آنچه مسلم است رشد اقتصادی در سال آینده با کاهش جدی مواجه خواهد بود. امیدها به اروپا برای ایجاد یک ساز و کار ویژه مالی با ایران هم تقریبا به پایان رسیده است. همین دو امر تا حد زیادی می تواند بازار نفت ایران را تحت شعاع خود قرار دهد.

سلام نو - سرویس اقتصادی: با توجه به اینکه میزان عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت برابر شده این احتمال که آمریکا معافیت های نفتی خود را تمدید نکند، تشدید شده است. هرچند در خبرها آمده است احتمال تمدید معافیت برای 5 کشور وجود دارد.

به گزارش سلام نو، آنچه مسلم است رشد اقتصادی در سال آینده با کاهش جدی مواجه خواهد بود. امیدها به اروپا برای ایجاد یک ساز و کار ویژه مالی با ایران هم تقریبا به پایان رسیده است. همین دو امر تا حد زیادی می تواند بازار نفت ایران را تحت شعاع خود قرار دهد.

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی از کاهش نرخ رشد اقتصادی ایران خبر داده است. این صندوق پیش‌بینی کرده بود که رشد اقتصادی ایران در پایان سال گذشته به منهای ١.٥ درصد و در پایان سال 2019 به منهای ٣.٦ درصد برسد.

پیش بینی بازار جهانی نفت در سال 98 کار سختی است اما آنچه مهم است رشد اقتصادی در جهان است که آمریکا و چین در آن نقش مهمی ایفا می کنند. چالش‌ هایی که بین رییس جمهور آمریکا و چین وجود دارد، می تواند کاری کند تا رشد اقتصادی در جهان رخ ندهد. همین امر باعث می شود تقاضا کاهش و به تبع آن بهای قیمت جهانی نفت کمتر شود.

در رابطه با spv بحث فراوان است. اروپایی ها بارها بر عزم خود بر اجرایی کردن ساز و کار ویژه مالی تاکید کرده اند. با این حال در عرصه عمل گام ملموسی برنداشته اند. مشکلاتی از قبیل فشارهای آمریکا و قبول نکردن میزبانی این سازوکار مالی باعث شده تا عملا توفیقی در spv حاصل نشود.

گزارش ها از اوپک هم حاکی از این است که میزان تولید نفت اعضای این سازمان کاهش داشته است. در آخرین اجلاس این سازمان که آذر ماه برگزار شد، مقرر شد تا کشورهای عضو اوپک با همکاری کشورهای غیراوپک روزانه 1.2 میلیون بشکه از تولید خود بکاهند. عربستان ۳۲۲ هزار بشکه در روز و امارات ، عراق و کویت نیز به ترتیب تولید خود را 96، 141 و ۸۵ هزار بشکه در روز کاهش تولید داشته اند. مکزیک، قزاقستان هم با کاهش تولید 40 هزار بشکه و عمان هم با کاهش 250 هزار بشکه ای از دیگر کشورها هستند.

ایران هم در حال حاضر چهارمین تولیدکننده عمده نفت در اوپک است که متعهد شده فروش روزانه اش را در حدود یک میلیون و صد هزار بشکه نگه دارد.

معافیت نفتی شامل چه کشورهایی خواهد شد؟

باید تا ماه مه سال جاری میلادی صبر کرد تا تکلیف دقیق معافیت نفتی مشخص شود. به نظر می رسد آمریکا با این شرط معافیت‌ها را ادامه دهد که کشورها میزان خرید نفت از ایران را کاهش دهند. احتمالا دولت آمریکا با هدف جلب رضایت بعضی از کشورها و ممانعت از جهش ناگهانی بهای نفت، با تمدید معافیت چند کشور موافقت کند. با این حال گمانه زنی ها حاکی از آن است که احتمالا آمریکا در کاهش میزان خرید توسط این کشورها پافشاری خواهد کرد.

چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، تایوان، یونان و ایتالیا هشت کشوری هستند که از معافیت نفتی برخوردار هستند. به گفته شمار زیادی از کارشناسان به احتمال بالا معافیت چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و ژاپن همچنان تمدید شود و ایتالیا، تایوان و یونان از لیست معاف شدگان حذف شوند.

ترامپ در پی آن است که هرطور شده از افزایش بهای نفت خام در بازار جهانی جلوگیری کند و این امر به نوعی برای او یک دستاورد اقتصادی به حساب می آید. ملاحظات بین المللی و معافیت هایی که به چیم و هند از سوی آمریکا داده شده است را نیز می توان در همین راستا بررسی کرد.

معافیت های نفتی اگرچه با ایده اولیه ترامپ مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفتی ایران مغایر است اما اظهار نظرهای اخیر ترامپ حکایت از تلاش او برای کمتر کردن تدریجی صادرات نفت ایران دارد. او برای کنترل بهای جهانی نفت از شعارها و وعده هایی که قابلیت عملی شدن نداشت؛ از جمله به صفر رساندن صادرات ایران چشم پوشی کرده است.

به نوشته رویترز مشتریان آسیایی نفت ایران در ماه نوامبر 2011 و پس از اوج گرفتن تحریم های نفتی به کمترین میزان در بیش از پنج سال گذشته رسیده است. با این حال آمریکایی ها به خوبی می دانند که نفت ایران حذف شدنی نیست و در صورت تلاش ایالات متحده برای این کار افزایش قیمت نفت و ناتوانی از کنترل بازار کمترین پیامد این اقدام خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید