امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو به سلام نو گفت: با این طرح اگر در گذشته یک عده ای درگیر خرید خودرو از کارخانه بودند حالا تعداد بسیار زیادی درگیر می شوند. این اتفاقات آدم را یاد پیرزنی در فلان جزیره می اندازد که یک میلیون تومان به او پول دادند اما به اسمش پورشه وارد کردند.

سلام نو – سرویس اقتصادی: یک کارشناس خودرو با انتقاد از طرح قرعه‌کشی برای پیش فروش خودرو معتقد است این کار به نوعی به جای اینکه در حل صورت مساله کمک کند عملا صورت مساله را پاک می کند و باید آن را نوعی سرهم‌بندی دانست.

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با سلام نو گفت: من قرعه‌کشی برای فروش خودرو را نوعی لاتاری می دانم. پیش از انقلاب می گفتند هر جا لاتاری برگزار می شود نشانه استکبار جهانی است و این سوء استفاده سرمایه گذاران از  نداری مردم است.  من فکر می‌کنم این حرکت قرعه کشی در وضعیتی که عرضه تقریبا نصف تقاضا است نوعی لاتاری است.

او ادامه داد: کاری به مسائل دینی ندارم اما از دیدگاه اقتصادی اگر بخواهیم بررسی کنیم خیلی ما را یاد یارانه ها می اندازد. خاطرمان است وقتی خواستند یارانه بدهند درخواست کردند افرادی که نیاز ندارند از یارانه انصراف دهند اما 92.5 درصد مردم ثبت نام کردند چرا که حق خودشان می دانند.

کاکایی با اشاره به تبعات قرعه‌کشی برای فروش خودرو اظهار کرد: وقتی شما می گویید قرعه کشی ملی یعنی همه مردم حق دارند از این بازی بهره برداری کنند. در نتیجه به جای اینکه 5 میلیون برای خرید خودرو هجوم بیاورند 50 میلیون درخواست خرید خواهند داشت. برای اینکه جلوی این هجوم گرفته شود می گویند زمان ثبت نام باید افراد پول را واریز کنند و در عرض چند روز هم قرعه کشی انجام می شود. شما تصور کنید سه میلیون نفر 40 میلیون تومان پول واریز کنند. اگر حساب کنید متوجه می‌شوید عددی برابر 12 هزار میلیارد چند روزی در این حساب ها باقی می ماند.

او با بیان اینکه از کجا معلوم در قرعه کشی کلاه برداری نشود، اظهار کرد: هر نوع کاری برای اینکه دست دلالان کوتاه شود در نظام های فعلی فروش و پیش فروش انجام شده است. با این حال ذات قرعه کشی غلط است و در تمام کشور به هم ریختگی ایجاد می کند. اگر در گذشته یک عده ای درگیر خرید خودرو از کارخانه بودند حالا تعداد بسیار زیادی درگیر می شوند. این اتفاقات آدم را یاد پیرزنی در فلان جزیره می اندازد که یک میلیون تومان به او پول دادند اما به اسمش پورشه وارد کردند.

این کارشناس خودرو تاکید کرد: صورت مساله اصلی این است که تولید پایین آمده است. باید پاسخ داد که راهکار افزایش تولید چیست. به نظر بنده تنها راه حل این است که اجازه دهیم بر تولید مکانیزم های اقتصادی حاکم شود و نه سیاسی. روز به روز اوضاع تولید در حال بدتر شدن است و اتفاقا همین مساله باعث می شود هیجانات در بازار بیشتر شود.

او با فاجعه خواندن اتفاقات اخیر در بازار خودرو یادآور شد: اطلاعیه دیروز دکتر شیوا با فرمولی که ارائه کردند و مطرح شدن بحث قرعه کشی مردم را مقابل صنعت خودرو قرار می دهد و با این اعداد و ارقام  صنعت خودرو رو به نابودی می‌رود.

کاکایی با یادآوری عملکرد وزارت صمت بیان کرد: نمی خواهم شخص وزیر صمت را حالا که عزل شده قضاوت کنم. اما این را می توانم بگویم که سیاست های دو سال اخیر در زمان وزارت ایشان بسیار نادرست بود. علی رغم اینکه خودروسازها برای دور زدن تحریم خیلی تلاش کردند دیدیم بر اساس آمار رسمی بالای 40 هزار میلیارد تومان خسارت به این بازار وارد شد. ضمن اینکه می بینیم چه چالش‌هایی در بازار به وجود آمده و روز به روز هم در حال بدتر شدن است.

او اضافه کرد: زحمت های ایشان را کتمان نمی کنم اما به هر شکل تولید سال 98 از سال 97 کمتر بود و این نشان می دهد وزارت خانه در دنبال کردن مکانیزم های کلانی که نیاز بود، ناموفق بوده است. من از عزل وزیر صمت خوشحال نیستم و به نظرم باید بعدا درباره جزئیات قضاوت کرد. اما در مجموع می توانم بگویم که در دو سال گذشته صنعت خودرو ضرباتی خورده که در کوتاه مدت قابل جبران نیست. یادمان نرود این صنعت در روزهای اوجش هم فکر نکنم بیش از هزار میلیارد سود کرده باشد. به بیانی دیگر در دو سال گذشته معادل چهل سال سودآوری صنعت خودرو زیان دیده‌ایم.

این کارشناس خودرو با تاکید بر لزوم پاسخگویی مسئولان یادآور شد: اینکه دقیقا چه کسی مسئول است را نمی دانم اما منطقا اتفاقی که در بازار افتاده نتیجه سیاستگذاری های کلان است و تصورم این است که وزارت صمت باید جوابگو باشد. به هر حال بهتر است کمی از هیجانات فاصله بگیریم و در یک فضای آرام به تجزیه و تحلیل این دو سال بپردازیم.

او با ابیان اینکه چاره ای جز تدوین سریع یک سیاست درست و اصولی برای بازار خودرو وجود ندارد، خاطرنشان کرد: سیاستگذاران اگر نجنبند وسیاستی که منافع کلان ملی و نه منافع عده ای به خصوص را تامین کند، تدوین نشود دیگر نمی توان با بازی با آمار و ارقام و ... جلوی چالش های پیش رو را گرفت. مسائل عمیقی بازار خودرو را درگیر کرده و حل آنها نیاز به دانش، مهارت و شجاعت دارد. رفتارهایی که ظاهرا مردم را تشویق می کنند به پراید 42 میلیونی به نفع مردم نیست. باید مردم را شجاعانه با واقعیت آشنا کرد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید