اصغر فرهادی کارگردان 47 ساله سینمای ایران متولد 17 اردیبهشت 1351 در شهر خمینی شهر اصفهان است، وی که یکی از کارگردانان بین المللی سینمای ایران محسوب می شود دو جایزه اسکار برای فیلم های «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان شده است، به بهانه سالروز تولد این کارگردانی نامی سینما ایران خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی سلام نو به بررسی کارنامه این کارگردان پرداخته است.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر : هفدهم اردیبهشت سالروز تولد اصغر فرهادی کارگردان مطرح و شناخته شده سینمای ایران است، به همین بهانه نگاهی به کارنامه هنری این بازیگر انداخته ایم که در ادامه آن را خواهید خواند.

اصغر فرهادی کارگردان نام آشنای سینمای ایران در هفدهم اردیبهشت سال هزار و سیصد و پنجاه و یک در خمینی شهر اصفهان چشم به جهان گشود، وی به گفته خودش فعالیت حرفه ای اش را از سیزده سالگی آغاز کرده و مدرک تحصیلی فوق لیسانس اش را در رشته تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد و با حضور در انجمن سینمای اصفهان فعالیت هنری اش را آغاز کرد.

«رقص در غبار» اولین فیلمی است که فرهادی در سال ١٣٨١ کارگردانی کرد و این فیلم شباهت بسیاری به مجموعه تلویزیونی موفق او یعنی داستان یک شهر داشت، جالب است نخستین اثر وی نظر مثبت مخاطب عام و منقدان را جلب کرد و توانست جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم آسیا پاسفیک و نیز بهترین فیلمنامه را از جشن خانه سینما کسب کند.

فرهادی سپس به سراغ ساخت فیلم «شهر زیبا» رفت و در این فیلم از ترکیب موفق بازیگر فرامرز قریبیان و ترانه علیدوستی استفاده کرد، این فیلم نیز موفقیت های بسیاری همچون طاووس طلایی جشنواره بین المللی فیلم هند را برای فرهادی به دنبال داشت.

پس از شهرزیبا اصغر فرهادی کمی از سینما فاصله گرفت و چند سال کاری را جلوی دوربین نبرد، اما پس از مدتی با فیلم موفق «چهارشنبه سوری» به سینما بازگشت، فیلم «چهارشنبه سوری» فیلمی متفاوت با سوژه ای نو که توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای فرهادی به ارمغان بیاورد، این فیلم آغاز همکاری فرهادی با مانی حقیقی در مقام نویسنده بود و حمید فرخ نژاد، هدیه تهرانی و ترانه علیدوستی بازی درخشانی را در این اثر از خود به جای گذاشتند.

پس از «چهارشنبه سوری» اصغر فرهادی کمی از سینما فاصله گرفت و به نویسندگی که حرفه مورد علاقه و پیشین وی نیز محسوب می شد رفت، و با سه فیلم «کنعان» ساخته مانی حقیقی، «دایره زنگی» ساخته پریسا بخت آور و «محاکمه در خیابان» ساخته مسعود کیمیایی، سعی کرد با حضور در آن ها ژانرهای مختلف را تجربه کند و دایره زنگی از جمله فیلم های کمدی و موفق و پرفروش زمان خودش بود که فرهادی به کمک همسرش پریسا بخت آور آن را ساخت.

اما نقطه اوج و سکوی پرتاب اصغر فرهادی در زندگی هنری اش فیلم «درباره الی» بود، فرهادی با ساخت این فیلم نو سبک و موج جدیدی را در سینمای ایران به وجود آورد و توانست جوایز متعددی همچون خرس نقره ای بهترین کارگردانی جشنواره بین المللی فیلم برلین را برای دریافت کند.

درباره الی حضور بین المللی در جشنواره های بسیاری را داشت و توانست باعث تحولی نو در سینمای ایران در عرصه بین المللی شود، ضمن اینکه ترکیب بازیگران استثنایی چون پیمان معادی، شهاب حسینی، مانی حقیقی، صابر ابر، گلشیفته فراهانی و ترانه علیدوستی در درباره الی برای مدت ها در ذهن سینمادوستان باقی خواهد ماند.

اتفاقی که سینمای ایران به آن نیاز داشت و توقعی جز این از اصغر فرهادی نمیرفت، جایزه اسکار بود که «جدایی نادر از سیمین» توانست آن را در تاریخ سینمای کشورمان رقم بزند، فرهادی جدایی نادر از سیمین را با حضور پیمان معادی، لیلا حاتمی، شهاب حسینی و ساره بیات و ... جلوی دوربین برد و توانست با این فیلم جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را دریافت نماید، اما اسکار برای فرهادی کافی نبود و جوایز متعدد همچون جایزه گلدن گلوب و خرس طلایی جشنواره برلین ماحصل جدایی نادر از سیمین برای اصغر فرهادی بود، ضمن اینکه این فیلم در نظر سنجی های مختلف توانست در بین ده فیلم برتر قرن بیست و یکم قرار بگیرد و مهر تایید موفق سینمای ایران و فرهادی در عرصه بین المللی باشد.

پس از موفقیت بین المللی سیلی از پیشنهادات از سوی تهیه کنندگان به سوی اصغر فرهادی آمدند و او تصمیم گرفت نخستین فیلم بین المللی اش را با نام «گذشته» در فرانسه جلوی دوربین ببرد،  گذشته توانست موفقیت های بسیاری همچون حضور موفق در جشنواره بین المللی فیلم کن به دست آورد و آغاز راه حضور فرهادی در سینمای بین المللی باشد.

«فروشنده» فیلم بعدی فرهادی بود که باز توانست نام سینمای ایران را بر سر زبان ها بیندازد و فرهادی را برای همیشه در تاریخ سینمای ایران جاودانه کند، اسکار بهترین فیلم خارجی زبان در سال ٢٠١٧ تحفه ای بود ناقابل تقدیم سینمای ایران که باعث شد همگان بپذیرند فرهادی آقای خاص سینمای ایران است و سینمای ایران دیگر مانند او را نخواهد دید، جالب آنکه شهاب حسینی نیز توانست برای این فیلم نخل طلای بازیگری جشنواره کن را از آن خود کند و افتخار بین المللی دیگری را برای سینمای ایران رقم بزند.

«همه می دانند» فیلم بعدی فرهادی با حضور پنه لوپه کروز و خاویر باردم بود که به زبان اسپانیایی ساخته شد و حضور موفقی در جشنواره های مختلف بین المللی داشت، حالا فرهادی مجدد از سینما فاصله گرفته است و همگان منتظر بازگشت باشکوه او به سینما با فیلم موفقی دیگر همچون سایر فیلم هایش هستند.

آری، امروز هفدهم اردیبهشت زادروز موفق ترین چهره سینمای ایران است که به نظر تا سال‌های سال بدون رقیب و تکرارنشدنی برای سینمای ایران به ویژه در عرصه بین المللی خواهد بود. به احترام فرهادی کلاه از سر بر می داریم و تمام قد می ایستیم و تشویق کنان می گوییم: آقای فرهادی؛ خدا شما را برای این سینما حفظ کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید