فیلم سینمایی «تورنادو» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی سید جواد هاشمی و نقش آفرینی اکبر عبدی، کامران تفتی، بهنوش بختیاری، الناز حبیبی، ارسلان قاسمی، عباس جمشیدی، وحید نفر و ... در شبکه نمایش خانگی پخش شده است، به بهانه پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : «تورنادو» فیلم فانتزی به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی سید جواد هاشمی و نقش آفرینی بازیگران مطرحی نظیر اکبر عبدی، کامران تفتی، بهنوش بختیاری، الناز حبیبی، ارسلان قاسمی، عباس جمشیدی، وحید نفر و ... در سال 1397 تولید شده است.

فیلم «تورنادو» در تاریخ 15 آبان 1398 بر روی پرده سینما ها رفت و علیرغم تبلیغات زیاد و حضور بازیگران مطرح سینمای ایران نتوانست به موفقیت دست یابد و تنها با فروش 1،630،653،000 تومان در گیشه، با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها، به اکران خود پایان داد، که به نوعی شکست برای عوامل سازنده فیلم محسوب می شود.

فیلم «تورنادو» با اینکه مراحل ساخت خود را پیش از فراخوان سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به اتمام رسانده بود، اما در یک اقدامی عجیب سید جواد هاشمی تهیه کننده و کارگردان این فیلم با توجه به سیاست های حاکم بر جشنواره، قید حضور در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را زد و تنها با پخش در سی و دومین جشنواره کودک و نوجوان اصفهان، فیلم خود را در سینما ها اکران کرد، لازم به ذکر است فیلم «تورنادو» به دلیل حضور سیدجواد هاشمی در هیات داوران، علیرغم حضور در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان از بخش مسابقه کنار گذاشته شد.

بیشتر بخوانید :

نقد فیلم «میلیونر میامی» / کش دادن بی جهت قصه از اواسط فیلم

نقد فیلم «امیر» / فیلمی با ریتم کند و ناتوان درقصه گویی

نقد فیلم «بهت» / فیلمی با موضوع رحم اجاره ای

نقد فیلم «شیرین قناری بود» / آزادی قناری از قفس پس از نه سال

نقد فیلم «سقف مات» / فیلمی با قاب های معلق

کارگردانی فیلم «تورنادو» بر عهده سید جواد هاشمی نویسنده، تهیه کننده، بازیگر و کارگردان 54 ساله سینما و تلویزیون بوده است، وی فارغ التحصیل رشته کارگردانی در دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران است، وی که در ابتدا به عنوان مسئول حراست سازمان صدا و سیما به تلویزیون راه پیدا کرد، اما بعدها با بازی در نقش کوتاه در فیلم به عرصه بازیگری راه پیدا کرد و تئاتر «حج ابراهیم حج عاشورا» به کارگردانی کمال‌الدین قراب که در سال ۱۳۵۸ در تئاتر شهر و تالار آزادی بر روی صحنه رفت، اولین فعالیت حرفه ای سید جواد هاشمی محسوب می شود.

فیلم «تورنادو» چهارمین فیلم بلند سینمایی سید جواد هاشمی در مقام کارگردان محسوب می شود، وی پیش از این فیلم، کارگردانی فیلم های بلند سینمایی نظیر : «اختاپوس»، «آهوی پیشونی سفید2»، «آهوی پیشونی سفید3» را در کارنامه هنری خود دارد و همچنین تله فیلم های «تکیه بچه‌های محله ما»، «نشانی سوم»، «دیدار»، «یتیمان کوفه»، «شهر باران»، «افسون»، «کوفه» و ... را کارگردانی کرده است.

فیلم «تورنادو» همانند سه اثر قبلی سید جواد هاشمی در ژانر کودک و نوجوان تولید شده است، ژانری که هاشمی نشان داده، قواعد آن را به خوبی می داند و با بررسی کارنامه کاری وی می توان به این نتیجه رسید که سید جواد هاشمی از تغییر گریزان است و همانند بازیگری اش که معمولاً در نقش های مثبت ظاهر می شود، در کارگردانی نیز فقط تمایل به ساخت اثر در ژانر کودک و نوجوان دارد.

فیلم کودک و نوجوان، همیشه در کشور ما نادیده گرفته شده است و کمتر کارگردان و سرمایه گذاری ریسک به تولید اثر در این حوزه می کند و معمولاً هر سال تعداد فیلم هایی که در این حوزه تولید می شوند، کمتر از انگشت های دست است و این کمبود طبیعتاً موجب می شود که خانواده ها برای سرگرمی کودکان و نوجوانان خود به شبکه های ماهواره ای و یا فیلم و انیمیشن های تولیدی خارج از کشور رجوع کنند.

سید جواد هاشمی در آخرین فیلم خود علاوه بر نگاه ویژه به کودک و نوجوان، دست بر روی ژانری گذاشته است که هم از لحاظ پروداکشن تولیدی سخت است و هم ژانری است که در سینما ایران مغفول مانده است، که باید از این جهت شهامت این تهیه کارگردان و تهیه کننده را ستود که با بودجه شخصی اقدام به تولید چنین اثری کرده است و طبیعتاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی الخصوص سازمان سینمایی و فارابی باید نگاه خود را به این حوزه و آثار این چنینی بهتر کرده و سعی در حمایت هر چه بیشتر تولیدات ژانر کودک نمایند.

یکی از محاسن فیلم «تورنادو» حفظ فضای رئال گونه در بستر یک اثر با فرم فانتری، درکنار قاب بندی های بی نظیر وحید ابراهیمی است که بیننده را برای ادامه تماشای فیلم ترغیب می کند و علاوه بر آن با استفاده از موسیقی های نوستالژی قدیمی حتی دیدن این فیلم را برای بزرگسالان و پدر و مادرهایی که به همراه فرزندان خود به تماشای فیلم می نشینند، تماشایی می کند.

خطر اسپویل داستان

«تورنادو» داستان پروفسوری را روایت می‌کند که موفق به ساخت یک رستوران شده است، رستورانی که معمولی نیست و در نهایت به یک سفینه تبدیل می‌شود و پس از ورود چهار نوجوان به قصه و با شیطنت آنان، این سفینه مقداری زودتر از موعد به پرواز درمی‌آید، سفینه در نهایت به فضا رفته و در یک سرزمین ناشناخته فرود می‌آید و ...

سید جواد هاشمی نگارش فیلمنامه فیلم «تورنادو» را همانند سه اثر قبلی، یعنی تریلوژی «آهوی پیشونی سفید» خود انجام داده است و قدرت نویسندگی خود را به رخ منتقدین کشانده است، فیلمنامه ای که هم چیزش درست و به جا است، از دیالوگ هایی که طبیعتاً برای کودک و در فضای کودکانه آنها نگارش شده، آن هم با دو لحن متفاوت.

متاسفانه در سالهای اخیر تعداد زیادی فیلم که تنها با داشتن چند بازیگر کودک به اسم فیلم های کودک و نوجوان تولید شده اند، اما هم پیام فیلم و هم فضای فیلم مناسب کودک نیست، چه بسا در تعدادی از این فیلم ها نیز از دیالوگ هایی استفاده شده که برای یک کودک غیرقابل شنود است، ولی به طور کلی فیلم «تورنادو» را می توان یکی از محدود آثار تولیدی ژانر کودک و نوجوان دانست که به معنای واقعی برای کودک و نوجوان ساخته شده و خانواده ها با خیال راحت می توانند کودک خود را به تماشای این فیلم بنشانند تا فرزند دلبندشان از تماشای آن لذت ببرد.

در فیلم سینمایی «تورنادو» بازیگران شاخصی همچون اکبر عبدی، کامران تفتی، بهنوش بختیاری، الناز حبیبی، ارسلان قاسمی، عباس جمشیدی، وحید نفر، امیر رونقی، راستین عزیزپور، امیررضا احمدی، محمدمهدی ایرانی، نگار نافذ و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

ترکیب بازیگران فیلم سینمایی«تورنادو» نیز به درستی انتخاب شده اند و سید جواد هاشمی که سالها در زمینه بازیگری در سینما و تلویزیون کسب تجربه کرده است، به خوبی توانسته از بازیگران فیلمش بازی بگیرد و به طور کلی تمامی گروه بازیگران این فیلم به خوبی از عهده نقش های خود برآمده اند.

دیگر عوامل فیلم سینمایی «تورنادو» عبارتند از : نویسنده، کارگردان، تهیه کننده: سیدجواد هاشمی، مدیر فیلمبرداری: وحید ابراهیمی، تدوین: سید جواد هاشمی،مهران گنبدلو، طراح صحنه: علی شایان فر، مجری طرح و سرمایه گذار: حسین احمدی، مدیر صدابرداری: احمد اردلان، طراحی صدا: علی ابوالصدق، موسیقی: بهنام صبوحی، طراح حرکات موزون: سید کمال رضوی، طراح لباس: سوسن نوروزی، طراح گریم: شهرام خلج، دکوراتور: امیر قدیریان، مدیر تولید: ایرج طایفه، جانشین تهیه کننده و دستیار اول کارگردان: عباس دلدار، منشی صحنه: فرزانه زهره وند، عکاس: پیام نصیری خرم، جلوه های ویژه بصری: محمدرضا نجفی امامی، مجری طرح و سرمایه گذار: حسین احمدی

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید