معین الدین سعیدی با اشاره به دغدغه این روزهای منتخبان مجلس یازدهم گفت: این دغدغه بین منتخبان مجلس آینده وجود دارد که مجلس در ادوار اخیر از آن جایگاه در راس امور بودن که امام بر آن تاکید داشت فاصله گرفته که شاید یک دلیلش رفتار هیئت رئیسه‌های مجلس بوده.

سلام نو – سرویس سیاسی: بحث بر ریاست مجلس یازدهم هر روز داغ‌تر از قبل می‌شود نامزدهای ریاست مجلس هر روز تلاش بیشتری می‌کنند تا نظر نمایندگان بیشتری را به خود جلب کنند.

از محمدباقر قالیباف که جدی‌ترین مدعی ریاست است تا زاکانی و میرسلیم و حاجی بابایی تا شمس‌الدین حسینی و علی نیکزاد همه و همه در حال لابی و وزن کشی هستند و جلسات حضوری و مجازی زیادی را برای جذب نمایندگان برگزار می‌کنند.

در این میان به جز اصولگرایان که خود به چند دسته تقسیم می‌شوند نمایندگان مستقل هم مثل چند دوره اخیر نقش مهمی را بازی می‌کنند و حضوری تعیین کننده در انتخاب رئیس مجلس دارند.

معین‌الدین سعیدی، منتخب مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند از استان سیستان و بلوچستان و از نمایندگان مستقل مجلس آینده است. او در گفت‌وگو با سلام نو گفت که حرف‌هایی درباره فراکسیون مستقلان زده شده ولی بخشی از ماهیت مستقل‌ بودن به استقلال رای آن‌ها از فراکسیون‌ها باز می‌گردد.

این منتخب مجلس یازدهم با اشاره به جلسات برگزاره شده درباره ریاست مجلس گفت: تماس‌هایی گرفته شده و جلساتی بسیار مختصر و مفید هم با رعایت موازین بهداشتی برگزار شده. جلسات مجازی هم که این روزها بحث آن مطرح می‌شود بیشتر روی مسائل کلی کشور و مجلس متمرکز است نه بحث ریاست مجلس که البته من با وجود دعوت دوستان کم‌تر در آن حضور دارم.

او با اشاره به دغدغه این روزهای منتخبان مجلس یازدهم گفت: این دغدغه بین منتخبان مجلس آینده وجود دارد که مجلس در ادوار اخیر از آن جایگاه در راس امور بودن که امام بر آن تاکید داشت فاصله گرفته که شاید یک دلیلش رفتار هیئت رئیسه‌های مجلس بوده.

او ادامه داد: به طور طبیعی بحث ریاست مجلس در بازیابی و ارتقا جایگاه این نهاد بسیار موثر است و در این راستا هم لابی خواهد شد و این لابی هم پدیده جدید و نوینی در عرصه سیاست نیست.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند با اشاره جدی‌ترین گزینه‌های ریاست مجلس گفت: تعداد افرادی که وارد بحث ریاست مجلس شده‌اند مشخص و چهره‌هایی چون آقایان قالیباف، زاکانی، میرسلیم در کنار وزرای دولت‌های هشتم و نهم در حال تلاش برای ریاست مجلس هستند.

سعیدی درباره مهم‌ترین اولویت‌هایش که در انتخاب رئیس مجلس موثر است گفت: آن چه که برای من به و البته تمام نمایندگان استان سیستان و بلوچستان مطرح است این است که کسی در راس مجلس باشد که همزمان با وزن بخشیدن به این جایگاه، مشکلات استان سیستان و بلوچستان را هم در قالب یک مسئله ملی ببیند چون جنس و نوع مسائل ما با تمام نقاط کشور تفاوت و فاصله دارد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا به گزینه مشخصی رسیده است یا خیر گفت: بله ولی هنوز به اجماع قطعی نرسیدیم ولی مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان قصد دارند یک تصمیم مشترک بگیرند و به یک نفر رای بدهند.

او در پاسخ به این پرسش که سابقه نمایندگی چقدر برای رئیس مجلس ضروری است گفت: هرچند این مسئله بین منتخبین مطرح شده اما این مسئله را یک پیش شرط لازم نمی‌دانم و برای من جایگاه و وزانت سیاسی کاندیدا و شناختش از مسائل پییچیده سیاسی و اجتماعی کشور بسیار مهم‌تر از سابقه حضور در پارلمان است.

سعیدی درباره تشکیل فراکسیون مستقلین در مجلس آینده گفت: بحث فراکسیون مستقل از حالا مطرح شده ولی تجربه فراکسیون‌ها در پارلمان ما شاید تجربه چندان قابل دفاعی نباشد چون فراکسیون‌ها شکل می‌گیرند اما اشتراک نظر عموما رعایت نمی‌شود.

او ادامه داد: در کنار این وقتی می‌گوییم یک نماینده مستقل است یعنی این استقلال در رای دادن هم خود را نشان می‌دهد. ماهیت نماینده مستقل اساسا این است که تابع یک فراکسیون نباشد و بر اساس مصالح مردم و نظام تصمیم بگیرد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید