دکتر مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی گفت: کرونا تمام نشده است و در حال افزایش است و این یک زنگ خطر است، نمی‌دانیم ویروس چه زمانی از ایران خارج خواهد شد.

به گزارش سلام نو، یک متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه گرمای هوا شدت کروناویروس و انتقال آن را کم نخواهد کرد، بر لزوم استفاده از ماسک و پرهیز از ترددهای غیرضرور تاکید کرد.

دکتر مینو محرز، با بیان اینکه علی‌رغم تمام توصیه‌های بهداشتی، برخی افراد تصور می‌کنند کرونا تمام شده است، گفت: متاسفانه بیماران در حال افزایش‌ هستند و این یک زنگ خطر است، حتما باید مردم به رعایت نکات بهداشتی پایبند باشند. کرونا تمام نشده است و در حال افزایش است. مشاهده می‌کنیم بسیاری افراد بویژه جوانان بدون ماسک بیرون می‌آیند؛ در حالی که این گروه سنی می‌توانند حاملِ سالم بیماری باشند.

وی در ادامه در خصوص روند پذیرش بیماران در بیمارستان‌ها، افزود: برخی مبتلایان به کرونا به صورت سرپایی و برخی به شکل بستری درمان می‌شوند. اینکه بخواهیم به شکل دقیق در مورد درصد و نسبت درمان سرپایی یا بستری در بیمارستان صحبت کنیم، نیازمند گذشت زمان است‌.

محرز در خصوص روند بیماری کووید۱۹ در استان خوزستان، بیان کرد: عدم رعایت نکات بهداشتی می‌تواند عاملی برای تشدید بیماری باشد، این در حالی است که مسافرت‌ها از نقاط مختلف در جریان است. علت دیگر طغیان فعلی در خوزستان نیز می‌تواند دیرتر آغاز شدن پیک بیماری باشد.

وی درباره تصوراتی که نسبت به گرم شدن هوا و به دنبال آن از بین رفتن ویروس مطرح می‌شود، تصریح کرد: گرما در محیط می‌تواند ویروس را زودتر از بین ببرد ولی کسی که به ویروس آلوده است آن را به سایرن انتقال می‌دهد و این دیگر به گرمای‌ هوا ربطی ندارد. گرمای هوا شدت بیماری و انتقال را کم نخواهد کرد، تنها نکته‌ای که با گرم شدن هوا اتفاق می‌افتد باز کردن درب و پنجره در محیط‌های بسته است که به تهویه هوا کمک می‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی در مورد وضعیت استان تهران، اظهار کرد: در یک مقطعی وضعیت تهران خیلی خوب شده بود به شکلی که به عنوان مثال در بیمارستان امام میزان پذیرش بیمار بستری روزانه دو تا سه مورد شده بود، ولی اکنون مراجعه به همه بیمارستان‌ها افزایش یافته است. بازگشایی‌های صورت گرفته بر این روند موثر است؛ چراکه برخی فکر می‌کنند کرونا تمام شده است. با مشاهده فعالیت رستوران‌ها در سطح شهر من فکر می‌کنم در شرایط فعلی ماه رمضان هم به کمک ما آمده است که این مراکز حداقل تنها شب‌ها باز هستند.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌دانیم ویروس چه زمانی از ایران خارج خواهد شد، افزود: تنها موردی که به تمام دنیا کمک کرده است، فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی است. من از مردم می‌خواهم تنها در مواقعی که مجبور هستند از منزل خارج شوند و ترددهای غیرضرور خودداری کنند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا ممکن است در روزهای آتی شاهد افزایش موارد ابتلا در تهران به دنبال خروج مردم از منازل‌شان پس از وقوع زلزله باشیم یا خیر، بیان کرد: خروج از منزل به مدت کوتاه انجام شده است اما در عین حال عده‌ای در این شرایط از تهران خارج شدند و مسافرت‌ها افزایش یافت.

محرز درباره احتمال بروز موج بعدی بیماری، گفت: به عنوان مثال در نقاطی مانند خوزستان این موج از یک یا دو هفته قبل آغاز شده است.

وی در خصوص چرایی سفید بودن وضعیت برخی شهرهای همجوار استان خوزستان، گفت: احتمالا این نقاط مشکلی در بیماریابی دارند یا اینکه ورود و خروج به این شهر کاملا قرنطینه شده است، چون اگر رفت و آمد ادامه داشته باشند تحت تاثیر نقاط همجوار خود قرار خواهند گرفت.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید