدرضا حقدوست

مترجم : ---

انتشارات: راشدین

توضیحات: نمایشنامه «شاید ما همه ابن ملجم باشیم» نوشته محمدرضا حقدوست که به تازگی توسط مرکز نشر دانشگاهی راشدین و با همکاری پژوهشکده ادبیات اسراء در ۱۶۳ صفحه به قیمت ۲۵ هزارتومان چاپ و منتشر شده است.

نمایشنامه «شاید ما همه ابن‌ملجم باشیم» در دو پرده طراحی شده است که تلفیقی از نمایش و موسیقی‌ست و روایتی متفاوت و داستان‌گونه از ماجرای جنجالی ترور امام علی (ع) را بیان می‌کند.

ماجرا از شب قبل از شهادت در خانه قطام و بحثش با ابن‌ملجم آغاز می‌گردد و زندگانی حضرت علی (ع) از بدو تولد به صورت پازلی در طول نمایش به اجرا در می‌آید و این دو خط زمانی در شب قبل از شهادت به هم می‌پیوندند‌. اما ابن‌ملجم اینبار درون قبر است و نمی‌داند که فردا ۱۹ رمضان چه کسی علی را ترور می‌کند؟

این نمایشنامه با به تصویر کشیدن مواضع سیاسی و اجتماعی آن دوران؛ در خط زمانی دچار پارادوکس شده و به دنیای امروز با بازنگری به ریا و تزویر زبان انتقاد می‌گشاید. تمام نمایشنامه با گروه فرم، موسیقی و اشعاری از شعرای نامدار ایرانی و اشعار خود نویسنده همراه می‌باشد.

2- «تنها روی مرز»

توضیحات: فیلمنامه «تنها روی مرز» نوشته محمدرضا حقدوست که اخیرا توسط مرکز نشر دانشگاهی و با همکاری پژوهشکده ادبیات اسراء در ۹۷ صفحه و به قیمت ۲۰ هزارتومان چاپ و منتشر شده‌ است.

فیلمنامه «تنها روی مرز» مقدمه‌ای پیرامون واکاوی و تحلیل سبک‌شناسی و شرح مختصر هستی‌شناسی، ایدئالیسم و رئالیسم در سه بُعد فلسفه، هنر و ادبیات دارد و خود فیلمنامه نیمه‌بلند در سبک رئالیسم جادویی طراحی شده است.

ماجرای «تنها روی مرز» درباره دختری بنام ارغوان در بحران جنگ جهانی دوم در ایران است که سال‌ها مشغول روزنامه‌نگاری و نشر مطالب ضدنازیسم در روزنامه بوده و پس از انفجار دفتر روزنامه و ترور همسرش؛ به نگارش رمان‌های سیاسی روی می‌آورد. ارغوان برای حساسیت موضوع کتاب، شب هنگام در نقطه مختصاتی مشخصی در یک جنگل مرزی با ناشر قرار ملاقات دارد تا کتاب‌هایش را تحویل دهد اما سر قرار شخصیت اصلی داستان‌هایش؛ آرش با سر بریده ناشر حاضر می‌شود!

فیلمنامه «تنها روی مرز» ضمن روایت داستان‌گونه خود، به بازنگری مفهومی کهن با عنوان عشق زمینی و عشق آسمانی می‌پردازد و با نمادپردازی‌های متعدد این مسئله را واکاوی می‌کند.

حوادث این فیلمنامه با اتفاقات سیاسی اجتماعی سال‌های ۱۳۱۹ تا ۱۳۲۱ پیوند خورده و پرسوناژهای داستان با شخصیت‌ها و رویدادهای تاریخی رو به رو می‌شوند.

3- «بازی سایه‌ها در نیمه شب جمعه»

توضیحات: نمایشنامه «بازی سایه‌ها در نیمه شب جمعه» نوشته محمدرضا حقدوست که به تازگی توسط مرکز نشر دانشگاهی راشدین و با همکاری پژوهشکده ادبیات اسراء در ۵۶ صفحه و با قیمت ۲۰ هزارتومان چاپ و منتشر شده است.

نمایشنامه «بازی سایه‌ها در نیمه شب جمعه» روایت پیوند تاریخ اساطیری ما با دنیای امروز است. دنیایی که اساطیر فقط سایه‌هایی دلتنگ هستند. نمایشنامه از آنجا آغاز می‌شود که با مرگ مرشد پیر روستا شاهنامه و شاهنامه‌خوانی به کل فراموش می‌شود و هر شب شخصیت یکی از قصه‌های شاهنامه زنده می‌شوند و در حیاط خانه مرشد دور هم جمع می‌گردند. چون کسی شاهنامه نمی خواند شخصیت‌ها در فهرست مطالب دور از هم مانده‌اند و دلتنگ هم هستند بدون کینه بدون جنگ. تا اینکه در نیمه شب جمعه وقتی شخصیت‌های داستان‌ ماردوش نشسته‌اند پسرک قصه وارد جمع ایشان می‌شود! این نمایشنامه در صحنه آخر خود حضور فردوسی را در جامعه امروز به صحنه می‌کشد.

نمایشنامه «بازی سایه‌ها در نیمه شب جمعه» مقدمه‌ای پیرامون اسطوره‌شناسی تخصصی و ژانرشناسی سینمایی در شاهنامه فردوسی دارد و دکتر اردشیر صالح‌پور، پژوهشگر برجسته کشور و استاد دانشکده هنرهای نمایشی در ابتدای کتاب تقریظ نامه‌ای نوشته است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید