حسان دیاب، نخست وزیر لبنان اعلام کرد بخشی از دولت لبنان را فساد مالی تشکیل داده و سیستم فساد از خود دولت قوی‌تر شده است.  

به گزارش سلام نو، به نقل از ایرنا، نخست وزیر لبنان گفت: فساد باعث شده که کشور به فروپاشی اخلاقی، نفوذ و عدم پاسخگویی و محاکمه نشدن متخلفان منجر شود و ما برای نجات لبنان، این کشور را باید از فساد پاکسازی کنیم.

خبرگزاری ملی لبنان روز سه شنبه به نقل از «حسان دیاب» اضافه کرد: همه این عوامل اجازه داده که فساد مالی ریشه خود را گسترش دهد و بخشی از دولت لبنان را تشکیل دهد و سیستم فساد از خود دولت قوی‌تر شود.

وی که در جمع مسئولان نهادهای نظارتی لبنان سخن می گفت، با بیان اینکه مافیا کشور را به سرقت برده است،  اظهار داشت:  مافیا به دولت وارد شده و با رشوه، معامله و کارگزاری آن را کنترل می‌کند و شاید این مافیاها مستقیماً برخی ادارات را در اختیار داشته باشند.

نخست وزیر لبنان که تنها چند ماه از تشکیل دولتش می‌گذرد، ادامه داد: امروز با واقعیتی از فساد روبرو هستیم که در کل کشور شایع شده و در دولت، شهرداری‌ها، نهادهای عمومی و بخش‌های مختلف وجود دارد و این یک واقعیت بسیار دردناک است. ما به این نتیجه رسیدیم که دولت فساد در داخل دولت است.

وی با بیان اینکه امروز، دنیا باید برای کمک به لبنان ما را در مبارزه با فساد کمک کند، افزود: در شرایط فعلی ما متهم می‌شویم که موفقیتی در زمینه مبارزه با فساد به دست نیاورده‌ایم در حالیکه این یک نبرد طولانی و دشوار است که در این مسیر ما با اتهامات، تهدید، توهین و حملات سیاسی مواجه خواهیم شد.

دیاب با بیان اینکه " در هر حال ما از همان روز اول، این موضوع (مبارزه با فساد) را  جزو وظایف دولت قرار دادیم "، افزود: مفسدین اقتصادی تلاش خواهند کرد که خود را در پوشش سیاسی، فرقه‌ای، مذهبی، قومی و خانوادگی حفظ کنند اما همه این‌ها مانع ادامه این نبرد نخواهد شد زیرا در این نبرد ما برای دیگران می‌جنگیم [ نه برای خودمان ] و لبنانی‌ها در این نبرد با ما هستند.

وی با اشاره به اینکه نقش نهادهای نظارتی در مبارزه با فساد بسیار بزرگ است، اضافه کرد: ما برای حق و دفاع از کشور و مصلحت آن و حمایت از مردم و آینده آن‌ها و بازگرداندن اعتماد لبنانی‌ها به دولتشان با قدرت ایستاده ایم و هرکس وطنش را دوست دارد باید در این نبرد شرکت کند.

وی خطاب به مسئولان نهادهای نظارتی لبنان گفت: شما امروز پرونده‌های زیادی دارید که موظف هستید آن‌ها را روی میز بگذارید و تلفن‌های خود را خاموش کنید و فقط صدای وجدان خود و صدای مردمی را بشنوید که دیگر تحمل وضعیت فسادی که در کشور عادی شده است را ندارند.

در پی سقوط ارزش لیره مقابل دلار، لبنان در روزهای گذشته شاهد نا آرامی‌های خشونت آمیز به ویژه در بیروت و شهر طرابلس بود.

حسان دیاب نخست وزیر لبنان روز شنبه مخالفان دولت را به تلاش برای افزایش بحران ارزی و تحریک مردم به ناآرامی متهم کرد و اظهار داشت که تلاش برای براندازی دولت وی شکست خورده است.

وی در نطقی اظهار داشت که مخالفان سیاسی به دنبال تضعیف تلاش دولت برای تحقیقات درباره پرونده‌های فساد هستند و آن‌ها نا آرامی‌های اخیر را ایجاد کرده‌اند.

درگیری‌های روز جمعه میان معترضان و نیروهای امنیتی در بیروت پایتخت لبنان و شهر طرابلس در شمال این کشور که در پی اعتراض به کاهش شدید ارزش لیره لبنان در برابر دلار آمریکا و نیز وخامت اوضاع معیشتی در این کشور رخ داد،  ۴۲ زخمی بر جا گذاشت و موجب خسارات به اموال عمومی و خصوصی این کشور شد.

اعتراض‌ها به اوضاع اقتصادی نامناسب در لبنان و پیامدهای آن نظیر افزایش نرخ بیکاری، گرانی و کمبود ارزهای خارجی که در واکنش به فساد اقتصادی چند سال گذشته در این کشور به راه افتاده است، حدود هشت ماه پیش آغاز و اندکی بعد منجر به استعفای "سعدالدین حریری" نخست‌وزیر لبنان و تشکیل دولت وحدت ملی به ریاست «حسان دیاب» شد.

دولت وحدت ملی و فن‌سالار لبنان که تمام تلاش خود را برای حل مشکل بدهی‌های خارجی و سامان دادن به اوضاع اقتصادی معطوف کرده، این روزها با موج جدیدی از تلاش مخالفان که با موج سواری بر تظاهرات خیابانی در پی اهداف سیاسی خود هستند، روبه رو شده است.

دولت لبنان روز گذشته (دوشنبه) با تزریق دلار به بازار موجب شد تا ارزش آن که از اواخر هفته گذشته به دلیل سفته بازی رشد بی‌سابقه‌ای کرده بود افت کرده و به نصف تقلیل یابد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید