رسانه های فرانسوی به نقل از دیدیه رائولت، رئیس انستیتوی «مدیترانه» بیماری‌های عفونی و همکارانش نوشته اند که حدود 97.1 درصد بیماران کرونایی با تزریق هیدروکسی کلروکین طی ده روز بهبود یافته‌اند. جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت هم اخیرا روی استفاده از این دارو برای بیماران کرونایی تاکید کرده است.

سلام نو – سرویس اجتماعی: آخرین خبرها حاکی از این است که آزیترومایسین از جمله داروهای موثر در بیماری کرونا است. جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه داروی فاویپیراویر تاثیر زیای در درمان بیماری کرونا ندارد از اثر درمانی خوب آزیتروماسین خبر داده است.

به گزارش سلام نو، هنوز مشخص نیست چه زمانی درمان قطعی کرونا به صورت فراگیر منتشر می شود. اگر چه چینی ها ادعاهایی درباره کشف داروی کرونا داشته اند اما واکسن کرونا هم حداقل در بهترین حالت به طوری که بتوان روی ضمانت درمانی آن امیدوار بود به اعتقاد بسیاری از متخصصان یک سالی زمان می برد.

جهان پور که این روزها به خاطر کرونا به چهره نسبتا شناخته شده ای تبدیل شده در توییتر خود نوشته بر خلاف هیاهوی اولیه، یافته های محققان ایرانی حاکی است فاویپیراویر تاثیر چندانی در درمان کووید_۱۹ ندارد. استفاده از هپارین ها از برخی مرگهای بیماران کرونا در ICU جلوگیری می‌کند و فعلا بهترین اثر درمانی در بیماران کرونا را داروی آزیترومایسین (نوعی آنتی بیوتیک) داشته است.

اما آزیترومایسین که این روزها از خواص درمانی اش در رابطه با کووید – 19 گفته می شود چه ویژگی هایی دارد؟ آزیترومایسین در واقع نوعی از آنتی بیوتیک ها است که از گروه ماکرومالیدها به حساب می آید. گفته می شود ترکیب این دارو با هیدروکسی کلروکین می تواند سندورم های حاد تنفسی را درمان کند. رسانه های فرانسوی به نقل از دیدیه رائولت، رئیس انستیتوی «مدیترانه» بیماری‌های عفونی و همکارانش نوشته اند که حدود 97.1 درصد بیماران کرونایی با تزریق هیدروکسی کلروکین طی ده روز بهبود یافته‌اند.

مصطفی قانعی هم اخیرا در گفت و گوی ویژه خبری درباره تلاش های داخلی برای مقابله با ویروس کرونا این طور گفته است: دارو‌هایی که در این مدت به عنوان داروی ضد کرونا آزمایش و مطرح شدند هیچ کدام اثر مثبتی بر بهبودی یا ترخیص یا جلوگیری از بیماری نداشتند و نتوانستند وارد پروتکل‌های درمانی ما شوند اما داروی آزیترومایسین ترخیص بیماران کرونایی را چهار روز کاهش می‌دهد.

از آزیترومایسین برای درمان عفونت های باکتریایی نظیر سینه پهلو، التهابات معده و روده، عفونت گوش میانی، اسهال، گلودرد استرپتوکوکی و ... و همچنین بیماری های آمیزشی همچون سوزاک و کلامیدیا استفاده می شود. در موارد معدودی هم دیده شده مبتلایان به مالاریا از آزیترومایسین برای بهتر شدن شرایطشان بهره برده اند. برونشیت، فارنژیت، پنومونی و عفونت‌های پوستی از دیگر بیماری هایی هستند که برای درمان آنها استفاده از آزیترومایسین توصیه می شود. این دارو از طریق دهانی و یا تزریق وریدی به صورت روزی یک بار مصرف می شود. این آنتی بیوتیک پرمصرف دنیا نخستین بار توسط داروسازان کروات کشف شده است.

در رابطه با این دارو باید توجه داشت کاربامازپین، ترفنادین، سیکلوسپورین، ضدانعقادها (رقیق کننده‌های خون مثل وارفارین)، تئوفیلین، و آنتی‌اسیدهای حاوی آلومینیوم/ منیزیم از جمله داروهایی هستند که امکان تداخل دارویی در آنها وجود دارد.

چنانچه ضربان قلب شما به صورت نامنظم بسیار آرام و یا تند است و اگر درگیر مشکلات کبدی نظیر هپاتیت و یا کلیوی هستید حتما پیش از استفاده از آنتی بیوتیک آزیترومایسین با پزشک متخصص مشورت کنید. ضعف وخیم عضلانی نیز از جمله دیگر بیماری هایی است که می تواند در صورت استفاده از آزیترومایسین بدون نظر پزشک تبعاتی با خود به همراه داشته باشد.

حالا که خبرها نشان از ضعیف شدن نسبی ویروس کرونا دارد و دیگر این ویروس مهلک قدرت کشندگی روزهای اول را ندارد امید می رود در کنار تلاش برای یافتن ویروس قابل اتکا برای کرونا داروهایی نظیر آزیترومایسین در درمان این بیماری موثر واقع شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید