ایران احتمالا هم‌چون موارد مشابه تمام ظرفیت‌های حقوق بین الملل را فعال می‌کند و در مرحله بعد دست به اقدام متقابل می‌زند، کاری که در ماجرای تنش با انگلیس هم انجام داد.

سلام نو – سرویس بین الملل: "کنش در کارائیب، واکنش در خلیج فارس" این حرفی است که این روزها زمزمه لبان تحلیلگران مسائل ایران و آمریکا است، به ویژه با توجه به هشدارهای اخیر مقامات ایران درباره واکنش جدی نسبت به هرگونه تهدید نفتکش‌هایش که راهی ونزوئلاست.

ماجرا این است که مقامات ارشد ایران تصمیم گرفتند در اوج تحریم ونزوئلا از سوی آمریکا 5 نفتکش بزرگ حمل بنزین را به این کشور بفرستند تا در اوج کمبود بنزین و تعطیلی پالایشگاه «کاردون» به متحد جدی خود در آمریکای لاتین کمک کنند.

حالا رویترز گزارش داده که اولین نفتکش از پنج نفتکش حامل سوخت ایران شنبه وارد منطقه ویژه اقتصادی ونزوئلا شد، جایی که ارتش ونزوئلا گفته اسکورت نفتکش‌ها را آغاز می‌کند. تلویزیون دولتی ونزوئلا هم تصاویری از ناو نیروی دریایی و جنگنده‌های ونزوئلا برای استقبال از نفتکش ایرانی منتشر کرده.

«ساموئل مونکادا»، نماینده دائم ونزوئلا در سازمان ملل در صحفه توئیتری خود رسیدن نفتکش ایرانی را پیروزی مهمی دانست و نوشت: «رسیدن بنزین ایرانیان برای مردم ونزوئلا نقطه عطفی در مبارزه برای حاکمیت، استقلال و صلح است. ترامپ و نوکران او به حمله نظامی علیه این تانکرها در بحبوحه اپیدمی کرونا فکر می کنند. اما کارشناسان او چیز دیگری را توصیه می کنند.»

آمریکا تهدید می‌کند

با این رخداد ترامپ از ممانعت از خالی شدن محموله بنزین نفت کش های ایرانی در بنادر ونزوئلا حتی در صورت مجبور شدن به استفاده از زور خبر داد. با این حرف ناوها و هواپیماهای آمریکا به سمت ونزوئلا راه افتادند.

اقدامات لفظی و عملی آمریکا با پاسخ جدی طرف ایرانی رو به رو شد. سردار محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: توقیف نفتکش ایران بدون پاسخ نخواهد ماند و در صورت مقتضی، در زمان و مکانی مناسب، پاسخ این اقدام ذلت‌بار مدنظر قرار خواهد گرفت.

حسن روحانی هم در گفت‌وگو با امیر قطر هشدار مشابهی را از این کانال دیپلماتیک منتقل کرد. رئیس جمهور ایران در گفت‌وگو با امیر قطر با اشاره به برخی تحرکات آمریکایی‌ها در منطقه دریای کارائیب، خاطرنشان کرد: اگر نفتکش های ما در دریای کارائیب یا در هر کجا از جهان از سوی آمریکایی ها دچار مشکل شوند متقابلا برای آنها مشکل بوجود خواهد آمد.

سپاه پاسداران هم در بیانیه ای تاکید کرده است که هر گونه تحرک ایالات متحده، از قبیل دزدی دریایی از محموله های سوختی که به سمت ونزوئلا در حرکت است، پیامدها و عواقبی خواهد داشت.

ایران چه خواهد کرد؟

آیا با تهدیدهای آمریکا، ایران به حمایت از ونزوئلا را پایان می‌دهد؟ تجربه نشان داده که ایران در شرایطی دشوارتر از این به حمایت از متحدان خود در سوریه و دیگر نقاط جهان ادامه داده است و با تهدید و حتی ضربات آمریکا و اسرائیل استراتژی خود را به سادگی تغییر نداده است.

اما ایران در واکنش اعمال خصمانه آمریکا در کارائیب چه می‌تواند می‌کند؟ واقعیت این است که ایران حتما توان واکنش فوری در حوزه کارائیب را ندارد ولی هم‌چون موارد پیشین، امکان پاسخگویی در جا و زمان مناسب و شکل مناسب را دارد.

ایران احتمالا هم‌چون موارد مشابه تمام ظرفیت‌های حقوق بین الملل را فعال می‌کند و در مرحله بعد دست به اقدام متقابل می‌زند، کاری که در ماجرای تنش با انگلیس هم انجام داد.

المیادین درباره واکنش احتمالی ایران به اقدام آمریکا می‌نویسد: تا وقتی خلیج فارس و تنگه هرمز مرکز مانور ایران برای مقابله با فشارها و تجاوزهای غربی علیه این کشور است و این منطقه محل نفوذ و استقرار حساس و قدرتمند سپاه پاسداران است، به احتمال زیاد پاسخ ایران در این تنگه اتفاق می افتد. بر همین اساس، در پاسخ به هدف گرفته شدن کشتی های تجاری ایران در کارائیب توسط آمریکا، عبور و مرور کشتی های تجاری آمریکا از این تنگه ممنوع می شود.

به باور بسیاری از تحلیلگران واکنش ایران همچون گذشته در خلیج فارس رخ خواهد داد و طیف گسترده‌ای از واکنش‌ها را شامل می‌شود که با توجه به اقدام احتمالی آمریکا رخ خواهد داد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید