فیلم سینمایی «شیرین قناری بود» به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی داوود توحید پرست و نقش آفرینی شهراد وثوقی، نگین معتضدی، پردیس افکاری، مجید حاجی‌زاده و ... در شبکه نمایش خانگی پخش شده است، به بهانه پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : «شیرین قناری بود» فیلم درام اجتماعی به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی داوود توحید پرست و نقش آفرینی بازیگرانی نظیر شهراد وثوقی، نگین معتضدی، پردیس افکاری، مجید حاجی‌زاده، سعیده رودبارکی و ... در سال 1390 تولید شده است.

فیلم «شیرین قناری بود» با توجه به مضمون و اختلافات با بنیاد سینمایی فارابی، علیرغم تلاش داوود توحید پرست تهیه کننده فیلم، نتوانست رنگ پرده سینما را به خود ببیند و پس از گذشت تقریباً 9 سال از 20 خرداد 1399 با توجه به شیوع ویروس کرونا و استقبال مردم از اکران آنلاین فیلم ها در شبکه های VOD، این فیلم به صورت اینترنتی و بر بستر شبکه های VOD به اکران درآمد.

کارگردانی فیلم «شیرین قناری بود» بر عهده داوود توحید پرست نویسنده، تهیه کننده و کارگردان 60 ساله سینما بوده است، وی که متولد 1 دی 1339 می باشد، فعالیت خود را به صورت تجربی در سینما و با عنوان بازیگر آغاز کرده و فیلم «شیرین قناری بود» سومین فیلم بلند سینمایی داوود توحید پرست در مقام کارگردان محسوب می شود، وی پیش از این، فیلم «نامزد آمریکایی من» را در سال 1387 و فیلم «معصوم» را در سال 1377 جلوی دوربین برده بود.

بیشتر بخوانید :

نقد فیلم «مهمانخانه ماه نو» / فیلمی بی هویت محصول مشترک ایران و ژاپن

نقد فیلم «سال دوم دانشکده من» / فیلمنامه خوب و فیلم بد

نقد فیلم «میلیونر میامی» / کش دادن بی جهت قصه از اواسط فیلم

نقد فیلم «امیر» / فیلمی با ریتم کند و ناتوان درقصه گویی

نقد فیلم «بهت» / فیلمی با موضوع رحم اجاره ای

فیلم «شیرین قناری بود» بیشتر شبیه به یک تله فیلم است تا یک فیلم سینمایی و لیست بازیگران فیلم هم حکایت از همین موضوع دارد، فیلم «شیرین قناری بود» علاوه بر فیلمنامه ضعیفی که دارد، در پرداخت هم بسیار ضعیف است، طبیعتاً فیلم با محوریت ورزش علی الخصوص ورزش فوتبال طرفداران زیادی خواهد داشت، هر چند که از این دسته کارها در سینما و تلویزیون ایران محدود اتفاق می افتد اما همین تعداد نیز با استقبال مواجه می شود، چه برسد به اینکه سوژه فیلم کری بین دو تیم پرسپولیس و استقلال باشد.

نویسندگی فیلم «شیرین قناری بود» برعهده داوود توحید پرست بوده است، وی همانند فیلم قبلی خود یعنی «نامزد آمریکایی من» نگارش فیلمنامه را انجام داده است، یکی از مهمترین مشکلات و ضعف های فیلم «شیرین قناری بود»، همین فیلمنامه است، فیلمنامه ای که با داشتن سوژه جذاب اما در پرداخت به شدت منفعل است.

داوود توحید پرست با داشتن یک قصه بکر با مضمون ورود بانوان به ورزشگاه و ارتباط آن به طرفداران دو تیم پرسپولیس و استقلال قدم اول را برای ساخت یک کار خوب به درستی برداشته است، اما در ادامه مسیر با بی راهه رفتن، فیلم را به مرز نابودی می کشاند. قصه فیلم «شیرین قناری بود» یکی از سوژه های خوب سینما می توانست باشد که با عجله نویسنده و کارگردان فیلم به یک اثر به شدت ضعیف بدل شده است.

فیلم «شیرین قناری بود» در جشنواره های مختلف خارجی همچون جشنواره های دهلی نو و زانزیبار و میلان ایتالیا و ... حضور یافت و توانست در جشنواره بلک آلمان به عنوان بهترین فیلم بخش نوجوان و جوان شناخته شود و این فیلم در لوکیشن‌هایی همچون استادیوم آزادی، باشگاه استقلال، پارک لاله، سینما، دبیرستان دخترانه حجاب، آموزش پرورش منطقه 6، نیاوران، بلوار کشاورز و نازی‌آباد تصویربرداری شده است.

«شیرین قناری بود» فیلمی درام پیرامون مشکلات ورود زنان به ورزشگاه‌‏های فوتبال و روایتی از علاقه‌مندی دختران آرمان‌گرایی است که قصد دارد مشکلات جامعه و مردم را به تنهایی حل نماید، ولی به دلیل علاقه اش به ورزش فوتبال از مدرسه اخراج می‌شود و ... در خلاصه داستان فیلم آمده است: شیرین با بازی سعیده رودبارکی که طرفدار تیم استقلال است به دلیل علاقه شدید به فوتبال از دبیرستان اخراج می شود و همزمان مورد توجه شاهرخ با بازی امید علومی که خواننده و پرسپولیسی است قرار می گیرد اما شیرین از پرسپولیسی ها نفرت دارد ! در اوج کری خوندن ها ؛ شیرین و دوستش سارا برای تماشای بازی استقلال و پرسپولیس ؛ با لباس پسرانه به ورزشگاه می روند و ...

در فیلم «شیرین قناری بود» بازیگرانی همچون سعیده رودبارکی، نگین معتضدی، شهراد وثوقی، مجید حاجی‌زاده، فریبا شاهسون، حمید شریف‌زاده، نازنین پیرکاری، سحر افتاده، هلیا امامی، الهه فشاری، پریسا محبی، نوشین غریبی، مریم مرزبان، علی حمودی، جاسم کرار و امید علومی و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

علاوه بر فیلمنامه و کارگردانی ضعیف فیلم، بازی بازیگران فیلم نیز به شدت کسل کننده است، هر چند که بازیگران شاخصی در این فیلم ایفای نقش نکرده اند، اما از نگین معتضدی و مجید حاجی زاده که سالها تجربه بازی در فیلم های مختلف را داشتند به شدت نا امید کننده در این فیلم ظاهر شده اند.

به عبارت دیگر فیلم «شیرین قناری بود» جزء سوژه‌های جذابی بود که حیف شده است، هیچ حرفی برای گفتن ندارد و از فیلمنامه تا کارگردانی و فیلمبرداری تا بازی ها همه ضعیف و در حد سینما و تلویزیون ایران نیست، اثری به شدت ضعیف که می توان آن را در رده فیلم های سوپر مارکتی یا به اصطلاح شانه تخم مرغی دسته بندی کرد.

دیگر عوامل فیلم سینمایی «شیرین قناری بود» عبارتند از: تهیه کننده و کارگردان: داود توحیدپرست- نویسنده فیلمنامه: یاسمن کفایتی، داود توحیدپرست – مجری طرح و مدیر برنامه‌ریز: یاسمن کفایت- مدیر فیلم‌برداری: سیدنظام کشفی- صدابردار و صداگذار: احمد کلانتری- تدوین: بهروز داوری- طراح صحنه و لباس: شیرین بوریایی‌دوست- طراح چهره‌پردازی: رحیم مهدیخانی- دستیار اول کارگردان: علی توحیدپرست- دستیار کارگردان: مسعود منصوری،  رامین اکبری، مهدی نیکنام، علیرضا قاضی- دستیار تدوین: مهاجر توحیدپرست- منشی صحنه: مریم ویس‌مردازی، الهام اخوان- جانشین تولید: مصطفی ترابی- مشاور پروژه: ناصر سهرابی- عکاس: عباس حسین ابهری- تصویر بردار پشت صحنه: سمیه شرف‌شاهی- تدارکات: نادر لطفی، حمیدرضا نوروزی، عبدالله محمدی، امیر اسکندری، شهرام شریفی، عباس خدیری- گروه فیلم‌برداری: سیدکمال صفوی، احمدرضا اکبری، علیرضا جدیدی، علی فراهانی، بهنام رسولی- چهره‌پردازان: شبنم قاسمی، شهریار حاجی احمدی- دستیاران صحنه: البرز ملک‌پور، مهدی نیکنام، مینو آشوری- دستیار صدا: کیانوش حاج‌رمضانی- کارشناس نظامی: سرهنگ رحیم رمضانی- طراح بدلکاری: علیرضا فتحی- بدلکاران خیبر: مژگان صادقی، امیر حسین خنجری- سینه‌موبیل: سیدکمال صفوی- فیلمرو: توماج- مسئول هنروران: مبارکعلی اکبری- سرمایه‌گذار: یاسمن کفایتی.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید