در ایام کرونایی مصرف آب با افزایش فزاینده همراه بوده است. به  دلیل پیشگیری از ویروس کرونا و مبارزه با کووید ۱۹ نه تنها مصرف آب بلکه استفاده از شوینده ها و مواد ضدعفونی نیز افزایشی شد که خود این امر یکی از این اثرات منفی زیست محیطی ناشی از کرونا است.

سلام نو – سرویس اجتماعی: در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا با توجه به اینکه کسر قابل توجهی از مردم خودشان را قرنطینه کرده بودند بسیاری ویروس کرونا را مسکنی برای محیط زیست خواندند. با این حال این روزها مشخص شده این ویروس خیلی هم دردی از محیط زیست دوا نمی کند.

به گزارش سلام نو، ویروس کرونا معایب و مزایایی برای محیط زیست به همراه آورده که هرکدام در نوع خود قابل توجه است. از توقف اجباری در تولید گازهای گلخانه‌ای، آلاینده‌های هوا، پسماندها و فاضلاب‌های صنعتی و حتی تخریب منابع طبیعی توسط انسان ها می توان به عنوان مزایای اجباری ویروس کرونا برای محیط زیست یاد کرد.

با این وجود این ویروس مضراتی هم برای محیط زیست داشته است. پس از آمدن کروناویروس به زندگی ما میزان تولید و استفاده از ماسک‌های جراحی، دستکش و تجهیزات حفاظتی افزایش قابل توجهی پیدا کرده است به طوری که در حال حاضر بسیاری از دولت های دنیا در پی ذخیره سازی هرچه بیشتر این اقلام هستند. اگر چه همه ما نسبت به ضرورت استفاده از این محصولات آگاه هستیم اما واقعیت این است که به تولید زباله های پلاستیکی در این بحران با شدت زیادی افزوده شده و گزارش سی ان ان هم نشان از آن دارد که تولید زباله هایی از این دست در تمام جهان پیشرفت قابل توجهی داشته است.

توصیه فعالان محیط زیستی این است که تا جایی که امکان دارد از صابون های قالبی برای شست و شو استفاده شود چرا که صابون های مایع منجر به تولید پلاستیک می شوند. با این وجود نگرانی مردم جهان از احتمال مبتلا شدن به کرونا در صورت تماس دستشان با قالب های صابون باعث شده تا بیشتر مردم اقدام به خرید صابون های مایع کنند. این در حالی است که اخیرا مارلن وولف ، محقق فوق دکتری مهندسی عمران و محیط‌زیست در موسسه محیط‌زیست وودز دانشگاه استنفورد تاکید کرده که بیش از همه نحوه شست و شوی دست و صورت برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا حائز اهمیت است و نه چیز دیگری.

در این روزها ضدعفونی کردن معابر از دیگر مواردی بوده که برای خیلی از علاقه مندان محیط زیست نگرانی ایجاد کرده است. این روزها استفاده از مواد ضد عفونی‌ کننده‌ در عملیات گندزدایی و تاثیر آن بر محیط زیست و نفوذ بر سفره‌های زیرزمینی به یکی از دغدغه‌های اصلی و جدی دوستداران طبیعت و حیات وحش تبدیل شده است.

از سوی دیگر در ایام کرونایی مصرف آب با افزایش فزاینده همراه بوده است. به  دلیل پیشگیری از ویروس کرونا و مبارزه با کووید ۱۹ نه تنها مصرف آب بلکه استفاده از شوینده ها و مواد ضدعفونی نیز افزایشی شد که خود این امر یکی از این اثرات منفی زیست محیطی ناشی از کرونا است.

با توجه به اینکه این مواد شیمیایی حاوی ترکیباتی نظیر کربن، گوگرد، هالوژن‌ها، ازت، فسفر و کلر هستند ورود آنها به محیط زیست اثرات نامطلوبی در پی دارد. به گفته علی اسدی، معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان زنجان تجمع کف بر روی آب‌های سطحی و جلوگیری از عمل اکسیژن‌گیری آب و همچنین کاهش خودبالایی رودخانه ها و آب های سطحی و اختلال در عملکرد تصفیه خانه ها، تولید بو و طعم نامطلوب در آب و اثرات سمی آن بر روی موجودات زنده و تخریب اکوسیستم از جمله این موارد است.

با توجه به اینکه آینده کرونا را نمی توان پیش بینی کرد در رابطه با پایداری معایب و مزایای این ویروس در حوزه های زیست محیطی نیز نمی توان اظهار نظر قطعی کرد اما آنچه مسلم است کروناویروس آثار مثبت و منفی قابل تاملی در حوزه محیط زیست داشته است. باید منتظر ماند و دید محیط زیست پساکرونایی چقدر از این تاثیرات ویروس را پس از پایان کرونا با خود به همراه خواهد داشت.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید