یک نماینده مجلس گفت: باید ساختار انتخاباتی را دقیق تر بررسی کنیم تا این ساختارها مجلس را زیر دین دولت‌ها نبرد.

به گزارش سلام نو سید احسان قاضی زاده در نشست "جایگاه سیاست‌های کلی انتخابات در طرح اصلاح قوانین انتخابات" که از سوی پژوهشکده شورای نگهبان و با همکاری موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: میزان مشارکت مردم به ارتباط نزدیکتر ارتباطی ندارد. انتخاباتی مانند انتخابات ریاست جمهوری بالاترین میزان مشارکت را دارد و فراتر از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان است زیرا فضا فضای انتخاباتی است و مردم شور انتخاباتی برقرار می کنند.

وی افزود: در  طرح اصلاح قوانین در انتخابات مجلس با توجه به اینکه رادیو و تلویزیون‌های استانی ایجاد شده، برگزاری تبلیغات از یک هفته به دو هفته افزایش یافته است و نظام و ساختار تبلیغاتی را دگرگون کردیم و این کار هزینه تبلیغات را پایین‌تر می‌آورد  زیرا در این بین گروه‌ها و جریانات تقویت می‌شوند و رادیو و تلویزیون‌های استانی را پیش بینی کردیم.

این نماینده مجلس افزود: ما شفافیت مالی را به طرح اضافه کردیم زیرا حتی برای انتخابات ریاست جمهوری دیدید چقدر دستگیری داشتیم که می‌گفتند ما اسپانسر تبلیغاتی فلان کاندیدا هستیم و چقدر پرونده تشکیل شد لذا  ما در انتخابات شاهد افول مجالس بودیم.

وی افزود: ما باید ساختار انتخاباتی را دقیق و قوی بسنجیم که این ساختارها مجلس را زیر یوغ دولت‌ها نبرد زیرا زمانی که اوج دولت‌ها بود ما شاهد افول مجلس بودیم و یا برعکس؛ لذا باید بسنجیم که برای کارامدی سیستم اجرایی و پارلمانی و حتی دولت‌ها به چه ترتیبی باید برسیم؛ البته  بخشی مربوط به نظارت حین نمایندگی است که باید جدی گرفته شود و در قانون بیاید.

قاضی زاده افزود:  ما باید شرح وظایف شوراهای شهر و روستا را درست تعریف کنیم و آنها را  بدون اختیارات  در نظر نگیریم.

وی در پایان گفت: میانگین مشارکت  در انتخابات ریاست جمهوری نسبت به همه انتخابات‌ دیگر بالاتر است. منظور ما میانگین مشارکت مردم در کل کشور است. بحث میزان نرخ کل مشارکت مردم در ریاست جمهوری و مجلس به عنوان میانگین مشارکت است.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید