فیلم سینمایی «طلا» به نویسندگی و کارگردانی پرویز شهبازی و به تهیه‌کنندگی رامبد جوان و محمد شایسته و نقش آفرینی بازیگران مطرح سینمای ایران در شبکه نمایش خانگی پخش شده است، به بهانه پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : فیلم «طلا» به نویسندگی و کارگردانی پرویز شهبازی و به تهیه‌کنندگی رامبد جوان و محمد شایسته و نقش آفرینی هومن سیدی، نگار جواهریان، طناز طباطبایی، مهرداد صدیقیان، هدی زین العابدین و ...  در سال 1397 تولید شده است.

فیلم «طلا» که علیرغم حضور بازیگران مطرح سینمای ایران، نتوانست اکران عمومی در سینما شود و بعد از فیلم سینمایی «خروج» آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا، دومین فیلمی است که پس از شیوع ویروس کرونا در شبکه های VOD به اکران آنلاین در آمده است .

پرویز شهبازی نویسنده، کارگردان و تدوینگر 57 ساله سینما کارگردانی فیلم سینمایی «طلا» را بر عهده دارد، وی متولد 10 آذر 1341 در شهر تهران و دارای لیسانس کارگردانی از دانشگاه صدا و سیما است، وی فعالیت فیلمسازی اش را در سال ۱۳۶۸ پس از پایان تحصیلات، با فیلم کوتاه آغاز و اولین فیلم سینمایی خود را در سال 1375 با عنوان «مسافر جنوب» به تهیه کنندگی کوروش مذکوری بدون حضور بازیگر چهره جلوی دوربین برد و با آن برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گردید.

بیشتر بخوانید :

نقد و بررسی فیلم «طلا» / بازی متوسط بازیگران خوب / بخش دوم

شهبازی سه سال پس از ساخت فیلم اولش «مسافر جنوب» فیلم سینمایی را در سال 1378 تولید کرد که موفقیت فیلم قبلی را به دست نیاورد و پس از چهار سال فیلم موفق «نفس عمیق» به تهیه کنندگی امیر سماواتی را در سال 1381 ساخت و مورد توجه منتقدان و مردم قرار گرفت، فیلم «نفس عمیق» نخستین بار در بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۱ به اکران درآمد و نامزد نهایی ایران برای جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی سال بود.

وی شش سال پس از موفقیت فیلم «نفس عمیق»، فیلم جدیدش را در سال 1387 با عنوان «عیار 14» با حضور بازیگران مطرحی نظیر : کامبیز دیرباز، پوریا پورسرخ، محمدرضا فروتن، مینا ساداتی، مهشید افشار زاده و ... به تهیه کنندگی خودش جلوی دوربین برد، فیلم سینمایی«عیار 14» علیرغم دارا بودن بازیگران مطرح و نامزدی های مختلف در بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش مسابقه سینمای ایران؛ موفقیت فیلم های قبلی شهبازی را به دست نیاورد.

پرویز شهبازی پس از «عیار 14» سراغ تهیه کننده سابق خود یعنی امیر سماواتی رفت تا موفقیت گذشته خود با وی همانند فیلم «نفس عمیق» را تکرار کند و فیلم «دربند» را با حضور بازیگران مطرح در سال 1391 جلوی دوربین برد و در سال 1394 فیلم «مالاریا» را به تهیه کنندگی مسعود ردایی جلوی دوربین برد و فیلم «طلا» هفتمین فیلم بلند سینمایی وی محسوب می شود، وی علاوه بر کارگردانی هفت فیلمی که در بالا مطرح شد، نویسندگی آثار شاخصی نظیر «بادکنک سفید»، «به آهستگی»، «سال دوم دانشکده من»، «خانه دختر» و ... را نیز در کارنامه هنری خود دارد.

این کارگردان مطرح سینما ایران با هفت فیلم تولید کرده توانسته جوایز متعددی را از جشنواره های مختلف دریافت نماید و داوری بسیاری از جشنواره ها را نیز بر عهده داشته است و همانند آثار قبلی خود در فیلم «طلا» توانسته با بهره گیری از یک قصه پر تعلیق به همراه استفاده از بازیگران چهره ای نظیر هومن سیدی، طناز طباطبایی، نگار جواهریان، مهرداد صدیقیان یک فیلم موفق در ژانر درام اجتماعی تولید نماید.

نویسندگی فیلمنامه فیلم سینمایی «طلا» همانند 6 اثر قبلی پرویز شهبازی یعنی «مسافر جنوب»، «نجوا»، «نفس عمیق»، «عیار 14»، «دربند»، «مالاریا» بر عهده خود وی بوده است و شبیه به اکثر کارهای وی یک درام اجتماعی محسوب می شود و یکی از نقاط قوت فیلم همین فیلم نامه خوب فیلم است، که با تعلیق های فراوان خود بیننده را تا پایان فیلم با خود همراه می کند.

پرویز شهبازی برای فیلمنامه فیلم سینمایی «طلا» در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال 1397 نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه در این دوره از جشنواره شده بود و قصه فیلم «طلا» در خصوص چند جوان است که قصد راه‌اندازی رستورانی را دارند در این میان پدر یکی از آن‌ها فوت کرده و مبلغ قابل توجهی پول نیز مفقود می‌شود و در خلاصه داستان این فیلم آمده است : راهی برای پول دارشدن، خسته از نگاه تحقیر آمیز دور و بری ها، احساس تباهی از کارکردن برای دیگران؛ این ها دلایلی است که سه نفر را به هم وصل کرده تا یک کار و کاسبی راه بیندازند.

تهیه کنندگی فیلم «طلا» را رامبد جوان و محمد شایسته به صورت مشترک برعهده دارند، رامبد جوان بازیگر، کارگردان و تهیه کننده 49 ساله سینما و تلویزیون یکی از تهیه کنندگان فیلم سینمایی «طلا» است، وی پیش از این تهیه کنندگی تنها فیلم سینمایی «نگار» به کارگردانی خودش را برعهده داشته است و طلا دومین فیلم سینمایی است که رامبد جوان در مقام تهیه کننده ظاهر شده است، رامبد جوان سابقه کارگردانی فیلم های شاخصی نظیر «قانون مورفی»، «ورود آقایان ممنوع»، «پسر آدم، دختر هوا» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.

محمد شایسته دیگر تهیه کننده فیلم «طلا» است که پیش از این تهیه کنندگی فیلم های «خانه دختر»، «50 کیلو آلبالو» و ... را برعهده داشته، وی در فیلم قانون مورفی نیز به صورت مشترک با رامبد جوان تهیه کنندگی فیلم را برعهده داشته است و در سال گذشته تهیه کنندگی اولین فیلم بلند سینمایی مجید صالحی با عنوان «زیر نظر» را بر عهده داشته است.

سایر عوامل فیلم سینمایی عبارتند از : تهیه‌کننده: رامبد جوان و محمد شایسته، فیلمنامه‌نویس: پرویز شهبازی مدیرفیلمبرداری: پیمان شادمانفر چهره‌پرداز: عباس عباسی طراح صحنه ولباس: امیرحسین قدسی و سارا سمیعی تدوین: پروز شهبازی صدابردار: منصور شهبازی صداگذار: حسین ابوالصدق موسیقی: ستار اورکی جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیگ جلوه‌های ویژه بصری: جواد مطوری عکاس: محمد بدرلو بازیگران: هومن سیدی، نگار جواهریان، طناز طباطبائی، احترام برومند، هدی زین العابدین و مهرداد صدیقیان

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید