محمد علی کشاورز بازیگر سینما و تلویزیون در ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در شهر اصفهان متولد شد و در تاریخ ۲۵ خرداد 1399 در سن ۹۰ سالگی بر اثر نارسایی کلیوی به دیار باقی شتافت، وی سابقه بازی در آثار شاخصی نظیر «هزاردستان»، «پدر سالار»، «افسانه سلطان و شبان»، «سربداران» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : امروز مورخ ۲۵ خرداد ماه 1399متاسفانه محمد علی کشاورز بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بر اثر نارسایی کلیوی در سن ۹۰ سالگی در بیمارستان به دیار باقی شتافت.

از آثار شاخصی که وی در آنها به ایفای نقش پرداخته است می توان به فیلم و سریال هایی نظیر : «هزاردستان»، «سربداران»، «افسانه سلطان و شبان»، «دایی جان ناپلئون»، «دلشدگان»، «مادر»، »کفش های میرزا نوروز»، «برزخی ها»، «پدر سالار» و ... اشاره کرد.

از محمدعلی کشاورز، در کنار داوود رشیدی، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی و علی نصیریان به عنوان نسل اول بازیگری پس از انقلاب سینمای ایران یاد می شود، که به سبب حضورشان توانستند جنس جدیدی از بازیگری را به مخاطبان نمایش دهند.

بیشتر بخوانید :

از طلوع تا غروب با حمید سمندریان / از تدریس در دانشگاه تا تاسیس رستوران

از طلوع تا غروب با ایرج قادری / از داروسازی تا بازیگری

از طلوع تا غروب با صدیقه کیانفر / از آبادان تا تهران در پی آرزو

از طلوع تا غروب با «پروین سلیمانی» / شش دهه فعالیت هنری و بازی در بیش از صد فیلم

طلوع :

محمد علی کشاورز با نام اصلی محمد علی اصلانی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در 26 فروردین 1309 در خانواده ای اصالتاً گرجی تبار در محله سیچان شهر اصفهان چشم به جهان گشود، پدر و مادر وی از گرجی های مقیم فریدون شهر اصفهان هستند که در زمان شاه عباس به ایران مهاجرت کردند و مسلمان شدند.

وی پس از فارغ‌التحصیلی از هنرستان هنرپیشگی تهران و دانشکده هنرهای دراماتیک در دانشکده پزشکی پذیرفته شد، اما علاقه شدیدش به بازیگری موجب شد تا از رشته پزشکی انصراف دهد و به صورت تجربی فعالیت بازیگری را دنبال کند بود.

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در 60 سال فعالیت هنری خود در سینما، تلویزیون و تئاتر در فیلم سریال های شاخصی نظیر :«هزاردستان»، «پدر سالار»، «افسانه سلطان و شبان»، «سربداران»، «رگبار»، «برزخی‌ها»، «کمال الملک»، «کفش های میرزا نوروز»، «جعفر خان از فرنگ برگشته»، «مادر»، «زیر درختان زیتون»، «دلشدگان»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما» و... به ایفای نقش پرداخته و با کارگردانان مطرحی نظیر علی حاتمی، بهرام بیضایی، ابراهیم گلستان، ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی، عباس کیارستمی، نادر ابراهیمی، ایرج قادری، محسن مخلباف و ... همکاری داشته است.

ورود به تلویزیون :

محمد علی کشاورز برای اولین بار تجربه بازی در تلویزیون را در سال 1339 و با بازی در تله‌تئاتر «خودکشی» به کارگردانی علی نصیریان در کنار بازیگران شاخصی نظیر جمیله شیخی، علی نصیریان و ... تجربه می نماید و از سال 1339 تا سال 1347 حضور در تله تئاتر های مختلف از قبیل: «خانه اجاره‌ای»، «ویلای یوکا»، «شام خصوصی»، «شیدوش و ناهید»، «مزرعه‌های سبز»، «تابستان طولانی»، «در جزیره‌ای غریب» و ... را تجربه کرد، اولین فعالیت جدی بازیگری وی در تلویزیون مربوط به سال 1347 و سریال «خانه قمرخانم» است.

این بازیگر نام آشنای سینما و تلویزیون ایران از سال 1339 تا 1387 نزدیک به نیم قرن در تلویزیون ایران به فعالیت بازیگری پرداخت و در این مدت در بیش از 55 فیلم و سریال به ایفای نقش پرداخت و آخرین کار تصویر وی در تلویزیون مربوط به سال 1387 و سریال «پاتوق» به کارگردانی شاهین باباپور باز می گردد، وی در این سریال که به عنوان بازیگر مهمان حضور یافته بود در کنار بازیگران شاخصی نظیر: روشنک عجمیان، رضا بابک، فرحناز منافی ظاهر، رضا توکلی، افسانه ناصری، محسن قاضی مرادی، سعید پیردوست و ... به ایفای نقش پرداخته است.

وی در طول عمر هنری خود در آثار تلویزیونی متعددی از جمله «دایی‌جان ناپلئون»، «افسانه سلطان و شبان»، «هزاردستان»، «سربداران» و «پدرسالار»، «آتش بدون دود»، «رسم شیدایی»، «روشنتر از خاموشی» و ... ایفای نقش کرده و با کارگردانان مطرحی نظیر «ناصر تقوایی»، «داریوش فرهنگ»، «علی حاتمی»، «اکبر خواجویی»، «حسن فتحی» و ... همکاری داشته است.

شاخص ترین نقش محمد علی کشاورز در تلویزیون مربوط به سریال «پدر سالار» به کارگردانی اکبر خواجویی در سال 1372 است، وی در این سریال در نقش «اسدالله واعظیان» یا همان پدر سالار در کنار بازیگران شاخصی نظیر: حمیده خیرآبادی، سیامک اطلسی، جمیله شیخی، کمند امیرسلیمانی، ناصر هاشمی، محمود پاک‌نیت، کتایون ریاحی، پرستو گلستانی، اکرم محمدی، فرحناز منافی ظاهر و ... به هنرنمایی پرداخته است، لازم به ذکر است که سریال «پدر سالار» یکی از ماندگارترین سریال های تلویزیون پس از انقلاب محسوب می شود و موجب شد تا کشاورز پس از لقب پدر سالار سینمای ایران را یدک بکشد.

فعالیت در سینما :

محمد علی کشاورز برای نخستین بار سینما را با بازی در فیلم «شب قوزی» به کارگردانی فرخ غفاری در سال 1343 و در کنار بازیگران شاخصی نظیر پری صابری، زکریا هاشمی، فرخ لقا هوشمند، کرم علی رضایی و ... تجربه می نماید و از سال 1343 تا 1383 حدود پنجاه سال در سینمای ایران به فعالیت بازیگری پرداخت و در این مدت در بیش از 47 فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت و آخرین کار تصویر وی در سینما مربوط به سال 1383 و فیلم «فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی باز می گردد، وی در این فیلم که در نقش حاج‌ «علی‌اکبر معلم ‌دامغانی» یکی از دوستان نزدیک امام خمینی (ره) حضور یافته بود در کنار بازیگران شاخصی نظیر: عبدالرضا اکبری، هدیه تهرانی، آتیلا پسیانی، محمدرضا شریفی‌نیا، الیکا عبدالرزاقی و ... به ایفای نقش پرداخته است.

وی در طول نیم قرن فعالیت هنری خود در آثار سینمایی متعددی از جمله «رگبار»، «برزخی‌ها»، «کمال الملک»، «کفش های میرزا نوروز»، «جعفر خان از فرنگ برگشته»، «مادر»، «زیر درختان زیتون»، «دلشدگان»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما»، «چهارشنبه عزیز»، «آقای هالو»، «خشت و آیینه» و ... ایفای نقش کرده و با کارگردانان مطرحی نظیر «بهرام بیضایی»، «عباس کیارستمی»، «علی حاتمی»، «ایرج قادری»، «محسن مخلباف»، «محمد متوسلانی»، «داریوش مهرجویی»، «ابراهیم گلستان» و ... همکاری داشته است.

محممد علی کشاورز در سینما اثر شاخص زیادی دارد که نمی توان به راحتی بهترین فیلم او را انتخاب کرد، اما یکی از ماندگارترین نقش های محمد علی کشاورز در سینما مربوط به فیلم سینمایی «مادر» به کارگردانی علی حاتمی در سال 1368 مربوط می شود، وی در این فیلم در نقش «محمد ابراهیم» و پسر بزرگ خانواده در کنار بازیگران شاخصی نظیر: رقیه چهره آزاد، فریماه فرجامی، امین تارخ، حمید جبلی، اکبر عبدی، جمشید هاشم پور، محمود بصیری، اکرم محمدی و ... به هنرنمایی پرداخته است، لازم به ذکر است که فیلم سینمایی «مادر» یکی از ماندگارترین فیلم های سینمای ایران است که در پاسداشت مقام مادر تولید شده است.

زندگی خصوصی :

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون یک بار در سال ۱۳۵۲ با منا طاهری ازدواج کرد و حاصل این ازدواج یک دختر بود، نلی کشاورز تنها یادگار محمد علی کشاورژ مقیم کشوربلژیک است و به تدریس نقاشی مشغول است، ازدواج محمد علی کشاورز و منا طاهری محکم نبود و پس از مدتی به جدایی منتهی شد، اما این بازیگر مطرح سینمای ایران پس از آن دیگر ازدواج نکرد و به تنهایی زندگی می کرد.

فعالیت بین المللی:

محمد علی کشاورز در سال 1976 با بازی در فیلم «صحرای تاتارها» به کارگردانی والریو زورلینی نخستین تجربه بازیگری بین المللی خود را به دست آورد، وی در این فیلم که اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته نویسندهٔ سرشناس ایتالیایی دینو بوتزاتی بود، در کنار بازیگران شاخصی نظیر: ژان لویی ترنتینیان، ماکس فون سیدو، جولیانو جما، فیلیپ نواره، ویتوریو گاسمن، فرناندو ری و ... به ایفای نقش پرداخت.

وی دو سال پس از بازی در فیلم «صحرای تاتارها»، در سال 1978 با بازی در فیلم «کاروان‌ها» به کارگردانی جیمز فارگو برای دومین بار بازیگری بین المللی را تجربه کرد، وی در این فیلم که اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته جیمزای میچنر بود، در کنار بازیگران شاخصی نظیر: آنتونی کوئین، مایکل سازارین، کریستوفر لی، جنیفر اونیل و ... به ایفای نقش پرداخت.

غروب :

محمد علی کشاورز که از اوایل خرداد ماه امسال به دلیل مشکلات ریوی و کلیوی و بالا رفتن سطح کراتین خون در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بستری شده بود، متاسفانه در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ به دلیل مشکلات ریوی و افزایش کراتین و به دلیل نارسایی کلیوی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید