مخمرهای خوراکی که به آنها نوچ هم گفته می شود، از ابتدا در پخت غذاهای گیاهی استفاده می شدند و نقطه عطف در فرهنگ غذای گیاهی به شمار می روند.

حال ما در دانشگاه محل تحصیل خود به نام کالج علوم تغذیه برنامه استفاده از این مواد و طریقه تکامل آن در پخت انواع غذاهای گیاهی را بررسی کردیم.

نوعی از مخمرها پولک های طلایی شکلی هستند که در نهایت گرده های تولید شده از آن ها در نانوایی برای تخمیر مورد استفاده قرار می گیرد. اما در نهایت این مخمرها در تولید محصول نهایی اثر گذار نیستند.

مخمرها برای جوانه زدن و رشد خود از قندهایی نظیر ملاس یا چغندر قند استفاده می کنند و در عین حال با حرارت خشکی و خرد کردن محیط نیز بی اثر شده و رشدشان متوقف می شود. در واقع پایداری این مخمرها در برابر شرایط نامطلوب محیطی دلیل رایج شدن استفاده از این گروه از جمله وارد کردن آنها در تولید مواد غذایی می باشد. برای مثال در تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای معطر کردن و رنگ دار کردن و هم چنین برای تولید پنیر بدون استفاده از فرآورده های لبنی از این مخمرها استفاده می شود .

ارزش غذایی موجود در مخمرهای خوراکی

مواد مغذی با برندهای تجاری مختلف و فراوان وجود دارند، اما دو قاشق سوپ خوری از مخمر خوراکی سر شده حاوی 40 کالری انرژی، فاقد چربی،20 میلی گرم سدیم (1 درصد از نیاز روزانه بدن ) 3 گرم فیبر، 5 گرم پروتئین و هم چنین مقداری ویتامین ب 12 یعنی حدود 90 درصد نیاز روزانه بدن به فولات، 200 درصد نیاسین، 400 درصد برای دو ویتامین ب 6 و ریبوفلاوین،500 درصد برای تیامین و 600 درصد برای ساخت ویتامین ب12مصرف می شود.

مخمرهای خوراکی منبع غنی از ویتامین ب12 به خصوص برای افراد تابع رژیم غذایی گیاهی محسوب می شوند؛ چرا که این ریز مغذی در هیچ کدام از گیاهان یافت نمی شود. در یک مطالعه 4 ساله بر روی افرادی که رژیم گیاهخواری را دنبال می کردند، ثابت شد اشخاصی که علاوه بر رژیم خود از مخمرها نیز استفاده کرده بودند، نیاز بدن آنها به ویتامین ب12 بدون استفاده ازگوشت برطرف شده بود.

مخمرهای خوراکی تضمین کننده سلامتی

علاوه بر میزان بالای پروتئین و ویتامین ب موجود در مخمرها که تضمین کننده سلامت پوست، مو و ناخن می باشند، فیبر موجود در این موجودات موجب سلامت روده و دستگاه گوارش می شود. بتا-گلوکان نوع دیگری از فیبر موجود در مخمرها بوده که باعث تقویت سیستم ایمن بدن، استحکام استخوان ها، کاهش کلسترل و فشار خون و همچنین کاهش خطر ابتلا به سرطان ها می شود.

مخمرهای خوراکی همچنین دارای آنتی اکسیدان و مقادیر کمی مواد معدنی از جمله پتاسیم، آهن، سلنیم و روی هستند. درنهایت گونه هایی از مخمرها به صورت غیر فعال در محیط وجود دارند که برای رشد خود باید میزبان پیدا کرده و بالغ شوند (وارد بدن میزبان شده و از امکانات میزبان برای رشد استفاده نمایند) که مخمر کاندیدا از این نوع می باشد.

تنوع در مخمرهای خوراکی

برخی از مخمرها حالت پنیری داشته و معطرند و گاهی مردم نمی توانند آنها را از پنیر پارمزان تفکیک کنند. می توان از این مخمرها به طرق مختلف از جمله پاشیدن روی واوکورن، سالاد، پختن  سبزیجات و یا چاشنی سیب زمینی استفاده کرد. شما می توانید این مخمرها را در غذاهای آبکی مثل سوپ و به عنوان یک طعم دهنده در سالادها و یا چاشنی کراکرها، بیسکویت و انواع دسرها از جمله چیز کیک استفاده کنید.

به راحتی می توانید این مخمرها را به صورت مجازی از فروشگاه های آنلاین، فروشگاه های محصولات غذای سالم و یا سوپرمارکت تهیه کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید