اصغر فرهادی کارگردان بین المللی سینمای ایران در تازه ترین فعالیت فیلمسازی خود قصد دارد تا در تابستان امسال، نهمین فیلم بلند سینمایی خود را با عنوان «قهرمان» را در شهر شیراز جلوی دوربین ببرد، به همین بهانه خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سلام نو، به بررسی کارنامه کارگردانی این فیلمساز نام آشنای سینمای ایران پرداخته که در ادامه خواهید خواند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر: اصغر فرهادی کارگردان 48 ساله سینما و تلویزیون متولد ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۱ در خمینی شهر اصفهان است، وی فعالیت هنری خود را به صورت تجربی و از سن پایین 14 سالگی در انجمن سینمای جوان اصفهان از سال ۱۳۶۵ آغاز کرد.

فرهادی پس از فارغ التحصیلی در رشته تئاتر با گرایش ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی بلافاصله در کنکور ارشد شرکت کرد و توانست در رشته تئاتر با گرایش کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس فارغ التحصیل شود.

پس از اتمام تحصیل فرهادی به سرعت به گروه های هنری پیوست و اولین فعالیت حرفه ای خود در سینما را سال 1380 با ابراهیم حاتمی کیا انجام داد، وی فیلمنامه «ارتفاع پست» را به صورت مشترک با ابراهیم حاتمی کیا به نگارش درآورد و همان همکاری باعث شد تا به جامعه سینمایی کشور معرفی شود.

بیشتر بخوانید:

بررسی کارنامه اصغر فرهادی به بهانه زاد روز مرد خاص سینمای ایران

اصغر فرهادی که از آن به عنوان آغازکننده نسل سوم موج نوی سینمای ایران یاد می شود، یکسال بعد در سال 1381 اولین فیلم خود با عنوان «رقص در غبار» را جلوی دوربین برد و اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند سینمایی را در آن فیلم به دست آورد، وی پس از آن فیلم های «شهر زیبا»، «چهارشنبه سوری»، «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین»، «گذشته»، «فروشنده»، «همه می دانند» را کارگردانی کرده و فیلم «قهرمان» نهمین اثر پرونده کاری این کارگردان محسوب می شود.

اصغر فرهادی کارگردان بین المللی سینمای ایران و یکی از شاخص ترین چهره های سینمای معاصر کشور توانسته با ساخت 9 فیلم جایزه فراوانی را از جشنواره های متعدد خارجی نظیر: جایزه اسکار، جشنواره فیلم کن، جایزه گلدن گلوب، بفتا، جشنواره فیلم سن‌سباستین  و ... کسب کند، ناگفته نماند که وی تنها فیلم ساز ایرانی است که دوبار موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم اسکار خارجی زبان از آکادمی اسکار به عنوان معتبرترین جشنواره خارجی شده است.

اصغر فرهادی که پس از ساخت اولین فیلمش به طور میانگین هر دو سال یک فیلم را کارگردانی کرده، پس از گذشت سه سال از تولید آخرین فیلمش یعنی «همه می دانند»، نهمین اثر خود را با عنوان «قهرمان» در ایران و شهر شیراز جلوی دوربین می برد، وی در این فیلم همانند اثرهای موفقش در ایران خودش نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی آن را برعهده دارد، لازم به ذکر است که نام تهیه کننده مورد علاقه فرهادی الکساندر مالگی نیز در تیم تهیه کنندگی این فیلم دیده می شود.

اصغر فرهادی که معمولاً ترکیب بازیگران همیشه چالش بر انگیز بوده و برای بازیگران سینما، تجربه همکاری با وی حائز اهمیت است، برای فیلم قهرمان سراغ بازیگران بومی و ناشناس رفته است، وی در فیلم های قبلی خود از هنر بازیگری هنرمندان شاخصی نظیر: شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، هدیه تهرانی، هومن سیدی، مانی حقیقی، احمد مهرانفر، صابر ابر، علی مصفا و ... بهره برده است، اما نکته قابل توجه اتفاقی است که برای بازیگران پس از همکاری با فرهادی رخ می دهد.

به عنوان مثال شهاب حسینی پس از سه همکاری پیاپی با اصغر فرهادی در فیلم های «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» توانست در جشنواره فیلم کن برای فیلم فروشنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را به ارمغان بیاورد، حال باید منتظر ماند و دید که آیا این اتفاق برای بازیگران جدید فیلم فرهادی نیز رقم خواهد خورد یا خیر.

اصغر فرهادی تصمیم گرفته در تازه ترین فیلمش در کنار بازیگران ناشناس و بومی از دو بازیگر چهره به نام های «محسن تنابنده» و «امیر جدیدی» استفاده کند، محسن تنابنده و امیر جدیدی برای اولین بار همکاری با اصغر فرهادی را تجربه می کنند، لازم به ذکر است که فیلم قهرمان در شهر شیراز جلوی دوربین خواهد رفت.

محسن تنابنده در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با دو فیلم «عنکبوت» به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد و «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور حضور داشت و همچنین امیر جدیدی دیگر بازیگر فیلم «قهرمان» نیز در جشنواره سال گذشته با فیلم «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان حاضر بود.

دیگر عواملی که حضورشان در فیلم «قهرمانان»قطعی شده اند، عبارتند از: نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: اصغر فرهادی، مجری طرح: حمیدرضا قربانی، مدیر فیلمبرداری: علی قاضی، تدوین: هایده صفی‌یاری، صداگذار: محمدرضا دلپاک، مدیر تولید: محمد یمینی، برنامه‌ریز: پریسا گرگین، دستیار اول کارگردان: امین خنکال، صدابردار: مهدی صالح کرمانی، طراح گریم: مهردادمیرکیانی، طراح صحنه:مهدی موسوی، طراح لباس: نگار نعمتی، عکاس: امیرحسین شجاعی

روابط عمومی: ثمین مهاجرانی

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید