به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی بهبود تراز مالی بانک‌های کشور و کاهش سرعت گردش نقدینگی از مهم ترین مولفه های تاثیرگذار در رابطه با قانون ماه شمار در سیستم بانکی است.

سلام نو - سرویس اقتصادی: سود سپرده بانک‌ها از امروز ( اول بهمن ) بنا بر مصوبه شورای پول و اعتبار قرار است به صورت ماه‌شمار محاسبه شود. اقدامی که به اعتقاد شمار زیادی از کارشناسان اقتصادی مثبت بوده و با منطق اقتصاد همخوانی دارد.

به گزارش سلام نو، بعضی از بانک‌ها در ماه های گذشته تخلفات زیاد داشتند تا جایی که بانک مرکزی بارها نسبت به این تخلفات هشدار داده بود و تاکید کرد که اگر بانک‌ها از این نرخ عبور کنند، با جدیت با آن‌ها برخورد خواهد شد.

دبیر کل بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی ایران در رابطه با این تخلفات اظهار کرده بود: بر اساس مقررات بانک مرکزی، عبور از سود ۱۵ درصد برای سپرده‌های بلندمدت یک نوع جریمه، عبور از ۱۸ درصد جریمه‌های سنگین‌تر و عبور از ۲۰ درصد براساس قانون جریمه‌هایی دارد که در صورت اجرا بانک‌ها و مدیران آن‌ها را پشیمان خواهد کرد که تعطیلی و ادغام این بانک‌ها نیز بخشی از این جریمه‌ها به شمار می‌روند.برخی افراد سودجو در ابتدای روز حسابشان را خالی کرده و در بازار ارز و همچنین بازار سرمایه، نوسان‌ گیری کرده و مجددا در پایان آن روز، همان مبلغ را برای محاسبه به حساب‌های خود بازمی‌گرداندند.

اوایل دی ماه بود که بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی بخشنامه ای صادر کرد که بر مبنای آن مقرر شد معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری عادی از روزشمار به ماه‌شمار تبدیل شود.

از امروز تمامی حساب‌های کوتاه‌مدت بانکی مشمول این قانون خواهند بود. غالب کارشناسان این اقدام بانک مرکزی را حاوی پیامدهای مثبتی می دانند. نکته مهمی که در این مصوبه مهم است این است که زمان افتتاح حساب های کوتاه در مشمولیت این قانون تاثیری ندارد.

بر مبنای این مصوبه، سود سپرده‌های کوتاه‌ مدت فقط در شرایطی پرداخت خواهد شد که مانده‌حساب افراد از حداقل تعیین‌ شده توسط بانک کمتر نباشد. در این صورت، سودی به‌ حساب کوتاه‌ مدت تعلق نمی‌ گیرد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی بهبود تراز مالی بانک‌های کشور و کاهش سرعت گردش نقدینگی از مهم ترین مولفه های تاثیرگذار در رابطه با قانون ماه شمار در سیستم بانکی است.

یکی از نگرانی هایی که گاهی در رابطه با تبدیل سود سپرده های کوتاه مدت به ماه شمار مطرح می شد این بود که این امکان وجود دارد مردم پول های خود را از بانک بیرون آورند. با این حال بسیاری از کارشناسان بعید می دانند، این مساله اتفاق بیفتد.

با ثبات نسبی بازار و در شرایطی که سفته بازی کاهش چشمگیری داشته است، رغبت سپرده گذاران بانکی به سپرده کوتاه مدت بیشتر می شود و در این حالت طبیعی است که بخش مهمی از نقدینگی تمایل به سپرده‌گذاری بانکی پیدا کند.

کامران ندری در گفت‌وگو با سلام نو، اظهار کرده بود: سپرده های بانکی ویژگی هایی دارند که سایر دارایی ها ندارند؛ در سپرده های بانکی حداقل اصل سپرده به صورت اسمی تامین شده است این در حالی است که رابطه با سایر دارایی ها این اطمینان وجود ندارد. مثلا اگر کسی برود و ارز خریداری کند با یک ریسکی مواجه می شود. اگرچه ممکن است در شرایط فعلی ارزیابی این باشد که خرید ارز با ریسک زیادی مواجه نیست اما درباره سپرده های بانکی اصل منابع به علاوه سود سپرده به صورت اسمی تامین شده است.

این تحلیلگر اقتصادی همچنین گفته بود: در نظام های بانکی دنیا روش پرداخت سود به شیوه ای که در ایران مرسوم بود، وجود نداشته و بانک ها در هیچ کجای دنیا سودی به سپرده کوتاه‌مدت پرداخت نمی کنند.

حرکت به سمت سپرده گذاری با سررسیدها و نرخ سودهای متفاوت اقدامی است که برای رونق شبکه بانکی و سایر بخش های اقتصادی توصیه می شود چرا که سپرده گذارانی که بالاترین نرخ سود را دریافت می کنند، حاضر می شوند زمان بیشتری را برای نگه داشتن پولشان در بانک ها اختصاص دهند.

عملکرد عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی در این چند ماه بیشتر اقتصاددان ها را راضی نگه داشته و به نظر می رسد مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار هم مبنی بر جایگزینی سود روزشمار سپرده های کوتاه مدت با سود ماه‌ شمار هم راستا با منطق اقتصاد و بانکداری است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید