در خرید بخاری های دیواری باید توجه داشته باشید که مدل بدون دودکش این بخاری ها تنها برای مکان هایی باز مثل مغازه ها که رفت و آمد نیز در آنها زیاد است ، مناسب است و اصلا برای منازل و فضاهای بسته پیشنهاد نمی شود.

فصل سرما نزدیک است و از مهم‌ترین سوال‌های تمام خانواده‌ها این است که چه بخاری‌ای بخرم تا هم کم مصرف کند، هم خوب گرم کند، هم چند سال کار کند!؟ راهنمای خرید بخاری گازی که پیش روی شماست سعی دارد به این سوال‌ها پاسخ دهد. در راهنمای خرید بخاری گازی تلاش می‌کنیم به شما بگوییم چطور و با چه فرومولی یک بخاری مناسب بخرید.

راهنمای خرید بخاری گازی: انواع بخاری

آنجایی که گاز در کشورمان از منابع طبیعی در دسترسی است که همواره هزینه استفاده از آن به مراتب کمتر از دیگر حامل های انرژی است ، بخاری گازی البته برای کسانی که به گاز دستری دارند بهترین گزینه ممکن است. شما باید از بین دو مدل بخاری گازی دیواری و معمولی یکی را انتخاب کنید.

راهنمای خرید بخاری گازی: انواع بخاری گازی

بخاری‌های گازی خود به ۳ دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

بخاری گازی با دودکش

بخاری گازی بدون دودکش

بخاری گازی طرح شومینه

بخاری گازی بدون دودکش به هیچ عنوان برای اتاق کودک، اتاق خواب و به طور کلی فضاهایی که هوا در آن گردش ندارد مناسب نیستند. بیشترین استفاده از بخاری گازی بدون دودکش برای مغازه‌ها و یا سالن‌هایی است که به دلیل رفت و آمد و یا باز و بسته شدن زیاد درب، هوا در آن گردش دارد. اکیدا توصیه می‌کنیم که خرید بخاری گازی بدون دودکش برای خانه را فراموش کنید چرا که استفاده از این مدل بخاری به هیچ عنوان برای فضاهای بسته همچون منزل مناسب نیست.

اگر تصمیم به خرید بخاری گازی بدون دودکش گرفته‌اید حتما توجه کنید که مجهز به سیستم ODS باشد. وجود سیستم ODS که به آن سیستم حساس به میزان اکسیژن هم می‌گوییم بر روی بخاری گازی بدون دودکش یک الزام و یک باید است چرا که این سیستم وظیفه کنترل میزان اکسیژن در محیط پیرامون را دارد و هنگامی که میزان اکسیژن در فضا به ۱۸ درصد و یا کمتر برسد به طور خودکار اقدام به قطع جریان گاز می‌کند.

تمام بخاری گازی‌های بدون دودکش که دارای نشان استاندارد هستند مجهز به سیستم ODS می‌باشند. خرید یک بخاری گازی بدون دودکش که فاقد سیستم ODS است به معنای خودکشی است، به هیچ عنوان همچین دستگاهی را خریداری نکنید که سلامت خود و عزیزانتان را قطعا به خطر خواهید انداخت.

بخاری گازی طرح شومینه هم با تمام زیبایی و گرمایی که دارد اکسیژن محیط را می‌سوزاند و عموما از نظر میزان مصرف و انرژی و گرما گزینه مورد توصیه ما در این راهنمای خرید بخاری گازی نیست.

راهنمای خرید بخاری گازی: بخاری دیواری

اگر برای منزل خود به گزینه بخاری های دیواری فکر می کنید باید بدانید که حرارت بخاری دیواری از زمینی کمتر است و فضای کمنری را اشغال می کنند اما از آنجایی که بخاری دیواری را شرکت های سازنده برای مکان هایی با متراز پایین طراحی کرده اند مثل اتاق کار و یا یک اتاق کوچک در منزل ، پس نهایتا تا هفت هزار کیلو کالری در ساعت قدرت دارند ، بنابراین مناسب مکان هایی با متراز های بالا نسیتند .

در ضمن در خرید بخاری های دیواری باید توجه داشته باشید که مدل بدون دودکش این بخاری ها تنها برای مکان هایی باز مثل مغازه ها که رفت و آمد نیز در آنها زیاد است ، مناسب است و اصلا برای منازل و فضاهای بسته پیشنهاد نمی شود.

در صورتی هم که برای گرم کردن یک مکان کوچک به خرید بخاری برقی فکر می کنید یابد بدانید که این بخاری ها از هزار تا ۲ هزار وات طراحی شده اند و مصرف بالایی دارند .بخاری برقی یکی از وسایل پر مصرف انرژی الکتریکی می باشد و اگر چه تبدیل انرژی الکتریکی به حرارت در بخاری برقی دارای بازدهی صد درصد است، اما عمدتا نحوه کنترل این تبدیل انرژی در بخاری برقی می تواند سبب اتلاف انرژی گردد.

راهنمای خرید بخاری گازی: بخاری زمینی دودکش دار

پس مشخص شد که بهترین گزینه برای مصارف خانگیتان بخاری های زمینی و دود کش دار هستند که در طرح ها و رنگ های مختلف به بازار آمده اند تا از رقبای خود گوی سبقت را بگیرند و بیش از آنکه کیفیت و ایمن بودن خود را به شما معرفی کنند ، شما را در گیر انتخاب طرح و رنگ خاص خود و مورد نظر شما کنند.

مهم‌ترین نکته‌ای که در این راهنمای خرید بخاری گازی باید مورد توجه قرار دهید برچسب انرژی بخاری است. این برچسب را جدی بگیرید! هر چه بخاری‌ای با درجه سبزتری بخرید انرژی کمتری مصرف خواهید کرد و گرمای بیشتری خواهید داشت.

البته رده انرژی به دلیل کمی جا در برخی از بخاری ها به صورت آن برجسب خط های رنگی که بر روی دیگر لوازم خانگی می بینیم دیده نمی شود و روی بخاری ها فقط رده انرژی همان بخاری نوشته شده است .حروف انگلیسی رده انرژی هرچه به ابتدای الفبای انگلیسی نزدیک‌تر باشد، نشان دهنده کمترین اتلاف مصرف است .

پس پیشنهاد می شود تا وقتی که برای گرم تر کردن خانه خود و آماده شدن برای زمستان در روز تعطیل ۵ شنبه با خانواده خود برای خرید بخاری منزلتان شال و کلاه کردید ، برای اینکه به نتیجه ای بهتر برسید اولا قید خرید کالا هایی را که رده بندی انرژی ندارند بزنید و ثانیا به سراغ محصولاتی بروید که حداقل رده انرژی آنها در ردیف های اول یعنی D و C باشد ، رده های A و B در ایران کمتر یافت می شوند،

راهنمای خرید بخاری گازی: استاندارد بخریم

نیک کالا، آبسال، پلار، مرواریدسوز  و جهان افروز از جمله برندهای مشهور و استاندار تولید بخاری در ایران هستند. این ۵ برند، مهم‌ترین تولیدکننده‌های انواع بخاری در ایران هستند، برندهایی شناخته شده که همگی دارای نشان استاندارد بوده و بخاری‌هایی مطمئن و باکیفیت روانه بازار می‌کنند.

البته لیست تولیدکننده‌های خوب بخاری گازی تنها به این ۵ شرکت محدود نمی‌شود و هستند برندهایی که بخاری گازی‌های با کیفیتی تولید می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به ایران شرق و توان گاز اشاره نمود.

توجه کنید که برندهای خوب دیگر نیز در بازار هستند ولی حتما قبل از خرید از هر برندی درباره آن جست و جو کنید و مطمئن شوید سابق خوبی در تولید کالای با کیفیت دارد.

راهنمای خرید بخاری گازی: فرمول خرید بخاری و متراژ خانه

یکی از فاکتورهای انتخاب بخاری، در نظر گرفتن متراژ محیط خانه یا فضایی است که می خواهید با بخاری گرمش کنید. برای اینکه بفهمید عددی که به عنوان میزان تولید حرارت روی بخاری نصب شده برای منزل شما مناسب است یا نه، می توانید این عدد را (که واحدش کالری است) بر عدد ۲۴ تقسیم کنید.از طرف دیگر متراژ خانه تان را در عدد سه ضرب کنید. حاصل ضرب این دو عدد باید با حاصل تقسیم اولی برابر یا نزدیک به آن باشد.

برای مثال اگر متراژ سالن منزلتان ۷۰ متر است،حاصل ضرب آن در سه می شود ۲۱۰. حالا اگر بخاری که می خواهید بخرید ۴۸۰۰ کیلوکالری گرما تولید می کند، حاصل تقسیم این عدد بر ۲۴ می شود ۲۰۰ که با ۲۱۰ اختلاف چندانی ندارد، پس این بخاری، مورد مطلوبی برای منزل شماست. اگر متراژ سالن شما بزرگ تر است می توانید بخاری هایی با برچسب تولید حرارت هشت هزار و ۹ هزار کالری تهیه کنید.

راهنمای خرید بخاری گازی: نگهداری از بخاری

بعد از فصل سرما و اتمام کار بخاری ابتدا گرد و غبار را از بخاری با دستمال گرفته و هرگز بخاری را نشوئید مگر در مواردی که اجزاء آن توسط سرویسکار مجاز تفکیک شده باشد و بعد از خشک کردن دوباره مونتاژ شود، چون اکثر قطعات فلزی بوده و دچار زنگ زدگی میشود حتی الامکان بخاری را بسته بندی کرده و یا در نایلون و یا پارچه پیچیده و در انباری نگهداری کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید