رسانه ها همیشه از قدرت بالایی برای تایید و یا تخریب افراد و فعالیت ها در جامعه ها برخوردار هستند، حال هرچقدر این رسانه پویا تر و گسترده تر باشد از قدرت تایید و تخریب بیشتری برخوردار است، اما چگونگی استفاده از این قدرت حائز اهمیت است، در این یادداشت به بررسی رسانه های مجازی و فعالیت آنها پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : این روزها سینمای ایران با موضوعاتی سر و کار پیدا کرده است که زیبا نیست. سینما محلی شده برای انواع بحث‌های حاشیه‌ای و غیرمرتبط، از اختلافات درون صنفی و بن و عیدی و یارانه و بیمه گرفته تا پولشویی و فساد و پول کثیف و رانت و محاکمه و افشاگری و پشت پرده و ...

اخبار داغ سینمایی شکل عوض کرده‌اند، احتمالاً این واژه داغ هر 10 سال یکبار تعریف تازه‌ای پیدا می‌کند، وقایع و حوادث روی پرده فاقد جذابیت و هیجان به‌نظر می‌رسد، به همین دلیل همه برای اوقات فراغت و سرگرمی و لذت، شیفته و تشنه پشت پرده هستند.

این روزها هیچ عقل سلیمی تن به خطر حضور در سینما نمی‌دهد، به همین خاطر باید از کنار سینما به آرامی گذشت، چراکه ممکن است کوچک‌ترین قرابت و نزدیکی شما را به تیتر یک زردها و پاپاراتزی‌ها تبدیل کند.

هیچ مدیر و تشکیلاتی جرات نمی‌کند تا به بهانه کار فرهنگی از جامعه سینمایی حمایت کند، به این خاطر که کوچک‌ترین حمایتی تبدیل به حماقت می‌شود، اگر به سه ضلع اهالی سینما کمک رساندید همان یک ضلع باقی‌مانده روزگارت را سیاه خواهد کرد.

هر نوع سرمایه‌گذاری برای تولید فیلم برابر است با ورود پول مشکوک و کثیف و بادآورده؛ انگشت نما می‌شوی، رصد می‌شوی، تمام رفت و آمدها و مناسبات اجتماعی‌‌ات به زد و بند تعبیر می‌شود، آخرش هم پیش از تولید فیلم سلیبریتی می‌شوی و ... ، هنوز پول خرج نکرده‌ای اما اسمت خرج خبر می‌شود، چون رسانه خوراک می‌خواهد و توپخانه خرج آتش دارد.

خنثی‌ترین و غیرفعال‌ترین نیروهایی که هیچ کار خلاقانه و تولیدی انجام نمی‌دهند با یک گوشی و راه‌اندازی یک کانال سعی دارند نقشی پررنگ برای خود دست و پا کنند، کانال تلگرامی و پیج اینستاگرام ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین ابزار برای ورود به عرصه‌ای‌ست که به شدت زمینه شهرت را مهیا می‌کند.

گرچه نمی‌توان این موضوع را تعمیم داد، اما برخی در چنین فضاهایی به‌جای نوشتن طرح، داستان یا فیلمنامه و حتی نقد، تولید خبرهای کذب و اما داغ می‌کنند و پرداختن به حاشیه اصلی‌ترین فعالیت این‌دست افراد است، افرادی که امروزه سینما را به طرز عجیبی به انحصار خود درآورده اند.

با مرور اجمالی به راحتی میزان و عمق آسیب و صدمه‌ای که به ‌واسطه برخی کاربران صفحات مجازی بر حوزه فرهنگ و هنر تحمیل می‌شود قابل رویت است، برخی گردانندگان صفحات مجازی با بزرگنمایی و بولد کردن اخبار کذب و دروغین و با انتشار مکرر و پیوسته موضوعی خاص، زمینه حذف یا بهم‌ریختگی روحیه فعالان این عرصه را موجب می‌شوند.

ادبیات سخیف، زشت و ناپسند و نیز هتک حرمت، نسبت‌های ناروا و انتشار اخبار کذب و دروغ مجموعه‌ای از ویژگی‌های این صفحات افسارگسیخته است، درحالی‌که هیچ نسبتی میان ذات سینما با محتوای این رسانه‌ها نیست.

در پشت پرده چه می گذرد؟ آیا ارشاد و دستگاه‌های نظارتی، از ساز و کار و فعالیت مخرب این‌دست رسانه‌ها اطلاعی ندارد؟ خبرهایی از روابط و مناسبات کثیف مالی به گوش می‌رسد، تا جایی که که چند رسانه معتبر اسناد مالی حیرت‌انگیزی از دریافت مبالغ کلانی توسط مدیران کانال‌ها منتشر کرده‌اند، آیا این امکان وجود دارد که اساس شکل‌گیری و تاسیس چنین صفحاتی با مقاصد و رویکردی خاص صورت گرفته باشد!

تخریب رقبای موفق یا مجموعه‌های فعال عرصه تولید، حذف و ناامن ساختن فضای کار دیگران، بخشی از اهدافی‌ست که توسط این گروه دنبال می‌شود، این روزها غوغاسالاری حرف اول را می‌زند، هوچی‌گران حاشیه را به متن آورده‌اند.

عرصه فرهنگ به‌ویژه سینما متاثر از هجوم بی امان و مسلسل‌وار آنها شده، تولیدی در کار نیست، اگر هم باشد انگیزه‌ای باقی نمانده است، آیا وقت آن نرسیده که نهادهای نظارتی به این عرصه ورود کنند و با عاملین این انحصار سازی ها برخورد جدی نمایند ؟

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید