شایعه و حرف و حدیث پشت غلامرضا تاجگردون و شیوه تایید صلاحیتش پس از یک بار رد صلاحیت بسیار بود به خصوص بعد از تبلیغات گسترده‌اش، با این همه او برای بار سوم به مجلس راه یافت تا به دیوار تایید اعتبار نامه بخورد.

سلام نو – سرویس سیاسی: غلامرضا تاجگردون این روزها تبدیل به استخوانی شده که نه از گلوی مجلس پایین می‌رود و نه از آن خارج می‌شود، مردی که رد یا تایید اعتبار نامه‌اش هر کدام ماجراهای خاص خود را برای مجلس جدید خواهد داشت.

روز گذشته که خبر آمد اعتبار نامه تاجگردون در شعبه دوازده، که قالیباف و نیکزاد هم در آن حضور دارند، تایید شده موجی از نارضایتی بین کاربران ارزشی برخاست. برخی از ضرورت شفافیت آرا گفتند و برخی با تاختن به قالیباف گفتند که دیگر عکسش با حاج قاسم را منتشر نکند و پُز شفافیت ندهد.

ماجرای اعتبارنامه تاجگردون از جایی شروع شد که احمد نادری، علیرضا زاکانی و چند نماینده دیگر به دلیل رانت خواری و کسب منافع اقتصادی و اعمال نفوذ شبکه ای از طرق مختلف در دستگاه‌های دولتی و شرکت های تابعه و بخش عمومی به اعتبارنامه نماینده گچساران اعتراض کردند.

شایعه و حرف و حدیث پشت غلامرضا تاجگردون و شیوه تایید صلاحیتش پس از یک بار رد صلاحیت بسیار بود به خصوص بعد از تبلیغات گسترده‌اش‌ای که داشت. با این همه او در نهایت برای بار سوم به مجلس راه یافت تا به دیوار تایید اعتبار نامه بخورد.

پس از اعتراض نمایندگان به اعتبار نامه تاجگردون موارد اعتراضی آن‌ها با مدارک جدیدشان به شورای نگهبان ارسال شد. موسوی لارگانی رئیس شعبه 12 در این باره می‌گوید: «طبق آیین نامه در استعلامی که از شورای نگهبان داشتیم که آیا مواردی که معترضین اعتراض دارند در زمان تایید صلاحیت تاجگردون بررسی شده یا خیر، شورای نگهبان در جواب مکتوب آورد که همه موارد بررسی شده است.»

جلسه پشت جلسه و رایزنی پشت رایزنی انجام شد اما در نهایت شورای نگهبان گفت که از 15 ادعای نمایندگان مجلس درباره تاجگردون 13 مورد را قبلا بررسی کرده یک مورد وارد نیست و درباره مدرک تحصیلی هم تاجگردون با مدرک فوق لیسانس ثبت نام کرده و نه دکتر و ادعایی در این زمینه نداشته.

پاسخ شورای نگهبان به تاجگردون و هواداران دو آتشه‌اش جان تازه‌ای داد تا او در نهایت بتواند رای 9 نفر از 16 عضو حاضر در جلسه شعبه 12 را بگیرد و اعتبار نامه‌اش تصویب شود.

پرسش برانگیزترین رخداد این جلسه به خصوص برای طرفداران مجلس، غیبت قالیباف در جلسه شعبه 12 بود، غیبتی که حدس و گمان‌های عجیب و غریبی درباره آن زده می‌شد. با وجود این اعضای شعبه می‌گویند با توجه به حد نصاب رسیدن جلسه قالیباف به کارهای حوزه ریاست مجلس رسید و نیکزاد به عنوان نایب رئیس در جلسه حاضر شد.

تایید اعتبار نامه تاجگردون با واکنش تند اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و عدالتخواهان مواجه شد. اصلاح‌طلبان می‌پرسند پس مجلس شفاف کجاست؟ اصولگرایان از زد و بند انتقاد می‌کنند و عدالتخواهان نیز مجلس را در همین گام اول مردود ارزیابی می‌کنند که فرقی با مجلس اصلاح‌طلبان ندارد.

وحید اشتری از چهره‌های شناخته شده جریان عدالتخواه با طعنه به نمایندگان مجلس در توییتی نوشت: بازم خدا رو شکر مجید انصاری رای نیاورد وگرنه ممکن بود اعتبارنامه تاجگردون تایید بشه.

طعنه اشتری به این مسئله است که فرقی بین مجلس اصلاح‌طلب و اصولگرا نیست و چهره‌هایی مثل تاجگردون در نهایت کار خود را پیش می‌برند. این حرف اشتری به خصوص در کنار ویدئویی گذاشته می‌شود که تاجگردون در جمع هوادارانش قول داده بود چه در مجلس اصلاح‌طلب و چه در مجلس اصولگرا نفر اول مجلس باشد.

با این همه و با وجود شایعاتی درباره عدم نیاز به رای گذاشتن این اعتبار نامه در صحن علنی در نهایت با تصمیم هیئت رئیسه مجلس صبح امروز اعتبار نامه تاجگردون به رای گذاشته شد و با 159 رای به کمیسیون تحقیق ارجاع داده شد.

مالک شریعتی این تصمیم را نقطه عطفی در مجلس دانست و به خانه ملت گفت: اتفاق امروز صحن علنی نقطه عطفی در روند قانونگذاری کشور است و این موضوع برای مجالس آینده محل استناد خواهد بود و خوشبختانه به آئین نامه و قانون اساسی عمل شد.

او در باره سرنوشت اعتبارنامه تاجگردون در این مرحله می‌گوید: اگر کمیسیون تحقیق به این نتیجه برسد که پرونده ایشان تائید است، گزارش مربوطه به صحن ارجاع شده و بار دیگر رأی گیری می شود اما اگر کمیسیون اعتبارنامه آقای تاجگردون را رد کند، گزارش در صحن بررسی و رأی گیری می شود و فرد مورد اعتراض فرصت دارد که از خود دفاع کند.

این رویه البته اصلا خوشایند تاجگردون نبود و با هشدار به روند در پیش گرفته شده خطاب به قالیباف گفت: من نه داعیه ماندن دارم و نه تمایل به ماندن. یک کیف است که دستم می‌گیرم و از مجلس بیرون می‌روم، این شما هستید که باید در درگاه خداوند متعال روز قیامت و شب آخرت پاسخگوی اعمالتان باشید.

با وجود انتقاد تاجگردون اما قالیباف روند طی شده را قانونی دانست و تاکید کرد که هیئت رئیسه این رویه را به رای مجلس گذاشت و بهتر است که تاجگردون هم به قانون احترام بگذارد.

حالا اگر نمایندگان اعتبارنامه تاجگردون را رد کنند خود و البته شورای نگهبان باید پاسخ دهند که این شورا چگونه چندین و چند بار تاجگردون را واجد نامزدی مجلس دانست در حالی که نمایندگان به این نظر رسیدند که او دچار فساد و رانت است؟ اگر معیار قانون است که هر دو در نهایت باید به یک نتیجه برسند و اگر معیار سلیقه است که وای به حال مجلس و شورای نگهبان.

اگر هم تاجگردون تایید شود که نمایندگان در پاسخ به پایگاه رای اندک خود در می‌مانند که چگونه بر طبل فساد تاجگردون کوبیدند، اما در نهایت او را در مجلس حفظ کردند؟

آن‌چه که بر مجلس در این پرونده می‌گذرد نه تنها امتحانی برای نمایندگان است بلکه امتحانی برای عیار ریاست محمد باقر قالیباف است که آیا می‌تواند کشتی مجلس را با سیاست ورزی خود از این بحران با کم‌ترین هزینه عبور دهد یا نه؟

نکته آخر هم شور و هیجان موکلان نمایندگان مجلس است که می‌خواهند نمایندگان را با یک رای مردود و مقبول کنند. پرونده تاجگردون هنوز باز است و حتی اگر به هر شکل با حضور او و تایید اعتبارنامه‌اش بسته شود باز هم درست نیست که هواداران مجلس اصولگرا در همین ابتدای راه مجلس خود را رفوزه کنند.

باید گذاشت حداقل چند ماهی از عمر این مجلس بگذرد تا عیار واقعی آن کاملا عیان شود و گرنه رد یا تایید اعتبارنامه تاجگردون به خودی خود مجلس را شفاف یا کدر نمی‌کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید