۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 48103396

پرایدی که آمده بود تا جایگزین پیکان شود امروز در شرایطی که برخی از آن به نام ارابه مرگ یاد می کنند و قرار است دیگر تولید نشود برای خیلی مصداق خودروی لاکچری به حساب می آید.

سلام نو – سرویس اقتصادی: این روزها بحث پیرامون پراید 90 میلیونی حواشی زیادی داشته است. کارشناسان خودرو معتقدند بیش از آنکه قیمت پراید صعود کرده باشد این ارزش پول ملی است که در حال سقوط است. با این وجود بسیاری قیمت خودرو را غیرمنطقی می دانند.

به گزارش سلام نو، پرایدی که این روزها نغمه خداحافظی اش از بازار سر داده شده در حالی قرار است دیگر تولید نشود که شوک پراید 90 میلیونی سروصدای زیادی به پا کرده است. در فضای مجازی طبق معمول محتواهای طنز زیادی در این باره تولید شد. محتواهایی که اگرچه ظاهری طنز داشتند اما باطن آن از چیز دیگری خبر می داد.

مادامی که طبقه متوسط توان خرید خودرویی همچون پراید را هم نداشته باشند و نتوانند با آن امرار معاشی حداقلی داشته باشند باید بیش از پیش نگران بود. پراید 111 که در چهارم اردیبهشت سال جاری تولید آن رسما متوقف شد حالا به حوالی 89 تا 90 میلیون تومان رسیده و پراید 131 هم حول و حوش 80 میلیون تومان قیمت گرفته است.

در حالی که همه درگیر کرونا و حواشی آن بودیم قیمت پرایدی که تا چند سال پیش با 6 میلیون تومان هم معامله می شد به 90 میلیون رسید. پای صحبت فعالان بازار خودرو که بنشینیم حرف خاصی ندارند جز اینکه شرایط  بازار فعلا همین است. در این بین طبیعی است سوداگران هم به فکر جیب خود و سودجویی باشند. البته خرید و فروش خودرو هنوز راکد است و فروشندگان خودرو این قیمت‌ها را کاذب می‌دانند و معتقدند پراید در خوشبینانه ترین حالت با قیمت 73 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

این روزها بحث بر سر افزایش قیمت کارخانه ای خودرو بالا گرفته است. اگر چه در میان کارشناسان این حوزه موافقان افزایش قیمت خودرو کم نیستند اما در درون وزارت صمت اختلافات جدی برای اجرایی کردن این طرح وجود دارد. زیر سایه اختلاف نظر مسئولین در اعلام قیمت های جدید خودرو قیمت های کاذب خودرو باعث شده شرایط بازار تا حد قابل توجهی به هم بخورد.

اختلاف بین سازمان حمایت، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار در حالی وجود دارد که خودروسازان به هیچ وجه وقعی به دستورالعمل شورای رقابت نمی نهند چرا که معتقدند قیمت گذاری خودرو توسط این شورا نه تنها کارشناسی نیست که در این سالها تنها ضرر و زیان آنها را بیشتر کرده است. از سویی دیگر اعلام قیمت جدید بدون توافق با این شورا غیرقانونی است و شورای رقابت معتقد است نباید تمام ضرر و زیان خودروسازان در دستور العمل قیمت گذاری لحاظ شود چراکه بخشی از این ضرر و زیان برای فعالیت غیر تولیدی خودروسازان است.

پراید معیار خوبی است برای اینکه سیر سقوط آزادی که ارزش پول ملی ما طی کرده است را ببینیم. شاید اگر تا همین چند سال پیش کسی با بدبین ترین فرد نسبت به اقتصاد کشور از پراید 90 میلیونی حرف می زد کسی توجهی نمی کرد اما حالا شرایط به سمتی رفته که بی راه نیست اگر بگوییم سخت ترین دوره صنعت خودروسازی در حال سپری شدن است.

بخش قابل توجهی از کاهش ارزش پول ملی بر گردن تحریم است. خصوصا آن زمانی که با بالا رفتن قیمت خودرو این تاثیر برای ما واضح‌تر می شود. تحریم در بسیاری از حوزه ها به ویژه خودرو تاثیری به مراتب ملموس تر داشته است. این معضل در کنار ناکارآمدی همیشگی مدیران نشان می دهد چرا بازار خودرو به این وضع افتاده است.

پرایدی که آمده بود تا جایگزین پیکان شود امروز در شرایطی که برخی از آن به نام ارابه مرگ یاد می کنند و قرار است دیگر تولید نشود برای خیلی مصداق خودروی لاکچری به حساب می آید. در یکی دو سال اخیر کار به جایی رسیده که پراید خریدن دیگر برای طبقه متوسط آسان نیست و همین امر شکاف طبقاتی را تشدید کرده است.

دو سال پیش شریعتمداری، وزیر کار گفته بود  کاهش ارزش پول ملی مصنوعی است و تهدید جدی به حساب نمی آید. امروز و در سال 99 افزایش قیمت خودرو تا حدی رسیده که خیلی ها قید خرید خودروی کم کیفیتی همچون پراید را زده اند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید