امروز نمایندگان برای چندمین بار طرح وزارت بازرگانی را بررسی کردند و با رای منفی به تشکیل دوباره آن کار این طرح در مجلس دهم را به پایان رساندند. حالا دولت باید امیدوار باشد تا تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در مجلس یازدهم طرفدار بیشتری نسبت به مجلس دهم داشته باشد.

منتقدان این طرح علی لاریجانی، رئیس مجلس را یکی از موافقان تشکیل این طرح می دانستند و بارها نسبت به شتاب مسیری که مصوب شدن این طرح دنبال می کرد، اعتراض کرده بودند. به باور آنها این طرح بدون اینکه به پاسخ منتقدان جواب درستی بدهد تلاش داشته تا رای مثبت مجلس را برای خود بگیرد.

"جهش تولید" از دیگر بهانه هایی بود که مخالفان آن را در تضاد با سیاست تشکیل دوباره وزارت بازرگانی می دانند. این در حالی است که موافقان معتقدند نه تنها تشکیل این وزارتخانه نافی جهش تولید نیست بلکه اتفاقا تولیدات کشور نیاز با یافتن بازار مناسب برای صادرات است و خود این مساله تشکیل وزارت بازرگانی را به امری لازم بدل می کند.

از سویی دیگر برخی از کارشناسان با اشاره به تجربه کشورهای توسعه یافته در تفکیک این دو حوزه از یکدیگر می گویند تولید و تجارت دو موضوع کاملا متفاوت هستند و اگر کارهای مربوط به این دو در دست یک نهاد باشد کارها درست از پیش نمی رود. به بیانی دیگر در حال حاضر توازنی برای وزارت صمت که مسئولیت تولید و تجارت را توامان به عهده دارد وجود ندارد و همین امر باعث می شود تا در بازار تولید و توزیع شاهد نا به سامانی باشیم.

حالا دولت باید امیدوار باشد تا تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در مجلس یازدهم طرفدار بیشتری نسبت به مجلس دهم داشته باشد. هرچند با ترکیبی که از مجلس یازدهم می بینیم به نظر می رسد نه تنها کار دولت برای اقناع مجلس یازدهم آسان تر نیست بلکه احتمالا مسیر ایجاد این وزارتخانه در آینده دشوارتر هم باشد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: از همان روز نخستی که مجددا بحث تشکیل دوباره وزارت بازرگانی مطرح شده تا هم اکنون که آینده تشکیل یا عدم تشکیل آن مبهم است، بحث موافقان و مخالفان وزارت بازرگانی داغ بوده است.

به گزارش سلام نو، سال 90 با هدف کوچک سازی دولت دو وزارتخانه صنعت و معدن و همچنین وزارت بازرگانی در یکدیگر ادغام شدند و وزارت صمت ایجاد شد.

تفکیک یا ادغام بخش های مربوط به تولید و تجارت در ساختار اقتصاد ایران اتفاقی منحصر به یک دهه اخیر نیست و در صد سال گذشته بارها شاهد تغییرات بنیادین در این حوزه ها بوده ایم.

دولت در این سالها تلاش زیادی برای احیای وزارت بازرگانی که به زعم او موجب ارتقای تجارت می شود، کرده است اما هر بار با سد مخالفان مواجه شده است. مخالفانی که می گویند در تشکیل دوباره وزارت بازرگانی اقتصاد مقاومتی رعایت نمی شود.

حالا و در آخرین روزهای مجلس دهم باز هم دولت لایحه ای به مجلس ارائه کرده است. لایحه ای که در مجلس به تصویب رسید اما به خاطر ایراداتی که شورای نگهبان به متن طرح گرفت به مجلس عودت داده شد. بسیاری از مخالفان از جمله شورای نگهبان بار مالی این طرح را اصلی ترین دلیل برای مخالفت با احیای این وزارتخانه عنوان کرده اند.

امروز نمایندگان برای چندمین بار طرح وزارت بازرگانی را بررسی کردند و با رای منفی به تشکیل دوباره آن کار این طرح در مجلس دهم را به پایان رساندند. چنانچه وزارت بازرگانی تشکیل می شد وزارت صمت تبدیل به وزارت صناع و معادن می شد و احتمالا در وظایف وزارت کشاورزی هم تغییراتی حاصل می شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز- یکشنبه- با اصلاح طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی-اعاده شده از شورای نگهبان – مخالفت کردند و به این ترتیب این طرح از دستور کار مجلس خارج شد. هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این باره تاکید کرده از آنجایی که این طرح چندین بار در دستور کار مجلس آمده، دیگر آن را بررسی نمی‌کنیم.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید