پیشنهاد موشکی آلمان و آمریکا توسط روس ها رد شده است. وزیر خارجه آلمان ا از روسیه خواسته بود تا موشک 9ام 729 را که مورد اختلاف آمریکاست، از بین ببرد.

به گزارش سلام نو، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان جمعه هفته گذشته با حضور در مسکو در دیدار با سرگئی لاوروف همتای روس خود در مسکو پیشنهاد داده بود که روس ها با نابودی تسلیحاتی که از نگاه آمریکا نقض پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای کوتاه و میان برد محسوب می شود، مانع از بین رفتن این پیمان شوند.

وزیر خارجه آلمان دقیقا از روسیه خواسته بود موشک 9ام 729 را که مورد اختلاف آمریکاست، نابود کند چرا که برلین نگران آغاز دور جدید مسابقه تسلیحاتی است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اگر چه تلاش کرد بلافاصله به مهمان خود پاسخ رد ندهد اما به نکته ای اشاره کرد که نشان می داد روسیه اطمینان یافته که آمریکا در هر شرایطی از پیمان موشکی خارج خواهد شد.

لاوروف گفت که ایالات متحده تصمیم خود را برای خروج از پیمان موشکی گرفته است و مقامات کاخ سفید تنها در اظهار نظرهای عمومی از باز بودن مسیر مذاکره در این خصوص سخن می گویند.

امروز اما سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در جمع وابستگان نظامی چندین کشور درخواست آمریکا برای نابودی موشک 9 ام 729 را غیرقابل قبول خواند.

وی اظهار داشت: این درخواست غیرمنطقی است و کوچکترین اشتراکی با تلاش منصفانه برای رسیدن به راه حل ندارد.

معاون وزیر خارجه روسیه این را هم گفت که مقامات کاخ سفید پیش از مطرح کردن درخواست خود می دانستند که پذیرش آن از سوی روسیه غیرممکن است.

ریابکوف تمامی استدلال های آمریکا در خصوص نقض پیمان موشکی توسط روسیه را جعلی خواند و افزود: خیلی ها نمی خواهند با بررسی کارشناسی، ادعاهای جعلی برملا شود چرا که در این صورت ممکن است پرونده نقض پیمان موشکی برای همیشه بسته شود.

معاون وزیر امور خارجه روسیه درعین حال گفت که کشورش آماده مذاکره با آمریکا به منظور حفظ پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد است.

گفتنی است، آمریکا اعلام کرده که در ماه فوریه(ماه آینده میلادی) بطور یکجانبه مشارکت خود در پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد را به تعلیق در می آورد.

پیمان منع موشک های هسته ای میان برد و کوتاه برد هشتم ماه دسامبر سال 1987 بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد.

این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.

تا سال 1991 حدود دو هزار و 700 موشک نابود شدند ضمن اینکه دو کشور اجازه بازرسی از تاسیسات یکدیگر را داشتند.

سال 2002 آمریکا از پیمان موشک های ضد بالیستیکی خارج شد و جورج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا دستور استقرار سپر موشکی در اروپا را صادر کرد و در مقابل ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سال 2007 اعلام کرد که این پیمان دیگر به سود روسیه نیست. / ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید