حسن روحانی رییس جمهور کشور در جلسات اخیر خود دستور به بازگشایی سالن های سینما و کنسرت دادند و در متن این نامه، اشاره ای به سالن های تئاتر و از سرگیری فعالیت های نمایشی نشده است، که موجب تکدر خاطر اهالی هنر نمایش شده است.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : تقریبا چهار ماه از تعطیلی اماکن فرهنگی کشور همچون سینماها، سالن های کنسرت و تماشاخانه ها به دلیل شیوع و گسترش ویروس کرونا می گذرد و حالا بر اساس تصمیم ستاد مقابله با ویروس کرونا و به دستور رئیس جمهور از چند روز آینده و از اول تیرماه، سینماها و سالن های کنسرت با حفظ پروتکل های بهداشتی بازگشایی خواهند شد.

زمانیکه حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان دستور به بازگشایی سالن های سینما و کنسرت دادند و هیچ دستوری پیرامون بازگشایی سالن های تئاتر در این روزهای کرونایی صادر نکردند، باز هم مشخص شد همچنان عرصه نمایش مهجور باقی مانده و حتی به چشم رئیس جمهور کشورمان نیز نمی آید.

سینما، موسیقی و تئاتر هر سه برخواسته از دل هنر اصلی کشورمان هستند و هرکدام در جایگاه خودشان مخاطبان و طرفداران خود را دارند، سینما به واسطه حضور ستارگان و سلبریتی ها همواره مورد توجه مردم بوده است و موسیقی کشورمان نیز با معرفی چهره های جدید در مسیر پیشرفت و کانون توجه قرار گرفته است، اما تئاتر همواره و گویا بیشتر از قبل دیده نشده است.

در حدود چهار ماه است که به دنبال شیوع ویروس کرونا تماشاخانه های کشور رنگ اجرا به خود ندیده اند و چه بسیار هنرمندان و گروه های تئاتری که آماده اجرا هستند و یا نمایشنامه های خوبی را در دست اجرا دارند، بلاتکلیف هستند و روزهای سختی را می گذرانند.

سینما به لطف برنامه هایی همچون سینما ماشین و موسیقی نیز به لطف کنسرت های آنلاین حتی در روزهای کرونایی دیده شدند و مخاطبان نیز از آن استقبال کردند، اما تئاتر با وجود برنامه هایی همچون تئاترگرام و نمایش نامه خوانی آنلاین و نیز پخش نمایش آنلاین از برخی شبکه های اینترنتی نتوانست از رخوت و خلوتی روزهای کرونایی خارج شود.

حالا نیز با توجه به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و عدم مشخص شدن تکلیف هنرهای نمایشی به ویژه تئاتر این سوال برای اهالی نمایش به وجود آمده است که تا چه زمانی قرار است هنرمندان واقعی مملکت در عرصه نمایش دیده نشوند و حتی در سخت ترین شرایط همچون این روزهای کرونایی بلاتکلیف تر از قبل باشند؟

حتی اگر تصمیم به بازگشایی تماشاخانه ها نیز گرفته شود، به هیچ وجه قابل قبول نیست که مثلاً یک گروه بیست نفره در یک فضای بسته و با توجه به شیوع ویروس کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی چگونه به اجرای نمایش بپردازند، این درحالی است که مثلا باید حدود دو الی چهار هفته به روی صحنه بروند تا بتوانند اندک درآمدزایی نیز داشته باشند و آیا در این مدت به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد یا خیر!

در ایده آل ترین حالت تئاترهای کشور عملاً هیچگونه درآمد زایی ندارند و اگر بتوانند از فروش بلیط های حاصل از اجرا بدهکار نیز نباشند، شاهکار کرده اند، حالا چگونه ممکن است با فرض اینکه سالن های نمایش بازگشایی شوند و نمایش ها با تعداد کمی تماشاگر به روی صحنه روند، بتوان از این عرصه درآمدزایی نمود.

آنچه مشخص است عشق و علاقه اهالی تئاتر است که همواره آنان را در سخت ترین شرایط همچون شیوع و گسترش ویروس کرونا سرپا نگه داشته است و این کمترین توقع است که اهالی تئاتر از رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا دارند تا تصمیمی قاطع و درست در قبال آنان گرفته شود تا بتوانند کورسوی امیدشان در این روزهای سخت و نیز آینده مبهم را حفظ کنند.

با توجه به همه مطالب گفته شده بسیاری از اهالی تئاتر خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهور از وی انتظار مساعدت و حمایت هایی دارند و به کمپین ما اهالی تئاتر می خواهیم زنده بمانیم پیوستند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید