بسیاری از کارشناسان معتقدند با تعهد همه امضاکنندگان کاهش عرضه ائتلاف اوپک پلاس، سیر نزولی قیمت نفت پایان یافته است و زمینه برای بهبود قیمت‌ها در ادامه سال وجود دارد.

بسیاری از کارشناسان باتوجه به رویارویی بازارهای جهانی نفت خام با دشواری‌های بی‌سابقه و اجرایی شدن کامل تعهد همه امضاکنندگان حاضر در توافق کاهش عرضه ائتلاف اوپک پلاس بر این باورند که روند کاهشی قیمت های نفت پایان یافته است.

به گزارش سلام نو، مازاد عرضه نفت به اعتقاد کارشناسان احتمالا رشد قیمت‌ها در هفته‌ها و ماه‌های آینده را محدود خواهد کرد اما با توجه به اقدام تولیدکنندگان در محدودیت عرضه و کاهش سرمایه گذاری در واکنش به ریزش قیمت‌ها، زمینه برای بهبود قیمت‌ها در ادامه سال وجود دارد.

آینده بازار نفت چه می‌شود؟

در این رابطه محمد خطیبی - کارشناس حوزه انرژی - به ایسنا  گفت: بیشتر صادرکنندگان بزرگ دنیا درگیر مساله کاهش تولید نفت شده اند، باتوجه به اینکه اوپک پلاس تنها کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز  را پذیرفت باقی کشورها همچون آمریکا، کانادا، نروژ، برزیل و آرژانتین مابقی کاهش تولید را قبول کردند.

وی با تاکید بر اینکه تنها اوپک پلاس مسوول کاهش تولید نفت نشده است، اظهار کرد: از روز گذشته استارت کاهش تولید زده شده و شاهد بهبود نسبی وضعیت بازار نفت پس از این اقدام هستیم.

این کارشناس حوزه انرژی افزود: اگر این کاهش عملی شود و ادامه داشته باشد می توان انتظار بهبود قیمت‌های نفت را داشت اما افزایش قیمتها نیازمند گذر زمان است چراکه در حال حاضر ذخیره سازیها پر هستند لذا باید چرخه مصرف اصلاح تا ذخیره سازی ها تخلیه شود یعنی تا زمانی که تحرک تقاضا به وجود نیاید و چرخه مصرف احیا نشود طبیعتا پالایشگاه ها نمی توانند همچون گذشته فعالیت داشته باشند.

خطیبی با تاکید بر اینکه با این شرایط احتمالا روند نزولی قیمت ها متوقف خواهد شد و یک شیب ملایم نیز خواهیم داشت، تصریح کرد: بهبود قیمت ها نیازمند اصلاح روند مصرف و عادی شدن شرایط است.

بررسی اخبار نشان میدهد که بهای معاملات نفت آمریکا روز جمعه بالا رفت و تحت تاثیر شروع رسمی توافق کاهش تولید گروه اوپک پلاس، به افزایش هفتگی دست یافت. اوپک و متحدانش معروف به گروه اوپک پلاس اوایل ماه گذشته موافقت کردند برای جبران افت شدید تقاضای جهانی در بحبوحه شیوع پاندمی کووید ۱۹ و تقویت قیمتها، تولیدشان را در ماه‌های مه و ژوئن ۹.۷ میلیون بشکه در روز محدود کنند.

طبق نظرسنجی رویترز، تولید اوپک در آوریل که اعضای این گروه ۳۰.۲۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کردند، به بالاترین میزان در ۱۳ ماه اخیر صعود کرد و ۱.۶۱ میلیون بشکه در روز بالاتر از تولید مارس بود.

پیش از این که توافق جدید اوپک پلاس در ماه آوریل منعقد شود، این گروه اوایل مارس نشستی برگزار کرد که در پی عدم توافق عربستان سعودی و روسیه درباره میزان کاهش تولید به شکست انجامیده بود و باعث به راه افتادن جنگ قیمت و افزایش تولید از سوی این دو کشور شده است. شاخص نفت آمریکا در ۲۰ آوریل هنگامی که قرارداد وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه مه برای نخستین بار به زیر صفر سقوط کرد، خبرساز شد.

گفتنی است بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوئن با ۹۴ سنت معادل پنج درصد افزایش، در۱۹ دلار و ۷۸ سنت در هر بشکه بسته شد. شاخص نفت آمریکا برای کل هفته ۱۶.۸ درصد افزایش ثبت کرد. این شاخص در دو روز گذشته ۵۲ درصد بهبود داشته است اما در آوریل هشت درصد کاهش داشت و از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون ۶۸ درصد کاهش داشته است.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوییه با چهار سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، در ۲۶ دلار و ۴۴ سنت در هر بشکه بسته شد اما برای کل هفته ۶.۶ درصد رشد داشت. با وجود این که کاهش تولید اوپک پلاس آغاز شده است، معامله‌گران به آخرین آمار تولید اوپک در آوریل چشم دوخته‌اند.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید