درحالیکه چند روزی از بازگشایی سالن های سینما و تئاتر پس از گذشت چهار ماه تعطیلی به خاطر شیوع ویروس کرونا می گذرد، اما بسیاری از اهالی تئاتر نگرانی خاصی پیرامون اجرا روی صحنه دارند و همین مساله هنر نمایش را با چالش بزرگی مواجه کرده است.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : بازگشایی سالن های سینما از یک هفته پیش و با رعایت تمامی نکات و پروتکل های بهداشتی آغاز شده است، شاید یکی دو روز اول استقبال خاصی از این بازگشایی صورت نگرفت، اما با گذر زمان و اکران فیلم های خوب و اثبات پروتکل های بهداشتی در سینماها به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا، طبیعتاً شاهد بازگشت روزهای خوب سینما و گیشه پر رونق به صنعت سینما خواهیم بود، به عنوان مثال فیلم «شنای پروانه» با وجود فروش بلیط به صورت پنجاه درصد ظرفیت سالن سینما، نزدیک به یک میلیارد تومان فروش داشته است که بسیار جای خوشحالی دارد.

همین مساله کاملاً در دنیای این روزهای تئاتر متفاوت از سینما است و اهالی نمایش را دچار نوعی دغدغه ذهنی کرده است، مدیران سالن های خوب و در واقع درجه یک پایتخت همچون تماشاخانه ایرانشهر از بازگشایی در روزهای کرونایی امتناع کرده اند و اعلام داشته اند که تمایلی به بازگشایی سالن ها تا دو سال آینده و یا مشخص شدن تکلیف ویروس کرونا در کشور ندارند.

گروه های مطرح تئاتری نیز از بیم شیوع و مبتلا شدن به ویروس کرونا فعلاً تصمیم به اجرای نمایش جدید ندارند و سالن های تئاتر با یک تعداد نمایش معمولی بر خلاف سالن های سینما که با فیلم موفقی چون «شنای پروانه» بازگشایی شده اند، در حال استقبال از مخاطبان اندک عرصه نمایش است.

بیشتر بخوانید:

«نمایشنامه خوانی آنلاین» کورسوی امید تئاتر کشور در روزهای کرونایی

روایت زندگی زوج های ایرانی در نمایش «زبان اصلی»

خروج از رکود و روزهای تلخ هنر نمایش با پخش فیلم تئاتر

اهالی تئاتر: میخواهیم زنده بمانیم!

آغاز فعالیت هنرهای نمایشی زیر سایه کرونا

نکته مهم و حائز اهمیت این است که جهت اجرای یک نمایش، گروه حداقل بیست نفره نیاز به حضور در سالن دارند و مخصوصاٌ تیم بازیگران باید به صورت زنده روی صحنه نمایش، به ایفای نقششان بپردازند؛ اگر فرض کنیم حتی یکی از عوامل مبتلا به ویروس کرونا بدون هیچ علائمی باشد، ممکن است حین گفتگو که راحت ترین شکل انتقال ویروس کرونا است، سایر عوامل مخصوصاً بازیگران و تماشاگران را مبتلا کند.

سالن های تئاتر برخلاف سالن های سینما ظرفیت کمتر و محدودتری دارند و حالا اگر قرار باشد سالن های تئاتر با ظرفیت مثلاً پنجاه درصد پر شوند، هم تعداد تماشاگر و به دنبال آن فروش بلیط و درآمد زایی نیز کاهش خواهد یافت.

حتی اگر فرض کنیم اقدامات لازم جهت مقابله با ویروس کرونا همچون تب سنجی و ضدعفونی کردن سالن نیز کاملاً با حفظ پروتکل های بهداشتی انجام شود، چون بازیگران باید رو در روی هم و نیز تماشاگر به ایفای نقششان بپردازند، باز هم احتمال شیوع و انتقال ویروس کرونا وجود دارد و همین مساله باعث ریزش مخاطبان تئاتر در سالن های معمولی پایتخت می شود.

با همه این اوصاف اما هستند افرادی که عاشقانه تئاتر را دوست دارند و ترجیح می دهند، با تمام این شرایط و گذشت چهارماه از تعطیلی سالن های نمایش به دلیل شیوع ویروس کرونا به تماشای تئاتر بر روی صحنه بنشینند و برای مثال مجموعه تئاتر شهر گزینه مناسبی جهت انتخاب برای تماشای تئاتر در روزهای کرونایی است، چراکه همه روزه توسط عوامل اجرایی عملیات گندزدایی و ضدعفونی کردن در آن انجام می شود.

از نمایش های مهمی که در این شرایط زیر سایه کرونا در حال اجرا هستند می توان به نمایش «برگشتن» به نویسندگی خیراله تقیانی پور و کارگردانی حسین مسافر آستانه  که پس از دوری نه ساله به عرصه تئاتر بازگشته، اشاره کرد، این نمایش با بازی هنرمندانی چون فرید قبادی، علی سلیمانی، مجید رحمتی و الهه سادات حسینی در تماشاخانه سرو به روی صحنه رفته است که بیانگر مشکلات و معضلات اجتماعی امروز جامعه ما می باشد.

نمایش «است» نیز به نویسندگی مشترک پرنیا شمس و امیر ابراهیم زاده و به کارگردانی پرنیا شمس به تهیه کنندگی چهره شناخته شده و جوان سینما و تئاتر کشورمان یعنی نوید محمدزاده در تئاتر مستقل تهران به روی صحنه رفته است.

این نمایش با بازی هنرجویان تئاتر توانسته، جوایز متعددی را در جشنواره بین المللی دانشگاهی کسب کند و حضور نوید محمدزاده در مقام تهیه کننده این نمایش نیز خود می تواند عاملی باشد جهت جذب مخاطب و موفقیت بیشتر این نمایش که در این روزها به روی صحنه رفته است.

در یک نگاه کلی می توان گفت اجرای تئاتر در این شرایط جامعه که روز به روز به تعداد مبتلایان ویروس کرونا افزوده می شود و از سوی دیگر رعایت نکات بهداشتی مخصوصاً در شهرهای بزرگ کشور همچون تهران به شدت کاهش یافته، امری نگران کننده و نیز ریسک پذیر است که باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی در روزهای آینده در این حوزه رخ خواهد داد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید