سینماهای کشور پس از چهار ماه تعطیلی، هفته گذشته اول تیرماه همزمان با دستور ریاست جمهوری و رییس ستاد ملی مقابل با کرونا، بازگشایی شدند و همزمان که زمزمه هایی مبنی بر قیمت نیم بها در سه روز ابتدایی به گوش می رسید، به یکباره قیمت های بلیط سینما افزایش یافت، که موجب سردی بیشتر گیشه صنعت سینما شد.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : صنعت «سینما» که یکی از بازارهای مهم جامعه هنری محسوب می شد، از اواخر سال گذشته و پس از شیوع ویروس کرونا، با توجه به لغو تمامی فعالیت های فرهنگی به تعطیلی کشانده شد و با اصرار و پافشاری تهیه کنندگان و سینما داران از هفته گذشته اول تیرماه پس از چهار ماه تعطیلی به صورت مشروط بازگشایی شد.

هر چند که این بازگشایی منوط به رضایت سینمادار بود و سینما داران می توانستند در صورت تمایل و با در نظر گرفتن ریسک عدم استقبال تماشاگران، کرکره سینماهای خود را پایین نگه دارند و با توجه به تصمیم رییس سازمان سینمایی قرار بر این بود که سه روز اول بازگشایی سینما، بلیت ها به صورت نیم بها به فروش برسد که با انتقاد شدید سینماداران مواجه شد.

بعد از رسیدن روز موعود علاوه بر اینکه بلیت به صورت نیم بها به فروش نرسید بلکه به یکباره قیمت بلیت سینما در سال جدید با افزایش قیمت نیز روبرو شد، افزایش قیمتی که موجب سردی بیشتر این روزهای سینما شد. طبیعی بود که پس از چهار ماه دوری مردم از سینما و آغاز موج دوم کرونا در کشور تمایل مخاطبین از حضور در مکان های عمومی و سربسته همانند سینما کم باشد.

افزایش بهای بلیت سینما با توجه به تورم و افزایش قیمت ها یک امر طبیعی محسوب می شود و به طور معمول هر سال در اکران های نوروزی اعمال می شود، اما سینما در سال 99 به صورت متفاوت و با سه ماه تعطیلی آغاز به کار کرد و بهتر بود مسئولین امر تمام شرایط موجود را در نظر گرفته و سپس اقدام به افزایش بهای بلیت سینماها می کردند.

هرچند که اعلام شد، بلیت سینما افزایش قیمت نداشته است و این افزایش قیمت بلیت به دلیل دریافت مالیات و ارزش افزوده است که به صورت 9 درصدی بر روی قیمت بلیت ها اعمال شده است. پیش از این مالیات و ارزش افزوده از مخاطبین دریافت نمی شد و توسط سینماداران پرداخت می شد و بر این اساس بلیت سینماهای مدرن یا در واقع پردیس های سینمایی از ۲۰ هزار تومان بود به ۲۲ هزار و ۵۰۰ ، سینماهای ممتاز از ۱۵ هزار به بیش از ۱۶ هزار و قیمت بلیت سینماهای درجه یک از ۱۲ هزار تومان به بیش از ۱۳ هزار تومان افزایش یافته است.

اما پا فشاری سینما داران بر بازگشایی و عدم قبولی بلیط نیم بها و حتی گرانی قیمت بلیت موجب شد تا سینمایی که قرار بر بازگشایی به شرط پنجاه درصد ظرفیت داشت، حتی 5 درصد ظرفیت را هم به خود نبیند. البته لازم به ذکر است که بعضی از سینماداران دور اندیش که این روزها را پیش بینی می کردند همچنان سینماهای خود را بسته نگه داشتنه اند.

طبق آمار منتشر شده در سامانه سمفا بیشترین تعداد تماشاگران در یک سانس ده نفر بوده است که این امر یک فاجعه و هشدار برای تهیه کنندگان و سینمادارانی است که با اصرار خود سعی در بازگشایی سینماها داشتند.

سوالی که مطرح می شود که آیا با حضور افراد کمتر از انگشتان دست، حتی پول برق سالن تامین خواهد شد؟ چه اصراری بر بازگشایی سینماها وجود داشت و اینکه مگر رییس سازمان سینمایی پیش از این  قول نداده بود که با رایزنی خود، سینما و به طور کل کار‌های فرهنگی و هنری را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کنند؟

البته پس از گذشت سه روز انجمن سینماداران اصلاحیه ای نسبت به قیمت اعلام شده، را به شرح زیر رسانه ای کردند:

«با سلام

احتراما، اصلاحیه. پیرو مصوبه شورای صنفی نمایش و ابلاغ مدیرکل محترم نظارت و ارزشیابی، بهای بلیط در سینماهای مدرن در گیشه فروش۰ ۲۱۸۰۰ ریال، در سینماهای ممتاز۰ ۱۶۳۵۰ ریال و در سینماهای درجه یک ۰ ۱۳۰۸۰ ریال می‌باشد.

باتشکر

انجمن سینماداران ایران»

هرچند که قیمت اضافه شده به بلیت‌ سینما مبلغ زیادی نیست، اما در حال حاضر که سینما‌های کشور برای رونق دوباره  نیاز به طرح‌های تشویقی همچون بلیت های نیم بها و... برای جذب مخاطب دارند، اضافه شدن قیمت بلیت‌ها می‌تواند یک نکته منفی باشد، زیرا خانواده ها در این شرایط ترجیح می دهند به جای تماشای فیلم در سینماها، پس از گذشت چند ماه فیلم را به صورت امن و بدون ترس از ابتلا به ویروس کرونا و با قیمت پایین تر در شبکه های VOD و شبکه نمایش خانگی تماشا کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید