نادر ابراهیمی نویسنده، رونامه نگار، مترجم 72 ساله ایرانی که در ۱۴ فروردین ۱۳۱۵ در خانواده ای فرهنگی در شهر تهران چشم به جهان گشود و در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۳۸۷، پس از تحمل بیماری تومور مغزی در منزل شخصی خود به دیار باقی شتافت.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : شانزدهم خرداد ماه مصادف با سالروز درگذشت نادر ابراهیمی نویسنده و فرهیخته فقید ایرانی است و به همین مناسبت خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سلام نو به بررسی زندگی این هنرمند فقید، در یادداشتی با عنوان «از طلوع تا غروب» پرداخته است که در ادامه خواهید خواند.

طلوع:

نادر ابراهیمی با نام کامل نادر ابراهیمی قاجار، نویسنده 72 ساله فقید ایرانی در ۱۴ فروردین سال ۱۳۱۵ در خانواده ای فرهنگی در شهر تهران چشم به جهان گشود، پدر وی عطاءالمُلک ابراهیمی، فرزندِ آجودان حضور و از نوادگانِ حاکم نامدارِ کرمان یعنی ابراهیم خان ظهیرالدوله در عصر قاجار بود، که توسط رضاشاه پهلوی از کرمان به مشکین شهر تبعید شد و مادر نادر ابراهیمی هم از لاریجانی‌های مقیم تهران محسوب می شود.

نادر ابراهیمی پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در تهران و دریافت مدرک دیپلم ادبی از دبیرستان دارالفنون، وارد دانشکدهٔ حقوق شد، اما به خاطر علاقه اش به ادبیات، رشته حقوق را پس از دو سال تحصیل، نیمه کاره رها کرد و سپس در رشتهٔ زبان و ادبیات انگلیسی به درجهٔ لیسانس رسید.

بیشتر بخوانید :

از طلوع تا غروب با غزاله علیزاده / از دوستی با مرتضی آوینی تا خودکشی در جواهرده

از طلوع تا غروب با افشین یداللهی / از پزشکی تا ترانه سرایی

شروع فعالیت نویسندگی و چاپ اولین اثر :

وی نویسندگی را از سن پایین و در سال 1340 زمانی که تنها 25 سال داشت آغاز کرد و نخستین داستانش را در کتاب هفته و جُنگ «طرفه» به ‌چاپ رساند، وی دو سال بعد، نخستین اثر خود را با عنوان «خانه‌ای برای شب» در سال ١٣۴٢ منتشر کرد، مجموعه داستان «خانه برای شب» بسیار مورد اقبال مخاطبین قرار گرفت و داستان «دشنام» آن مجموعه بسیار بر سر زبان ها افتاد.

وی در طول دوران زندگی خود شغل های متفاوتی را تجربه کرده است و در کتاب «ابن مشغله» و «ابوالمشاغل» بهارایهٔ فهرست کاملی از شغل‌ها و فعالیت‌های گوناگون خود نیز پرداخته، از جمله: کمک کارگری تعمیرگاه سیار در ترکمن‌صحرا، کارگری چاپخانه، حسابداری و تحویلداری بانک، صفحه‌بندی روزنامه و مجله و کارهای چاپ دیگر، میرزایی یک حجرهٔ فرش در بازار، مترجمی و ویراستاری، ایران‌شناسی عملی و چاپ مقاله‌های ایران‌شناختی، فیلمسازی مستند و سینمایی، مصور کردن کتاب‌های کودکان، مدیریت یک کتاب‌فروشی، خطاطی، نقاشی و نقاشی روی روسری و لباس، تدریس در دانشگاه‌ها و…

این نویسنده فقید ایرانی در ادامه با حمایت مالی انتشارات امیرکبیر و یاری همسر خود، فرزانه منصوری، موسسهٔ مطالعاتی «همگام با کودکان و نوجوانان» برای فعالیت در زمینهٔ مسائل مربوط به کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۵۰ دایر می کند، که بعدها پایه گذار بسیاری از کتوب ادبی شد و همکاری های با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشت.

نادر ابراهیمی در طول نیم قرن فعالیت نویسندگی بیش از 37 اثر برای گروه سنی بزرگسال و بیش از 50 اثر در زمینه کودک و نوجوان به نگارش درآورده است، وی نگارش کتاب های مطرحی نظیر: «یک عاشقانه آرام»، «آتش بدون دود»، «ابن مشغله»، «ابوالمشاغل»، «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم» و ... را در کارنامه نویسندگی خود دارد.

نادر ابراهیمی علاوه بر نویسندگی در حوزه فیلم، سینما و تئاتر نیز فعالیت هایی را داشته است، وی نگارش فیلمنامه های «آخرین عادل غرب»، «صدای صحرا»، «آتش بدون دود»، «سفرهای دور و دراز هامی و کامی در وطن»، «روزی که هوا ایستاد» و همچنین نمایشنامه های «اجازه هست آقای برشت؟» ، «وسعت معنای انتظار»، «یک قصه معمولی و قدیمی در باب جنایت» و ... را بر عهده داشته است.

وی که در کنار فعالیت نویسندگی خود به ترجم اثرهای مطرح خارجی نیز علاقه داشته، ترجمه آثاری نظیر: «مویه کن سرزمین محبوب»، «از پنجره نگاه کن»، «دوست؛ کسی است که آدم را دوست دارد»، «آدم آهنی» و ... را برعهده داشته است.

نادر ابراهیمی همچنین نخستین موسسهٔ غیرانتفاعی ایران‌شناسی را تأسیس و هزینه و زحمت‌های فراوانی برای سفر، تهیهٔ فیلم و عکس از تمام نقاط ایران کشید؛ اما آنطور که باید و شاید از آن اسقبال نشد و با آغاز انقلاب اسلامی و پس از آن شروع  جنگ تحمیلی، این پروژه متوقف شد.

غروب:

نادر ابراهیمی پس از نیم قرن فعالیت فرهنگی و هنری سرانجام پس از سالها تحمل بیماری در بعد از ظهر پنجشنبه 16 خرداد 1387 در سن 72 سالگی بر اثر بیماری تومور مغزی به دیار باقی شتافت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید