در این مطلب به بررسی سریال قهوه ترک به کارگردانی علیرضا امینی پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

قهوه ترک و یک ماجراجویی دیدنی از تهران تا استانبول

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : بعد از تجربیات مختلف سینما و تلویزیون ایران از تولید در کشورهای همسایه با نگاه‌های اغلب یکطرفه، حالا سریال قهوه ترک سعی دارد که به گونه ای متعادل داستانی را از تهران تا استانبول روایت کند.


سریال قهوه ترک روایت دختر جوانی است عاشق موسیقی که سودای مهاجرت برای ادامه مسیر حرفه‌ای دارد و در این بین عاشقی هم از راه رسیده و بناست شرایط هجرت را تسهیل کند ولی مشکلات است که وسط می افتد و ماجراجویی دیدنی را شکل می‌دهد.


قهوه ترک برخلاف فیلم‌هایی مثل آدم برفی و زادبوم صرفا روی تلخ مهاجرت را نشان نمی‌دهد و سعی می‌کند در واقعه نگاری اتفاقات پیش روی کاراکتر اصلی نوعی استدلال منطقی به کار گیرد. شور و شوق جوانی و عشق مهاجرت برای زندگی بهتر از یک سو با نیمه پر لیوان و نماهای کارت پستالی استانبول ارائه شده و از طرف دیگر با نمایش نابسامانی های موجود در میان پناهندگان و نمایش آفات کشوری که هر مهاجر را به چشم یک عابربانک نگاه میکند، نیمه خالی لیوان مهاجرت را می بینیم.


قهوه ترک را علیرضا امینی ساخته که سالهاست فیلم‌های مختلف و عمدتا مینی‌مالیستی را با طیف متنوعی از تهیه‌کننده ها، کارگردانی کرده و شاید همان نگاه مینی مال باعث شده در ساخت سریال قهوه ترک هم زیاد وقت مخاطب را نگیرد و از ابتدا او را درون ماجراجویی کاراکتر اصلی اش قرار دهد.


امینی در شخصیت پردازی ابایی نداشته از اینکه کاراکترهای خود را به دو قطب مثبت و منفی بدل کرده تا نیاز درام را به‌جای بهره برداری از شخصیت پردازی‌های خاکستری به سمت ایجاد گره‌های داستانی جهت ایجاد تعلیق ببرد.


قهوه ترک در تولید سریالی است کم نقص و به اندازه در ترکیب استفاده از عناصری که بناست دکوپاژ مدنظر کارگردان را رقم بزنند. محمد شایسته تهیه کننده باوسواس سینما بعد از تولید سریال "میخواهم زنده بمانم" که در شمار بهترین سریال‌های تاریخ شبکه خانگی بود و تقریبا از ابتدا تا انتها داستان خود را جذاب روایت می‌کرد حالا در قهوه ترک نیز تلاش کرده یک سریال دوملیتی را با گشاده دستی در تولید به نتیجه برساند.


شایسته به خاطر سوابق بالای فعالیت در هدایت فیلم خیلی خوب دریافته نبض جذب مخاطب نه بریز و بپاش برای ردیف کردن سلبریتی جلوی دوربین بلکه داشتن داستان پرپیچ و خم و در عین حال استفاده از بازیگران و تیم تولیدی است که بیش از اشتهار، کاربلد باشند. درنظر بگیرید که سارا رسول زاده را آورده و به او دو نقش داده و او نیز نتیجه موثری ارائه داده یا اینکه از شاهرخ فروتنیان بازیگر محترم و توانمند در نقش پدر اخلاق‌گرای داستان بهره برده یا پیام احمدی نیا بازیگر بی‌ادعا و قدرنادیده را در نقشی دوپهلو -میان تبهکاری تا لوطی‌گری- قرار داده و فقط تمرکز بر لهجه او مشخص می‌کند تا چه حد نتیجه مقبول است و . . .


قهوه ترک از طریق پلتفرم فیلمنت ارائه شده که در این ماه‌ها تلاش قابل قبول خود را داشته برای عرضه سریال‌هایی قدری جدی تر و استانداردتر از سریالهای معمول و چه در کمدی و چه در گونه جنایی و حالا با ملودرام قهوه تلخ سعی کرده قدری متفاوت تر عمل کند و شرایطی را فراهم آورد که مخاطب واقعا کنجکاو باشد که قسمت های بعدی را پی گیرد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید