اولین قدم برای پذیرش تعهد و سپس بخشش خود، جبران اشتباهات است. سپس می توانید با روشی صحیح از عذرخواهی و آگاهی از تجربیات به دست آمده خود پیش بروید.

2-    به جای اینکه مرتباً خود را سرزنش کنید، به فکر احساسات شخصی باشید که به دلیل اشتباهات شما صدمه دیده است. چقدر بد بوده و چرا آسیب دیده است؟ آیا درد وی همان است که شما تصور می کنید؟ شاید شما آن کار را بیش از حد بزرگ پنداشته اید.

3-   کار خود را جبران کنید و معذرت خواهی نمایید.

4-   اگر فرد مقابل شما را نبخشید، سعی کنید خودتان را ببخشید و اجازه ندهید سرزنش اشتباهات قدرت شما را برای ادامه زندگی کم کند.

انسان امکان دارد خطا کند، اما انسان سالم اگر مرتکب اشتباهی شود احساس گناه و پشیمانی می کند و می خواهد خطاهای گذشته خود را جبران کند. جبران اشتباهات، به افراد احساس آزادی می بخشد و آن‌ها را قادر می سازد تا دوباره از آرامش لذت ببرند. دستیابی به آرامش و سلامت روانی مستلزم این است که بتوانید خودتان را ببخشید و در صورت امکان کاری مثبت در مورد آن انجام دهید، حتی اگر یک عذرخواهی کامل باشد. در این مقاله، ما در ابتدا می توانیم به شما کمک کنیم تا خودتان را ببخشید و اجازه عبور از اشتباه را بپذیرید.

روانشناسی خطاهای گذشته؛ بخشیدن خود

هر اشتباهی که انجام می دهیم به ما امکان می دهد رشد کنیم. آنچه امروزه می بینید نتیجه چیزهای خوب و بدی است که در گذشته به دست آورده اید. شما نمی توانید گذشته را پاک کنید، اما ممکن است با کمک انجام کاری متفاوت در امروز، آینده را تغییر دهید. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا خطاهای گذشته خود را ببخشید و رو به جلو حرکت کنید.

1-   بدانید که شما تنها نیستید. خطاهای زیادی در گذشته افراد رخ داده است. حتی انسان‌هایی که به آن‌ها احترام می گذارید از این قانون مستثنا نیستند. آن‌ها حتی در گذشته خود شاید بیشتر از شما اشتباه کرده باشند.

2-   صادقانه به اشتباه خود نگاه کنید. چقدر شما در اشتباه سهم دارید؟ دیگران چه سهمی در اشتباه شما داشته اند؟ آن اشتباه در شما چه احساسی به وجود می آورد؟ با دیدن درست احساسات می توان آن‌ها را بهبود بخشید.

3-   خودت را ببخش. همه ما انسان هستیم ما اشتباه می کنیم این بخشی از زندگی است. شما به احتمال زیاد آنچه را که تصور کرده اید در آن زمان به بهترین وجه انجام داده اید و اکنون راهی برای انجام بهتر آن کارها پیدا کرده اید.

4- اگر برایتان مهم است جبران کنید. اگر شخص دیگری با استفاده از اشتباه شما صدمه دیده است، می توانید از پس جبران آن برآیید. اگرچه این مرحله همیشه ضروری نیست. شناسایی چگونگی ایجاد اصلاح برای اشتباه های شما به سناریویی که در آن هستید اتکا دارد.

5. از اشتباه خود بیاموزید. هر اشتباه یک درس دارد. از خودتان چه می توانید بیاموزید؟ اگر در آینده در شرایط قابل مقایسه ای قرار داشته باشید، چگونه می توانید رفتار کنید؟

راهی برای جبران کار اشتباه خود؟

همان‌طور که گفته شد، یکی از مواردی که به شما در گذر از اشتباهات گذشته کمک می کند، جبران اشتباهات خود در صورت مناسب بودن شرایط است؛ اما چگونه؟

1-   اگر خود را سرزنش نکنید، نمی توانید خودتان را ببخشید. بهانه نیاورید. به درون خود نگاه کنید و به آنچه انجام داده اید فکر کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید