دادگاه استیناف آمریکا اعلام کرد استفاده دولت دونالد ترامپ از بودجه وزارت دفاع آمریکا برای ساخت دیوار مرزی غیرقانونی است.

به گزارش سلام نو، به نقل از ایرنا، دادگاه استنیاف آمریکا در کالیفرنیا با صدور حکمی استفاده دولت دونالد ترامپ از بودجه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای ساخت دیوار در مرز جنوبی این کشور با مکزیک را غیرقانونی خواند.

دادگاه حوزه نهم آمریکا روز جمعه به این نتیجه رسید که انتقال بودجه دفاعی، نظامی و دیگر حوزه ها- میلیاردها دلاری که از ابتدا برای ساخت دیوار اختصاص نیافته است- بند تخصیص بودجه قانون اساسی را که اختیارات منحصربفردی به کنگره می دهد، نقض می کند.

در این حکم آمده است: این بودجه برای اهداف دیگری اختصاص یافته است و انتقال آنها به مثابه بیرون کشیدن بودجه خزانه داری بدون مجوز و نقض بند تخصیص بودجه است.

چالش های قانونی از اوایل سال گذشته میلادی آغاز شد که ترامپ وضعیت فوق العاده ملی را در مرز جنوبی اعلام کرد. ترامپ با اعلام این دستور قصد داشت بودجه بیشتری را دریافت کند. کنگره نخست حدود 1.3 میلیارددلار برای ساخت دیوار امنیتی اختصاص داده بود که بسیار کمتر از رقم مورد مطالبه ترامپ به میزان 5 میلیارد دلار است که به گفته رئیس جمهوری آمریکا برای پروژه وعده داده خود کفایت می کرد.

این دادگاه دو حکم مرتبط با این حکم را نیز روز جمعه در حمایت از کالیفرنیا و بیش از دوازده ایالت دیگر در یک پرونده خاص و گروه های خصوصی در پرونده دیگری صادر کرد که در همه آنها اقدام دولت ترامپ به چالش کشیده می شد.

هنوز معلوم نیست که حکم جدید دادگاه استیناف چه تاثیری داشته باشد زیرا ژوییه گذشته دیوان عالی آمریکا رای داد که ترامپ می تواند 2.5 میلیارد دلار از بودجه تخصیصی به پنتاگون را صرف دیوار مرزی کند.

یک استاد دانشگاه آمریکا و محقق قانون اساسی بر این باور است که این تصمیم دادگاه پیروزی همی برای پاسخگویی دموکراتیک و ضربه مهلکی وانمود کردن ترامپ به استفاده یکجانبه از قدرت در مسائل بودجه است. این دادگاه نشان داده که تغییر بودجه فقط برای اهداف نظامی نبودهه و رئیس جمهوری با استفاده جعلی از وضعیت اضطراری به دنبال تکمیل طرح های مورد نظر خود بوده است.

ترامپ به تازگی ساخت 200 مایل از دیوار حائل در مرز آمریکا و مکزیک را امضا کرد. به گفته منتقدان این مسافت در واقع بازسازی یا تحکیم حصارهایی بوده که تاکنون وجود داشته است درحالی که ساخت و سازهای جدید به معنای ارتقای این موانع برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی از آن بوده است.

ترامپ با وعده ساخت دیوار مرزی با همسایه جنوبی این کشور روی کار آمد و ابتدا فشارهایی را بر دولت مکزیک وارد کرد تا هزینه آن را بپردازند که با مخالفت مکزیک مواجه شد. دولت ترامپ با اجرای برخی از طرح ها از جمله جدا کردن کودکان از والدین شان در مرزها انتقاد وخشم افکار عمومی و مدافعان حقوق بشر را برانگیخته است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید