در حالی که فعالین بازار مسکن و مسئولین مایلند با غیرواقعی و غیرشرعی خواندن بعضی از رخدادها زمینه انکار آن‌ها را فراهم کنند این حدیث مشهور رسوال الله به جلوی چشم ما می‌آید که با یادآوری آثار زیان بار فقر می‌گویند: نزديك است كه فقر انسان را به مرحله كفر برساند.

سلام نو – سرویس اقتصادی: وضعیت اقتصاد ایران سال‌ها است که ناخوشایند و نامطلوب است اما در ماه‌های اخیر به تعبیری می‌توان گفت کارد به استخوان رسیده و فقر هر روز در شکل جدیدی رخ نمایی می‌کند.

حالا وضعیت به گونه‌ای شده که شما اگر خانه‌ای نداشته باشید برای خوابیدن زیر آسمان خدا هم باید شبی 50 هزار تومان خرج کنید و به جای پارک و خیابان روی پشت بام اجاره‌ای بخوابید تا سر سوزنی امنیت داشته باشید. به گفته کارشناسان اقتصادی اکنون تعداد زیادی از کارگران، پشت‌بام‌خواب و مغازه‌خواب شده‌اند.

این تنها یکی از آثار افزایش کمرشکن اجاره بها در بهار امسال است، اجاره بهایی که در همین مدت کوتاه تا 50 درصد افزایش یافته و هیچ چاره‌ای هم برای آن پیدا نشده. این در حالی است که به گفته رسانه‌ها اجاره‌ها در ایلام تا 300 درصد و در مشهد تا 100 درصد افزایش یافته، شهرهایی که مشکلات اقتصادی دیگر نیز گریبان آن‌ها را گرفته است و به خودی خود وضع مناسبی ندارند.

علی حامی احمدی رییس اتحادیه‌ مشاورین املاک رشت از کوچ مستأجران دهک‌های درآمدی پائین به مناطق حاشیه‌ای این شهر خبر داده و تاکید کرده که در پی جهش ناگهانی اجاره‌ بها مردم به سمت محلات ضعیف از نظر درآمدی و اقتصادی کشیده شده‌اند. مسکن مهر، حمیدیان ، جماران، حافظ آباد و شهرک فرهنگیان مقصد بیشتر طبقات درآمدی متوسط برای اجاره در شهر رشت شده است.

اما پشت بام خوابی و حاشیه نشینی تنها اثر فقر کمر شکن این روزها نیست. به گفته برخی مشاورین املاک، پدیده عجیبی که در حال گسترش است هم خانگی دو خانواده غریبه در یک واحد مسکونی است! این خانواده‌ها برای کاهش فشار اجاره حاضر می‌شوند در یک هفتاد-هشتاد متری با هم زندگی کنند.

با این همه بخشی از فعالین بازار مسکن چنین رخدادهایی را تکذیب می‌کنند. حسام عقبایی، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک نه تنها پشت بام خوابی بلکه حضور دو خانواده در یک واحد را هم منکر می‌شود و می‌گوید نه تنها مالکین چنین کاری نمی‌کنند بلکه این کار اساسا غیرشرعی است و بعید است کسی راضی به انجامش شود.

او به ایلنا می‌گوید: اخیرا بحث کانکس نشینی در پشت بام‌ها را مطرح کردند که پس از بررسی‌ها دیدیم که این موضوع هم واقعی نبود. به نظرم هر چند که مستاجران در فشار و تنگنا قرار دارند و رشد اجاره بها متناسب با درآمدها نیست اما در وضعیت بازار اجاره بها شاهد بزرگنمایی هستیم.

مسکن در سال گذشته پنجاه درصد هزینه خانواده‌های ایرانی را تشکیل می‌داد،  سهمی که به نظر می‌رسد با توجه به جهش افسار گسیخته قیمت اجاره و خرید مسکن و افزایش کم حقوق کارگران و کارمندان، امسال به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد و طبیعی است که پدیده‌های عجیبی چون پشت بام خوابی یا سکونت دو خانواده در یک واحد در چنین فضایی رخ بدهند.

در حالی که فعالین بازار مسکن و مسئولین مایلند با غیرواقعی و غیرشرعی خواندن بعضی از رخدادها زمینه انکار آن‌ها را فراهم کنند این حدیث مشهور رسوال الله به جلوی چشم ما می‌آید که با یادآوری آثار زیان بار فقر می‌گویند: نزدیک است که فقر انسان را به مرحله کفر برساند.

این که مسئولین و فعالین بازار برخی حوادث رخ داده در بازار را غیر واقعی، اغراق شده یا غیر شرعی بخوانند گرهی از مشکلات فعلی مردم باز نمی‌کند. به قول سخن مشهور منسوب به حضرت علی  از دری که فقر وارد شود از در دیگر ایمان بیرون می رود و از انسانی که برای بقا به هرچیزی چنگ می‌زند نمی‌توان آن چنان انتظار تقید و رعایت شرعیات را داشت.

آن چه که از وضعیت کنونی اقتصاد ایران بر می‌آید نشان از وضعیتی ناخوشایند درآمد است که با اقداماتی چون مالیات بر مسکن خالی حل نخواهد شد و به نظر می‌رسد به اقدامات ریشه‌ای‌تر مسئولین نیاز دارد وگرنه نه از دنیای مردم چیزی می‌ماند و نه آخرتشان.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید