۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
کد خبر: 49202878

تایلند و اندونزی کشورهایی هستند که از نظر روابط تجاری و روابط دیپلماتیک با یکدیگر، سابقه‌ای طولانی دارند. در واقع، تاریخ و فرهنگ مشترک دو منطقه سیام و جاوا در اندونزی اغلب مورد توجه افراد پرنفوذی بودن است؛ برای مثال، King Chulalongkorn به این دو بخش علاقه فراوان داشته و به نحوی که در سه نوبت و در سالهای 1870، 1896 و 1901 از جزایر اندونزی بازدید کرده است.

طی این سفرها هرکدام از اشاخص پرنفوذی که از این مناطق بازدید می کردند به بخشی از فرهنگ و صنایع این مناطق جذب می‌شدند. یکی از این نمونه ها سفر شاه راما پنجم به این مناطق است. شاه راما پنجم علاقه زیادی به منسوجات باتیک پیدا می کند. این مجذوبیت به هنر و منسوجات باتیک موجب می شود تا وی از بسیاری از کارگاه هایی که به تولید منسوجات باتیک مشغول هستند بازدید نماید. این توجه نظر در شاه راما پنجم سبب می‌شود تا به جمع آوری 307 مجموعه از این نوع پارچه بپردازد.

در همین راستا نمایشگاه و موزه ای برگزار سالانه برگزار می شود و بخشی از نمایشگاه به "یک گنج سلطنتی: مجموعه پادشاه از پارچه های باتیک جاوا " اختصاص دارد که به مناسبت 70 سالگرد بازدید از این پارچه ها اختصاص پیدا کرده است و این نمایشگاه در موزه نساجی در کاخ بزرگ بازگشایی و به بازدید عموم رسیده است.

این نمایشگاه در سه بازه زمانی بازگشایی شده است. نخستین بار به طور رسمی در تاریخ 1 نوامبر 2018 آغاز به کار کرد. دومین باری که این نمایشگاه بازگشایی و به بازدید عموم رسیده هم اکنون است که این نمایشگاه از تاریخ 24 ژانویه آغاز به کار. مرحله بعدی برگزاری این نمایشگاه در ماه سپتامبر آغاز می شود و تا ماه مه 2021 ادامه خواهد داشت. در این نمایشگاه تقریبا 40 قطعه پارچه باتیک به نمایش گذاشته شده است. از جمله نکات برجسته و لازم به توجه در این پارچه ها و طراحی های باتیک، الگوهای نادری مانند میکادو یوگیاکارتا است که گویای تأثیر قابل توجهی است فرهنگ جاوا و صنعت نساجی این منطقه از ژاپن گرفته است و بر روی پارچه های باتیک نمایان است.  علاوه بر اینکه با مشاهده این نوع از پارچه های باتیک به تاثیرات فرهنگی ژاپن بر صنعت منسوجات جاوا پی می بریم که تاثیرات دیگر فرهنگ ها مانند فرهنگ چین، ایران و اروپا نیز بر طراحی و تولید منسوجات باتیک به چشم می خورد.

یکی از نفیس ترین پارچه های باتیک که در این نمایشگاه توجهات را به خود جلب کرده است، الگوی برجسته و تحسین برانگیز Sirikit از یوگیاکارتا است. این طرح از زیبایی های اعلیحضرت ملکه Sirikit ملکه مادر الهام گرفته شده است و به همین دلیل به نام او نیز نامگذاری شده است. این طراحی به مناسبت بزرگداشت بازدید شاه اعظم از اندونزی در فوریه 1960 تولید شده است. همچنین دیگر طراحی ها و پارچه های باستانی باتیک در گالری های 3 و 4 در موزه نساجی ملکه سیریکیت به نمایش گذاشته شده است که هر روز از 9 صبح تا 4 پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

هزینه ورودی نمایشگاه برای بزرگسالان 150 بات، برای سالمندان و افراد بالای 65 سال 80 بات، و برای برای دانش آموزان و جوانان بین 12 تا 18 سال 50 بات است؛ هزینه ورودی این نمایشگاه برای کودکان زیر 12 سال رایگان است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید