باید اذعان کرد ویروس کرونا بسیاری از غول‌‌های نفتی را تسلیم خود کرده و در حال حاضر اشباع شدن عرضه  شرایطی ایجاد کرده که تقاضایی در بازار وجود ندارد و این امر ریزش شدید قیمت نفت را به همراه داشته به طوری که اظهارات مدیران عامل شرکت‎‎‌های مطرح نفتی نشان از آن دارد که احتمالا در روزهای آینده غولهای نفتی آمریکایی بیشتری به کاهش تولید بپیوندند. 

سلام نو – سرویس اقتصادی: حال اقتصاد دنیا زیر سایه کرونا خوب نیست و در این بین بازار نفت بیشترین تاثیر منفی را گرفته است. در حالی که در ماه های اخیر تقاضا برای طلای سیاه به طرز غیرقابل انتظاری پایین آمده این نگرانی وجود دارد که غول های نفتی به سمت ورشکستگی بروند.

به گزارش سلام نو، باید اذعان کرد ویروس کرونا بسیاری از غول‌‌های نفتی را تسلیم خود کرده و در حال حاضر اشباع شدن عرضه  شرایطی ایجاد کرده که تقاضایی در بازار وجود ندارد و این امر ریزش شدید قیمت نفت را به همراه داشته به طوری که اظهارات مدیران عامل شرکت‎‎‌های مطرح نفتی نشان از آن دارد که احتمالا در روزهای آینده غولهای نفتی آمریکایی بیشتری به کاهش تولید بپیوندند.

وضعیت نفت در ایالات متحده آمریکا اصلا خوب نیست و کم شدن کاهش تولید در آمریکا به صورت محسوسی ادامه دارد.تازه ترین محدودیت ایجاد شده برای عرضه بسیاری از تولیدکنندگان قدر نفت شیل به خاطر حفظ ترازنامه خود در مواجهه با قیمتهای اندک، کاهش تولید نفت‌شان را اعلام کرده‌اند.

تولید نفت و گاز در بعضی از شرکت‌های نفتی در سه ماهه دوم سال میلادی جاری با کاهش 12 درصدی همراه خواهد بود. این پیش بینی در صورت تحقق بزرگترین کاهش تولید در 17 سال اخیر را رقم خواهد زد.

شرکت  کانتیننتال ریسورسز پس از ۱۸۵.۷ میلیون دلار ضرر معادل 70 درصد از تولید نفت خود را محدود کرده است. شرکت کالون پترولیوم هم تولید ۱۵۰۰ بشکه در روز را در آوریل تعطیل کرد و انتظار دارد تعطیلی تولید در ماه مه به بیش از سه هزار بشکه در روز برسد. اکسون موبیل دیگر غول انرژی که در سی سال گذشته سابقه ضرری از آن گزارش نشده هم تولیدش را به شدت محدود کرده است. دایاموند انرژی نیز اخیرا از تعطیلی فعالیت چاه‌های نفت و گاز برای مدت یک ماه خبر داده بود.

خبرگزاری رویترز بر اساس بررسی‌هایی که از آمار رسمی و غیررسمی انجام داده است نوشته که آمریکایی‌ها تا پایان شش ماهه اول جاری میلادی با کاهش تولید یک میلیون و هفتصد هزار بشکه در روز نفت  رو به رو خواهد بود.

به جز کاهش تولید نفت مسائل دیگری نیز وجود دارد که در ادامه سال 2020 می تواند صنعت نفت را با چالش های جدی مواجه کند. سود سهامداران، نابودی نقدینگی و  کمبود جریان نقدی از جمله این موارد هستند.

به نوشته بلومبرگ، سودهای نقدی سخاوتمندانه غولهای نفتی مدتها نظر سرمایه گذاران را جلب کرده بود اما بن فان بوردن، مدیرعامل شل پرداختی این شرکت را دو سوم کاهش داده و سهامداران را هم شریک ضرر خود کرده است. فان بوردن پس از این اقدام به خبرنگاران گفته هیچ مدیرعاملی نمی خواهد کاهش سود نقدی سهام را در سابقه خود داشته باشد.

در رابطه با نابودی نقدینگی نیز خبرها حکایت از آن دارد که نقدینگی به دست آمده از پنج غول نفت و گاز با کاهش 29 درصدی در قیاس با مدت مشابه در سال 2020 رو به رو بوده است. این نقدینگی 27 میلیارد دلار برآورد شده که به هیچ با وجه با هزینه های موجود منطبق نیست.

به نوشته ایسنا به نقل از بلومبرگ پی یر بریبر، مدیر مالی شرکت شورون هم درباره کمبود نقدینگی گفته بدهی مشکلی برای این شرکت نیست و شورون ظرفیت کافی برای استقراض در رکود طولانی و پرداخت سود نقدی به مدت دو سال بر مبنای قیمت ۳۰ دلار نفت را دارد.

به نظر می رسد سه ماهه دوم سال 2020 یکی از سخت ترین دوران اقتصاد غول های نفتی در چند دهه اخیر باشد. تاثیر کووید – 19 بر بازار در سه ماهه دوم سال جاری میلادی پیش از پیش خودش را نشان خواهد داد و روند کاهش تولید نفت در همه کشورهای تولیدکننده نفت افزایشی خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید