آمریکا  تصمیم دارد ۳۰ فروند جنگنده اف-۱۶ مستقر در آلمان را به لهستان منتقل کند.

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، در آستانه سفر رئیس جمهوری لهستان به واشنگتن برای ملاقات با دونالد ترامپ، رسانه های لهستانی از تصمیم آمریکا برای انتقال ۳۰ فروند جنگنده اف-۱۶ مستقر در آلمان به لهستان در راستای کاهش نظامیان آمریکایی در آلمان خبر دادند.

به گزارش امروز (سه شنبه) روزنامه «دزنیک گازتا پراونا» لهستان، در آستانه دیدار روسای جمهوری آمریکا و لهستان در واشنگتن با محوریت گسترش همکاری های دو جانبه از جمله همکاری های امنیتی، منابع آگاه از تصمیم آمریکا برای برداشتن گام های عملی در مسیر کاهش یا خارج کردن نظامیان این کشور از آلمان خبر می دهند.

قرار است فردا (چهارشنبه) «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با «آندری دودا» همتای لهستانی خود در کاخ سفید دیدار کند. ترامپ پیش تر در دیدار رئیس جمهوری لهستان از آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۸ گفته بود که سرگرم بررسی تاسیس نخستین پایگاه نظامی همیشگی خود در لهستان است و رئیس جمهوری لهستان پیشنهاد کرده که حدود ۲ میلیارد دلار از کل هزینه های ساخت این پایگاه با نام  'فورت ترامپ' را تقبل کند.

برخی گزارش ها حاکی است ترامپ با تصمیم خود در خصوص خارج کردن نیروهای نظامی آمریکا از آلمان، همزمان دو هدف را دنبال می کند: تضعیف ناتو و تبلیغات برای انتخابات ۲۰۲۰ .

بر این اساس دولت «دونالد ترامپ» قصد دارد ۲ هزار نیروی نظامی مستقر خود در آلمان را به کشور لهستان منتقل کند. یک منبع آگاه با اعلام این مطلب به نشریه مذکور گفت علاوه بر این آمریکا ۳۰ فروند جنگنده اف-۱۶ خود را از آلمان به همسایه شرقی این کشور انتقال می دهد.

بر این اساس بخش اعظم این جنگنده ها از پایگاه هوایی آمریکایی ها در شهر «اشپاگدالم» واقع در غرب آلمان که در حال حاضر ۲۸ فروند از این نوع جنگنده را در خود جای داده، به لهستان انتقال خواهد یافت.

رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته تایید کرد که دولتش قصد دارد حدود ۱۰ هزار نظامی خود را از آلمان خارج کرده و در لهستان مستقر نماید. وی دلیل این اقدام را بی توجهی آلمان به تعهداتش در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) عنوان کرد.

در پی اعلام این خبر از سوی ترامپ، «ماتئوش موراویه‌تسکی» نخست وزیر لهستان ابراز امیدواری کرد برخی از نیروهای نظامی که آمریکا از قصد خارج کردن آنها از آلمان را دارد در لهستان مستقر شوند.

این در حالی است که اعلام این تصمیم با واکنش های منفی مقامات آلمان و ناتو مواجه شده است. همچنین گمانه زنی ها در مورد احتمال انتقال این نظامیان به لهستان در شرق آلمان مخالفت روسیه را به دنبال داشته است.

نیروهای ناتو و ایالات متحده مرتباً در خاک لهستان تمریناتی را انجام می دهند و از این کشور برای انتقال نیروهای بیشتر به شرق ، به کشورهای حوزه دریای بالتیک استفاده می کنند.

در سپتامبر سال ۲۰۱۹ ، ترامپ ساخت یک پایگاه نظامی دائمی در این کشور اروپای شرقی را تصویب کرد ، با این حال اوایل ماه جاری میلادی مقامات آمریکایی به رویترز گفتند که این پروژه با مشکل روبرو شده است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید