بهروز کلیدری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، از شناسایی ۱۰ هزار و ۸۰۰ بیمار کرونا در استان خبر داد و گفت: ۱۴۸۴ بیمار در استان جان باختند.

کلیدری در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، در خصوص احتمال بازگشت محدودیت ها نیز گفت: تصمیم گیری در این مورد باتوجه به شرایط است و باید در ستاد کرونای استان تصمیم گیری شود، اما اگر آمار کرونا در اصفهان افزایش یابد، پیشنهاد قاطعانه برای بازگشت محدودیت ها خواهیم داد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تعداد بستری های یک ماهه را ۵۰ تا ۷۰ مورد اعلام کرد و گفت: موارد مثبت سرپایی بسیار بیشتر است، به طوری که روزانه ۲۰۰ بیمار بدون علامت یا کم علامت وجود دارند که امیدواریم در همین وضعیت باشند و مشکلی پیش نیاید.

کلیدری تنها راهکار اپیدمی ها را ایمنی نسبی در جمعیت ها دانست و اظهار کرد: تعداد زیادی از مردم باید مبتلا شوند تا ایمنی نسبی ایجاد شود. تا زمانی که واکسن که حداقل تا یک سال آینده به آن دسترسی نداریم، کشف نشود، نمی توان گفت از این بیماری مصون هستیم. برآوردها این است که در اجتماع ما نیز این اتفاق درجریان است، ضمن اینکه ایمنی ذاتی هم مطرح است و ممکن است برخی جمعیت ها حساس تر و برخی مقاوم تر باشند.

وی افزود: به نظر می آید برخی نقاط کشور مقاوم تر اند. استان اصفهان محل تردد در کشور است و این موضوع نگرانی ما را زیاد می کند. اگر تعداد بیماران بیشتر شود قطعا هشدار می دهیم که محدودیت ها بیشتر شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه نگاه همکاران ما در بخش درمان و متخصصان رشته های مختلف این بود که در یک شرایط باثبات قرار گرفته ایم، خاطرنشان کرد: بنابراین بیمارستان ها باید به همه بیماران کووید و غیر کووید خدمت کنند. به عنوان مثال اگر بیمارستان غرضی را پاک اعلام می کنیم، اما بیمارانی داریم که در سیر درمان دیگری مانند شکستگی یا تصادف متوجه ابتلای آنها به کووید ۱۹ شدیم، باید خدمت رسانی شوند.

تهیه نقشه راهی برای اختصاص بخشی از تخت های بیمارستانی به کرونا

وی ادامه داد: در این دوره که با ثبات رو به نزول مواجه هستیم باید همه بیمارستان ها تمام بیماران را پوشش دهند، اما نقشه راهی در استان تعین می شود که در هر بیمارستان چه تعداد تخت اختصاص یابد، چون گاهی امکان انتقال بیمار وجود ندارد و باید همه بتوانند خدمات ارائه کنند. همچنین باید بخش مجزا و آی سی یو مجزا تعریف شود و یک اتاق ایزوله باید درنظر گرفته شود.

کلیدری اضافه کرد: یک اتفاق بد در استان درحال وقوع بود که در دوران نزول بیماری همه جا می گفتند تنها بیمارستان های امین و خورشید بیمار می پذیرد و هیچ جای دیگر بیمار قبول نمی کردند که مشکل ایجاد می کرد. بیمار گاهی از مراجعه به بیمارستان های اصلی منصرف می شد و یا در مراکز اصلی در صف انتظار قرار می گرفت، در عین حال که منصفانه نبود تنها پرسنل این بیمارستان ها بار درمان بیماران را به دوش بکشند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: تعداد زیادی بیمار داشتیم که تنها مشکوک به کووید ۱۹ بودند اما بیمارستان های غیر مرجع پذیرش نمی کردند و به بیمارستان های مرجع ارجاع می دادند که آلوده بود. این ظلم به بیمار است، اگرچه در نهایت و در نقشه راه چند بیمارستان را مشخص کردیم که بالاترین خدمات را به بیماران کووید می دهند.

کلیدری با تاکید براینکه در همه بیمارستان ها متخصص حضور دارد و راه های مشاوره و ارجاع درمورد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ باز است، تصریح کرد: در این خصوص نباید به منافع لحظه ای فکر کرد چون همه بیمارستان ها در مقابل همه بیماران مسئول هستند. خوشبختانه از نیمه اسفند تقریبا بلوغ ذهنی و عملی در پزشکان ایجاد و این موضوع به خوبی مدیریت شد.

وی بااشاره به برگزاری دو وبینار بزرگ و ارائه آموزش های لازم به پزشکان، اظهار کرد: استانداردهای محافظتی جدید را ارائه کردیم. ممکن است پزشکی هنوز نگران باشد، اما ویزیت مجازی نداریم تنها رد و بدل کردن اطلاعات به صورت مجازی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی از علل کاهش مرگ و میر در استان را افزایش آمادگی پرسنل و مراکز درمانی اعلام کرد و گفت: تجربه اندوزی این ماه ها منجر به مرگ و میر کمتر شده است.

کلیدری در مورد نرخ متفاوت آزمایشگاه ها گفت: از ۱۴۰۰ تست در استان بخش زیادی عملا رایگان است، اما دو مدل دیگر تست هم داریم، تست غربالگری بیماران قبل از اعمال جراحی پرخطر که باید حتما انجام شود و تست دیگری هم برای کسانی است که به آزمایشگاه های خصوصی ارجاع می شوند.

قیمت تست های آزمایشگاهی را شکستیم

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷ آزمایشگاه خصوصی با معرفی بیمارستان دولتی تا سقف ۱۷۰ هزار و با معرفی بیمارستان خصوصی تا ۲۵۰ هزار تومان هزینه تست از بیماران را می گیرند، این درحالی است که قیمت واقعی این تست ۴۸۰ هزار تومان است.

کلیدری ادامه داد: این قیمت ها را به آزمایشگاه ها تحمیل کردیم چون تعداد زیادی نمونه دارند و قیمت ها را شکستیم و مرتب رصد می کنیم که اگر مجموعه ای تخلف کند برخورد لازم انجام شود. البته بیمه تامین اجتماعی برای پوشش هزینه تست های آزمایشگاهی هنوز همکاری نکرده اما بیمه سلامت، نیروهای مسلح و بیمه های تکمیلی قبول کرده اند که بخشی از هزینه ها را پوشش دهند تا فشار کمتری به بیمار وارد شود.

به گزارش سلام نو، ایسنا نوشت:  معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به شناسایی ۱۰ هزار و ۸۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در استان اصفهان گفت: بیش از ۵ هزار نفر از پرسنل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درگیر این بیماری شدند که تنها یک پزشک در اصفهان و یک راننده در نظنز در اثر این بیماری فوت کرد.

بهروز کلیدری امروز (چهارشنبه- ۲۱ خرداد) در نشست خبری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با بیان اینکه سه ماه پرهیاهو و پرتلاطم را در استان سپری کردیم، اظهار کرد: در این مدت تمام فعالیت های حوزه درمان متاثر از کرونا شد اما به تدریج سیستم درمان خود را با شرایط جدید هماهنگ کرد.

وی با تاکید براینکه از قبل و نیمه دی ماه آمادگی های لازم را برای مقابله و برخورد با این بیماری شروع کرده بودیم، گفت: عملا ۱۰ تا ۱۵ روز اول برنامه های عملیاتی را اجرا کردیم و به تدریج که تعداد بیماران افزایش یافت، هماهنگی ها برای مقابله با این بیماری هم بیشتر شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اوج ابتلا به این بیماری در اصفهان را از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین اعلام کرد و افزود: مراکز مختلفی برای مقابله با این بیماری آماده شدند. روزهای اول روزهای سختی را تجربه کردیم و بیمارستان های خورشید و عیسی بن مریم را نشانه دار کردیم که روزی ۴۰۰ نفر مراجع داشتند اما بسیاری حتی مشکوک به کرونا هم نبودند.

کلیدری با اشاره به راه اندازی خط تلفن ۳۱۱۳ برای پاسخگویی به مردم و مشاوره پزشکی به آنها در خصوص ویروس کرونا، اظهار کرد: درمانگاه های متعدد عمومی و اختصاصی در استان ساماندهی شدند، به طوری که ۱۷ کلینیک تخصصی و ۱۰۰ درمانگاه عمومی ساماندهی شد و به بیماران با علائم حاد تنفسی خدمات دادند تا به نوعی از تعداد مراجعات کاسته و تنها بیماران اصلی در بیمارستان بستری شوند.

وی روزهای اول شیوع کرونا را همراه با چالش هایی برای تشخیص این ویروس عنوان کرد و افزود: از اول اسفند آزمایشگاه تخصصی با ظرفیت اولیه ۹۰ تست در ۲۴ ساعت در مرکز بهداشت استان شکل گرفت و اکنون دو آزمایشگاه جامع و مرکز بهداشت در اصفهان با بیش از هزار تست در روز و در کنار آنها ۷ آزمایشگاه خصوصی مشغول فعالیت هستند.

فوت ۱۴۸۴ بیمار در استان اصفهان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ بیمار در مراکز بستری کرده ایم، تعداد بهبودیافتگان این بیماری را بیش از ۱۳ هزار نفر اعلام کرد و گفت: حدود ۴۰۰ بیمار هنوز بستری هستند. همچنین ۱۴۸۴ بیمار در استان از دست داده ایم که ۴۸۴ بیمار تست مثبت کرونا داشتند اما هزار بیمار را مطمئن نیستیم مبتلا به کرونا و یا مشکوک و محتمل بودند.

کلیدری اضافه کرد: برای دفن این بیماران و موارد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ تمام ملاحظات بهداشتی رعایت شد تا از احتمال آلودگی جلوگیری شود.

شناسایی ۱۰ هزار و ۸۰۰ بیمار کرونا در اصفهان

وی با بیان اینکه در این مدت بیش از ۴۲ هزار تست کرونا انجام شد که ۱۰ هزار و ۸۰۰ بیمار قطعی در استان شناسایی شد، ادامه داد: از یک ماه گذشته نیز با تغییر سیاست و برنامه، شروع به بیماریابی فعال در استان کردیم و تعداد زیادی بیماران بی علامت و یا کم علامت در استان شناسایی شدند، در عین حال تعداد بیمارانی که در بیمارستان بستری می شوند نیز به حداقل رسیده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید براینکه تمام بیماران مشکوک به کرونا را رصد و ایزوله می کنیم تا آلودگی در استان گسترش نیابد، خاطرنشان کرد: در پیک ۱۵ اسفند تا ۱۵ فرودین روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ بیمار  بستری می کردیم که اکنون به ۵۰ تا ۷۰ بیمار در روز رسیده و از این تعداد ۲۰ درصد تست ابتلا آنها به کرونا مثبت می شود.

کلیدری با بیان اینکه تعداد بیماران در شهرستان های استان نیز به حداقل رسیده است، اظهار کرد: روزهای ابتدایی تعداد بیماران شهرستان ها زیاد بود، اما به شدت کاهش یافته و برخی شهرستان ها در ۲۴ ساعت شبانه روز بیماری ندارند و یا یک بیمار دارند.

وی با بیان اینکه در روزهای اوج شیوع کرونا روزانه ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ بیمار بستری داشتیم اما در یک ماه گذشته تعداد بیماران بستری بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر بوده است، تصریح کرد: متاسفانه تعداد بیماران بستری در یک ماه گذشته در استان کاهش پیدا نکرده و این نگرانی را ایجاد می کند که شاید دغدغه شهروندان نسبت به بیماری کم شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد تعداد تخت ها در بیمارستان ها نیز گفت: بیش از ۲ هزار تخت در استان برای کرونا اختصاص دادیم اما از یک ماه قبل به تدریج مراکز اختصاصی را کاهش دادیم تا مراکز درمانی بتوانند خدمات درمانی برای همه بیماران را شروع کنند.

هیچ بیماری در صف آی سی یو نداشتیم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به سوال ایسنا، در مورد وضعیت تخت های آی سی یو در استان اصفهان گفت: در این زمینه شرایط بدی در استان نداشتیم، به طوری که  ۷ هزار تخت بستری در استان داریم که باید به طور میانگین ۷۰۰ تخت آی سی یو باشد، اما وضعیت ما بهتر بود و ۸۰۰ تخت آی سی یو داشتیم که قابلیت گسترش به هزار تخت را دارد.

کلیدری با بیان اینکه در ابتدای کار امکانات پرسنلی و تجهیزات مورد نیاز کم بود اما به مرور  فراهم کردیم، ادامه داد: در اوج بیماری تعداد تخت های آی سی یو به ۳۰۰ تخت رسید، درحالی که برای دو برابر امکان سرویس دهی نیز امکانات داشتیم. هیچ بیماری در صف آی سی یو نداشتیم و به همین دلیل یکی از علل پایین بودن میزان مرگ و میرها در استان نیز این موضوع بود که عملا دراین خصوص دچار مشکل نشدیم.

کلیدری در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، در مورد وضعیت پرسنل درگیر این بیماری در استان اصفهان گفت: بیش از ۵ هزار نفر از پرسنل درگیر این بیماری شدند که ۲۵۰ نفر در حوزه معاونت درمان دبودند اما تنها یک پزشک و یک راننده در نظنز در اثر این بیماری فوت کرد. با احتساب اینکه آمار کاشان از علوم پزشکی اصفهان جدا است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید براینکه نگران بیماران خاص و مزمنی بودیم که در شهرستان ها خدمت رسانی به آنها متوقف شده بود، ادامه داد: در حال حاضر و با کاهش آمار بستری بیماران کویید ۱۹ خدمت رسانی به بیماران بهتر شده و از یک ماه پیش نیز اعمال جراحی با رعایت ملاحظات بهداشتی در مراکز درمانی از سر گرفته شد.

کلیدری خاطرنشان کرد: تصور ما این است که باتوجه به شرایطی که داریم تابستان نسبتا با ثباتی را طی کنیم، اما پیش بینی می‌شود با شروع فصل سرما مجددا شیوع بیماری آغاز شود.

وی مرگ و میر بر اثر این بیماری در اصفهان را در بدترین حالت ممکن، به میزان ۹ و نیم درصد اعلام کرد و گفت: در مقایسه با کشورهای اروپایی، میزان مرگ و میر بر اثر کرونا در اصفهان ۴.۴۸ درصد و پایین تر از میانگین کشوری است که تلاش بی وقفه کادر درمان را نشان می دهد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه روزهای اول شیوع بیماری نگران تجهیزات حفاظتی بودیم، خاطرنشان کرد: از نیمه دوم اسفند هیچ مشکلی حداقل برای کادر درمان در استان نداشتیم.

وی با بیان اینکه پرسنل و کادر درمان روزهای سختی را تجربه کرده اند و این اواخر دچار خستگی مفرط شده بودند، گفت: به تدریج بیمارستان ها را آزاد کردیم و به پرسنل تنفس دادیم از جمله بیمارستان عیسی بن مریم که پیشگام بود. شهرستان ها هم که آمارها کاهش یافته و بسیاری عملا از دور خدمت رسانی خارج شدند، اما ممکن است تجربه دیگری داشته باشیم و سیستم درمان باید آماده خدمت رسانی باشد.

پیشنهاد قاطعانه برای بازگشت محدودیت ها در صورت افزایش آمار

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید