93 درصد افراد در ابتدای سال جدید تصمیم می گیرند تغییراتی در زندگی خود ایجاد کنند. رایج ترین این تصمیم ها عبارتند از کاهش وزن، خوردن غذای سالم تر، ورزش منظم و صرفه جویی در هزینه ها. با این حال تحقیقات نشان می دهد که 45 درصد از مردم خیلی زود تصمیمات خود را فراموش می کنند و تنها 19 درصد آن ها این تصمیمات را به مدت دو سال در ذهن خود نگه می دارند. فقدان قدرت اراده یا خودکنترلی دلیل برجسته عدم پیروی از این تصمیمات است.

چگونه می توانید اراده خود را افزایش داده و وعده های سال نو خود را تحقق بخشید؟ این پنج استراتژی مبتنی بر علوم رفتاری و کار بالینی با صدها نفر به دست آمده است که در تلاش برای دستیابی به اهداف بلند مدت خود بودند.

1.     ارزش های خود را شفاف سازی کرده و به آن ها احترام بگذارید

از خود بپرسید که چرا این هدف برای شما مهم است. برای مثال ممکن است هدف شما از کاهش وزن برای بازگشت به یک سرگرمی مورد علاقه یا به دلیل انتظارات و فشارهای اجتماعی باشد. بررسی کنید که آیا این اهداف ارزش وقت گذاشتن دارند یا خیر. افرادی که در مورد اهداف خود راهنمایی می شوند، در رسیدن به آن ها بهتر عمل می کنند.

2.     چهارچوب اهداف خود را تعیین کرده و زندگی خود را در جهت تحقق آن ها پیش ببرید

روی آن چه که می خواهید انجام دهید متمرکز شوید، نه آن چه که انجام نمی دهید. به جای برنامه ریزی برای کنار گذاشتن نوشابه، با خود متعهد شوید که آب گازدار بنوشید. تلاش برای سرکوب افکار انرژی زیادی از شما می گیرد و این افکار بالاخره راهی برای بازگشت به ذهن شما می یابند.

3.     محیط خود را عوض کنید تا پایبندی به تصمیمات آسان تر شود

تحقیقات نشان می دهد که افراد دارای اراده بالا به طور فوق العاده ای در تنظیم محیط خود برای جلوگیری از وسوسه ها موفق هستند. بنابراین اگر هدف شما پس انداز است، تمام کارت های اعتباری را از کیف پول خود بردارید. اگر همکاران شما به طور مرتب شیرینی به محل کار می آورند، از آن ها بخواهید که در رسیدن به اهدافتان به شما کمک کنند و فقط برای موارد خاص شیرینی بیاورند. دوستان و خانواده های حامی می توانند شانس دستیابی به اهداف شما را به طرز چشمگیری افزایش دهند. پیوستن به گروهی که اعضای آن اهدافی مشابه با شما دارند و رفتارهایی را که دوست دارید انجام می دهند، یکی دیگر از راه های عالی برای تقویت اراده شما است.

4.     از یک راهکار تدریجی استفاده کنید

وقتی هدف جدیدی را شروع می کنید سعی کنید کوچک باشد و ابتدا شروع به کسب موفقیت های اولیه کنید. برای مثال اگر قصد دارید تا رژیم غذایی خود را سالم تر کنید، در قهوه خود از یک قاشق مرباخوری شکر کم تر استفاده نمایید نه این که به یکباره آن را حذف کنید. اگر مقاومت در برابر آن کار خاص در ابتدا برایتان دشوار است، 10 دقیقه انتظار را امتحان کنید. با پایان یافتن این زمان، احتمالاً میل شما برای انجام آن کار فروکش خواهد کرد.

5.     پاداش کار خود را تصور کنید و از آن لذت ببرید

تجسم پاداش و نتیجه مثبت، شانس شما را برای انجام فعالیت هایی که در نظر دارید، بهبود می بخشد. اگر در ابتدا تصور یا تجربه این پاداش ها سخت است، هدایای کوچک و معنی داری در حد توانتان به خودتان هدیه دهید تا تأثیرات مثبت رفتارهای جدید وارد زندگی شما شود و انگیزه شما را برای انجام هر چه بهتر آن ها افزایش دهد. برای مثال هر ماه برای خودتان یک روز تعطیلی نیم روزه در نظر بگیرید یا بدهی کارت اعتباری خود را پرداخت کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید