اگرچه هنوز هم نوک پیکان انتقادات را باید به سمت مسئولانی که با قرنطینه مخالفت کردند، گرفت اما واقعیت این است در شرایط کنونی دیگر قرنطینه کارساز نیست و باید اذعان کرد اقتصاد ایران در شرایطی قرار دارد که ناگزیر باید فعالیت‌ها به دوران پیش از کرونا بازگردد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: در حالی که از آمدن ویروس کرونا به ایران در خوش بینانه ترین حالت قریب به سه ماه می گذرد نه تنها این ویروس در کشور ما مهار نشده بلکه آمار و ارقام نشان از آن دارد که ویروس کرونا هنوزقصدی برای عقب‌نشینی ندارد.

به گزارش سلام نو، کافی است گشتی کوتاه در خیابان‌های پایتخت بزنیم تا از نزدیک ببینیم چه‌قدر کرونا برای همه مردم عادی شده و متاسفانه خبری از وسواس اولیه برای جلوگیری از کرونا وجود ندارد و عملا در بین خیل عظیمی از مردم رعایت تمهیدات بهداشتی سست تر شده است.

موج اپیدمی کروناویروس در تهران و در بسیاری دیگر از نقاط کشور فعالیتش تشدید شده و همین مساله نگرانی زیادی را به وجود آورده است. ۲ هزار و ۱۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ تا ظهر جمعه 26 اردیبهشت (دیروز) این مساله را واضح می سازد. اگرچه خوشبختانه تلفات کرونا با کاهش جدی رو به رو شده است اما میزان ابتلا در مورد استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی با شیب زیادی در حال افزایش است و در استان خوزستان هم وضعیت قرمز شده است.

با وجود اینکه کرونا دور جدیدی از نفوذش را آغاز کرده به زودی قرار است همه چیز به حالت عادی بازگردد. احتمالا از اول هفته آینده یعنی روز سوم خرداد بسیاری از ادارات حتی بخش خصوصی به فعالیت حضوری بپردازند. مدارس هم تا پایان خرداد که امتحانات است صرفا برای رفع اشکال باز خواهند بود.

نیازی به توضیح نیست که اقتصاد ایران در این سه ماه کرونایی چه آسیب‌هایی متحمل شده است. اگرچه هنوز هم نوک پیکان انتقادات را باید به سمت مسئولانی که با قرنطینه مخالفت کردند، گرفت اما واقعیت این است در شرایط کنونی دیگر قرنطینه کارساز نیست و باید اذعان کرد اقتصاد ایران در شرایطی قرار دارد که ناگزیر باید فعالیت‌ها به دوران پیش از کرونا بازگردد.

اقتصاد حریف ویروس ناشناخته کرونا نشده و در شرایطی که بیش از 2000 نفر در یک روز به این بیماری مبتلا می شوند به زودی شاهد این خواهیم بود که مشاغلی که در زمره مشاغل پرخطر قرار دارند هم حتی به کار خود بازخواهند گشت. این البته منحصر به ایران نیست. در بسیاری از کشورهای اروپایی هم به خاطر نبود چاره، محدودیت‌ها به حداقل رسیده و شرایط در حال بازگشت به گذشته است.

البته در این کشورها شرایط به معنای واقعی در حال کنترل است و به صورت مثال هنوز سیاست فاصله گذاری اجتماعی در حال اجرا است. حتی در برخی کشورها شاهد این بودیم که برای عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی جریمه تعیین شده است.

بسیاری امید داشتند با آغاز فصل گرما شرایطی ایجاد شود که بدون دغدغه فعالیت های اقتصادی از سر گرفته شود اما نگاهی گذرا به آمار و ارقام این روزها حتی در استان‌های نسبتا گرمسیر نشان از آن دارد که عملا این مساله کارساز نبوده است.

غالب تحلیل‌ها درباره اقتصاد پساکرونا این است که در سال 2020 شاهد رکود جدی در همه جهان خواهیم بود. همین امر دلیل خوبی است برای این که تمام کشورهای جهان رفته رفته این شرایط را پذیرفته و به فعالیت زیر سایه کرونا ادامه دهند. کمتر کسی است که پیش بینی بازگشت به شرایط کاملا عادی را زودتر از آغاز سال 2021 داشته باشد. با این وجود آنچه مسلم است ویروس کرونا ممکن است در برخی کشورها تا چند سال تبعات اقتصادی خود را بروز دهد.

در ایران کسری بودجه دولت از هرسال جدی تر است و در کنار تحریم های موجود و در شرایط کرونایی دولت مجبور است برای خدمات درمانی و حمایت از کسب‌وکارهای آسیب دیده و اقشار آسیب‌پذیر هزینه کند. در این شرایط نباید انتظار داشت که محدودیت‌هایی که در این سه ماه بوده ادامه پیدا کند چرا که در این صورت عملا موجودیت اقتصاد کشور بیش از این زیر سوال می رود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید