فیلم سینمایی «امیر» به نویسندگی و کارگردانی نیما اقلیما و تهیه کنندگی سید ضیاء هاشمی و نقش آفرینی میلاد کی‌مرام، هادی کاظمی، سحر دولتشاهی، مصطفی قدیری و ... در شبکه نمایش خانگی پخش شده است، به بهانه پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : «امیر» فیلمی درام به نویسندگی و کارگردانی نیما اقلیما و تهیه کنندگی سید ضیاء هاشمی و با حضور بازیگران مطرح سینمای ایران همچون میلاد کی‌مرام، هادی کاظمی، سحر دولتشاهی، مصطفی قدیری، بهدخت ولیان، روشنک سه قلعه‌گی، وحید منافی، آرتین گلچین و ... در سال 1396 تولید شده است.

فیلم «امیر» پس از دو سال در ۲۵ دی ۱۳۹۸ در گروه هنر و تجربه بر روی پرده سینما ها رفت و علیرغم تبلیغات زیاد و حضور بازیگران مطرحی نظیر میلاد کی‌مرام، هادی کاظمی، سحر دولتشاهی و ... توانست به فروش ۱۳۰٬۹۶۴٬۰۰۰ تومان در گیشه دست یابد که با توجه به این تعداد بازیگر به نوعی شکست جدی برای عوامل سازنده و تهیه کننده فیلم محسوب می شود.

کارگردانی فیلم «امیر» بر عهده نیما اقلیما نویسنده، کارگردان 38 ساله سینما بوده است، وی که متولد 10 آذر 1361 می باشد، فعالیت خود را به صورت تجربی در سینما آغاز کرده و فیلم «امیر» اولین فیلم بلند سینمایی نیما اقلیما در مقام کارگردان محسوب می شود، وی در حال حاضر تولید سریال «سیاوش» به تهیه کنندگی مهدی یاری که اسپین آف سریال ممنوعه است، را در دستور کار دارد.

بیشتر بخوانید :

نقد فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان» / فیلم در خصوص مشکلات مهاجرین افغان

نقد فیلم «جهان با من برقص» / نخستین تجربه کارگردانی سروش صحت در سینما

نقد فیلم «مهمانخانه ماه نو» / فیلمی بی هویت محصول مشترک ایران و ژاپن

نقد فیلم «سال دوم دانشکده من» / فیلمنامه خوب و فیلم بد

نقد فیلم «میلیونر میامی» / کش دادن بی جهت قصه از اواسط فیلم

فیلم امیر ساخته نیما اقلیما که اتفاقاً اولین فیلم بلند سینمایی وی نیز محسوب می شود، با ریتم کندش موجب پس زدن مخاطب می شود و نحوه فیلمبرداری این اثر به گونه ای است که فیلمساز خیال می‌کند سبک نوینی از مینی‌مالیسم را در فیلم خود جاری ساخته اما سبک مینی‌مالی را که نیما اقلیما برای روایت قصه و ساخت فیلم خود در نظر گرفته، طبیعتاً انتخاب درستی نبوده، زیرا مینی‌مال بودن در روایت، قواعد خاص خودش را دارد که فیلمساز آن را رعایت نکرده است.

نیما اقلیما در اولین اثر خود به کلی گویی پرداخته و همین امر موجب می شود منطق روایی و داستانی فیلم شکل درست و محکمی به خود نگیرد و سوال های بسیاری را برای بیننده بی پاسخ باقی گذارد، این سوالات یا نباید از پایه مطرح می‌شدند و یا وقتی به هردلیلی در فیلم اعمال می‌شود، رها کردن آنها صرفاً به کم‌کاری فیلمساز و ضعف فیلمنامه برمی‌گردد و لاغیر.

فیلم امیر، تلاشی در درک و فهم وضعیت افسرده‌ای که آن را ترسیم ساخته نمی‌کند و درست مثل کاراکترهای بی هویت خود دچار ناتوانی است و این ابهامات نشان می دهند که فیلمساز بیش از حد گرفتار خلاقیتی که جرات کرده آن را در فیلم اول خود به کار ببرد شده و نتوانسته امیر را فراتر از چیزی که در ذهن خود بوده خلق کند.

نویسندگی فیلم «امیر» نیز بر عهده نیما اقلیما بوده است، بخش اصلی فیلم و در واقع فیلمنامه اثر پاشنه آشیل فیلم نیز است، پر از ابهامات گوناگون است و به نوعی نیما اقلیما در نگارش این اثر دچار نوعی دوگانگی شده و از همین بخش هم ضربه بدی خورده است، به طوری فیلمنامه ای که به نگارش درآورده نه ریتم دارد، نه قصه و نه پایان؛ مخاطب در فیلم امیر نه باشخصیت پردازی خاصی روبرو است و نه پیش‌زمینه‌ای از قصه آدم‌های که روی پرده می‌بینید، اطلاعی دارد و چیزی، به عبارن کلی قصه فیلم امیر شاید بهتر بود در قالب یک فیلم کوتاه مطرح می شد و تبدیل این قصه به دلیل نداشتن داستانی خاص کشش تبدیل به یک اثر بلند سینمایی را ندارد.

تهیه کنندگی فیلم «امیر» بر عهده سید ضیاء هاشمی بوده است، وی تهیه کنندگی فیلم های شاخص و پرفروشی نظیر: «عروس»، «روز فرشته»، «روز شیطان»، «شوکران»، «اعتراض» و ... را در کارنامه تهیه کنندگی خود دارد، اما این فیلم علیرغم حضور بازیگران مطرح در گروه هنر و تجربه به اکران درآمد و گیشه بسیار ضعیفی را تجربه کرد و فروش بسیار پایین داشت که به نوعی شکست در پرونده کاری این تهیه کننده پیشکسوت و پرکار سینما محسوب می شود.

فیلم امیر روایت کننده قصه فردی به نام امیر با بازی میلاد کی‌مرام است که تمام بدبختی‌های اطرافیانش را تحمل می‌کند و همگی به او رجوع می‌کنند، از دوستش علی گرفته که از شهرستان به تهران آمده و علیرغم مشکلات خانوادگی امیر دست به دامن او شده تا نگذارد زن طلاق گرفته‌اش با فرزندشان اردلان به خارج کشور برود تا خود زن علی که در خانه استیجاری امیر به همراه اردلان ( پسر علی ) مخفی شده اند و از او کمک می‌خواهد تا علی را سرعقل بیاورد، خانواده خود امیر نیز دیگر افرادی هستند که امیر باید مشکلاتشان را حل کند، ریما خواهر امیر با بازی سحر دولتشاهی که در آستانه ۳۵ سالگیست و مشکلات روانی حادی دارد و پدر و مادر از دست او عاصی شده‌اند، امیر در طول فیلم با تمام این مشکلات روبرو می‌شود و سعی در حل و فصل کردن آنها به روش خود دارد و ...

در فیلم امیر بازیگران شاخصی نظیر میلاد کی‌مرام، هادی کاظمی، سحر دولتشاهی، مصطفی قدیری، بهدخت ولیان، روشنک سه قلعه‌گی، وحید منافی، آرتین گلچین و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

در پایان علاوه بر قاب بندی های خوب فیلم باید به بازی خوب بازیگران فیلم امیر اشاره کرد که موفق عمل کرده اند از سحر دولتشاهی گرفته تا هادی کاظمی که  برای حضور در این فیلم، حدود ۹ ماه تمرین داشتند تا بازی آن‌ها با کارهای قبلی شان متفاوت باشد، سحر دولتشاهی با وجود حضور کوتاهش می‌درخشد، وی که برای بازی این نقش چندین ماه در کنار بیماران اسکیزوفرنی بوده به خوبی از پس نقش سخت خود برمی‌آید و از خود یک بازی تاثیرگذار ارائه می‌دهد و خوانش این بازیگر از نقش خواهر روان‌پریش امیر که به مشکلات خانواده‌ی او ختم می‌شود یکی از بهترین برداشت‌های یک بازیگر از نقشی کوتاه است که آن را از سادگی فیلمنامه در می‌آورد و به یک نقش‌آفرینی تاثیرگذار مبدل می‌سازد یا  بازی خوب میلاد کی مرام در نقش امیر که کنترل شده است تا خشم و عصبانیتش اگزجره نشود و هادی کاظمی در نقش جبرئیل ( کارگر ساختمان ) که رگه هایی از طنز در این فیلم سرد و بی روح را ایجاد میکند.

دیگر عوامل فیلم سینمایی «امیر» عبارتند از: تهیه کننده: سید ضیاء هاشمی/ نویسنده و کارگردان : نیما اقلیما / مدیر فیلمبرداری:ادیب سبحانی/ طراح چهره پردازی: ایمان امیدواری/ طراح صحنه و لباس: سحر شهامت/ صدابردار: امیر نوبخت/ صداگذار: فرامرز ابوالصدق/ مدیر تولید: وحید مشاری/ مدیر برنامه‌ریزی و دستیار اول کارگردان: هانیه بساتینی/ منشی صحنه: شهره فهیمی/ مدیر تدارکات: جواد راهزانی/ جلوه‌های ویژه بصری: علی تصدیقی/ عکاس: اردلان آزرمی/ مشاور رسانه‌ای: منصوره بسمل/ فیلمبردار پشت صحنه: حامد مقدسی/ دستیار دوم کارگردان: میلاد تنها/ دستیار اول فیلمبردار: مرتضی سبحانی/ مجری نور: مصطفی صادقی/ گروه فیلمبرداری: پیمان وعدتی، پریا صادق‌بیگی، سعید حاتمی، ستار گودرزی/ دستیار صدابردار: کیوان نصیری/ مجریان گریم: سیامک احمدی، الهام فراخی/ دستیاران صحنه: مهیار اسماعیلی‌پور، فائقه اصلانی، آیدین معصومی/ دستیار لباس: ریحانه نعمت‌الهی/ دکور: رضا سلیمانی/ دستیار تولید: مونا قاسمی/دستیاران تدارکات: ایمان الیاسی، لیلا شجاعی‌پور/ مجری طرح: پیمان جعفری

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید