یک سوم کل تسلیحات صادراتی آلمان در سال گذشته به آنکارا ارسال شد.

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، با وجود انتقادهای دولت آلمان به حضور نظامی ترکیه در سوریه و لیبی، آنکارا در سال گذشته نخستین خریدار جنگ‌افزارهای ساخت آلمان بوده‌ است.

به گزارش نشریه دی‌ ولت، آلمان در سال ۲۰۱۹ میلادی جنگ افزارهایی به ارزش ۳۳۴ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو به ترکیه فروخته و این میزان بیش از یک سوم کل تسلیحات صادراتی آلمان بوده است.

بر اساس سند محرمانه وزارت اقتصاد دولت ائتلافی به ریاست «آنگلا مرکل»، این کشور در سال گذشته ۸۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو تسلیحات به کشورهای مختلف صادر کرده است.

طی دو سال گذشته صادرات تسلیحات آلمان افزایش یافته و تقریبا به همان نسبت نیز واردات ترکیه بیشتر شده است. آلمان در سال ۲۰۱۸ حدود ۷۷۰ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو جنگ‌افزار صادر کرده که مقصد نزدیک به یک سوم آن، به ارزش ۲۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو ترکیه بوده است.

ترکیه به عنوان عضو  پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از متحدان آلمان به شمار می‌رود. اما برلین در واکنش به تجاوز ارتش ترکیه به خاک سوریه در اکتبر ۲۰۱۹ صادرات بخشی از تجهیزات نظامی به این کشور را متوقف کرد. هر چند این ممنوعیت فقط شامل تسلیحاتی می‌شود که ترکیه می‌تواند در جنگ داخلی سوریه از آنها استفاده کند. سند محرمانه وزارت اقتصاد آلمان تاکید دارد که جنگ‌افزارهای صادرشده به ترکیه در سال گذشته به حوزه نیروی دریایی مربوط می‌شوند.

از سوی دیگر مداخله نظامی ترکیه در کشورهای منطقه با انتقاد سازمان های بین المللی روبرو شده است. سازمان ملل ترکیه را از جمله کشورهایی می‌داند که از طریق ارسال تسلیحات در جنگ داخلی لیبی دخالت می‌کند.

این در حالی است که صادرات جنگ‌افزار به ترکیه در داخل آلمان با انتقادهای شدید روبرو است و حزب چپ‌ها خواستار توقف کامل آن است. «دیتمار بارتش» رئیس فراکسیون چپ‌ها در پارلمان فدرال آلمان (بوندستاگ) می‌گوید ظاهرا قاعده بر این است که هر کس بیشتر وارد درگیری‌های نظامی شود جنگ‌افزار بیشتری از آلمان دریافت می‌کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید