سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : فیلم «ماجرای نیمروز2:ردخون» در ژانر تریلر به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه کنندگی سید محمود رضوی با حضور بازیگران مطرح سینمای ایران در سال 1397 تولید شده است.
فیلم «ماجرای نیمروز2: ردخون» ادامه قسمت قبلی این فیلم با عنوان «ماجرای نیمروز» است که علیرغم حضور بازیگران مطرح، پس از سه سال نسبت به قسمت اول فیلم اکران شده و تنها دو میلیون تومان نسبت آن فیلم فروش بیشتری داشته است، که این خود شکستی بزرگ نسبت به نسخه قبلی این فیلم محسوب می شود، فیلم «ماجرای نیمروز» در سال 1395 بر روی پرده سینما ها رفت و در آن سال توانست به فروش خوب ۶٬۲۳۳٬۳۳۸٬۰۰۰ تومان دست یابد، اما قسمت دوم این فیلم پس از سه سال در سال 1398 در سینما اکران شد و علیرغم حرف و حدیث های فراوان تنها به فروش ۶،۲۳۵،۷۴۷،۰۰۰ تومان بسنده کرد.
فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز2: ردخون» در سال 1397 در سی و هفتمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر برای اولین بار بر روی پرده رفت و علیرغم اینکه در 12 رشته نامزد دریافت سیمرغ بود، اما در نهایت موفق به دریافت سه سیمرغ، بهترین صداگذاری، بهترین طراحی لباس، بهترین جلوه های ویژه میدانی شود.
بیشتر بخوانید :
نقد فیلم «جن زیبا» / اثری پر بازیگر اما ناموفق در گیشه
کارگردانی قسمت دوم فیلم «ماجرای نیمروز» با عنوان «رد خون» همانند قسمت اول آن برعهده محمد حسین مهدویان کارگردان 38 ساله بابلی بوده است و این فیلم چهارمین فیلم بلند سینما وی در مقام کارگردان محسوب می شود، مهدویان پیش از این کارگردانی فیلم های «ایستاده در غبار» (سال 1394)، «ماجرای نیمروز» (سال 1395)، «لاتاری» (1396) را برعهده داشته است، این کارگردان جوان و پرکار سینما که علاقه زیادی به تاریخ معاصر دارد در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر در سالی که گذشت با فیلم «درخت گردو» حضور داشت.
مهدویان در فیلم «ماجرای نیمروز» همانند آثار قبلی خود، اصرار به ساختار مستند گونه و روایت قصه با استناد به حقایق و تاریخ داشته است و همانند فیلم های قبلی او این فیلم نیز به صورت دوربین روی دست و با تکان های متعدد که دیگر امضای وی در سینما محسوب می شود، فیلمبرداری شده است.
مهدویان که در فیلم هایش ثابت کرده، علاقه زیادی به همکاری با عواملی دارد که پیش تر نیز با او سابقه همکاری داشتند، در این فیلم نیز از عوامل قبلی خود همانند هادی بهروز در مقام فیلمبردار و ابراهیم امینی در مقام نویسنده بهره برده است.
نویسندگی فیلم «ماجرای نیمروز 2: ردخون» محصول مشترک ابراهیم امینی نویسنده ثابت کارهای مهدویان و حسین تراب نژاد است، تنها تفاوت تیم نویسندگی این قسمت از فیلم «ماجرای نیمروز» حذف محمد حسین مهدویان از تیم نویسندگی و اضافه شدن تراب نژاد به تیم نویسندگی این فیلم است و فیلمنامه این فیلم که همانند نسخه قبلی آن به جنایت های سازمان تروریستی مجاهدین خلق و خرابکاری های مسعود رجوی در زمان جنگ می پردازد.
روایت اصلی فیلم «ماجرای نیمروز 2: ردخون» در خصوص حوادث بعد از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷ و عملیات مرصاد است و نقش عباس زریباف با بازی حسین مهری که در قسمت قبلی این فیلم به عنوان نفوذی در اداره مخابرات اطلاعات سپاه معرفی و از ایران متواری شده بود در این قسمت بسیار پر رنگ تر شده است.
تهیه کنندگی فیلم «ماجرای نیمروز2 : ردخون» همانند دو فیلم قبلی مهدویان یعنی «ماجرای نیمروز» و «لاتاری» بر عهده سید محمود رضوی مدیر موسسه فرهنگی سیمای مهر بوده است، هر چند که این فیلم نسبت به نسخه قبلی آن موفقیت آن چنانی در گیشه و جشنواره فجر برای سید محمود رضوی کسب نکرد، اما با هفده میلیون و صد هزار دقیقه تماشا در سه روز ابتدایی انتشار در شبکه های VOD، پر بازدیدترین فیلم سیاسی اجتماعی شبکه نمایش خانگی لقب گرفت، هر چند که این رکورد تا پیش از این، در اختیار قسمت اول این فیلم بود.
جواد عزتی، بهنوش طباطبایی، هادی حجازیفر، محسن کیایی، هستی مهدوی فر، مهدی زمینپرداز، حسین مهری، محمد عسکری، امیر احمد قزوینی، امیرحسین هاشمی، حسین فلاح و… تیم بازیگران فیلم «ماجرای نیمروز 2 : رد خون» را تشکیل می دهند و به غیر از بهنوش طباطبایی و هستی مهدوی فر مابقی بازیگران در قسمت قبلی این فیلم نیز حضور داشته اند و در این قسمت از فیلم بازیگرانی نظیر احمد مهران فر، مهرداد صدیقیان، لیندا کیانی و مهدی پاکدل بر عکس قسمت قبلی حضور ندارند.
«ماجرای نیمروز 2: رد خون» چه به لحاظ کارگردانی و فیلمنامه و چه به لحاظ بازی بازیگران نسبت به قسمت قبلی این فیلم دچار ضعف های فراوانی است و میزان فروش این فیلم در گیشه نیز خود گواهی بر این مطلب می باشد که به نوعی شکست برای عوامل سازنده این فیلم محسوب می شود، البته همه موارد ذکر شده از ارزش های محمد حسین مهدویان چیزی کم نمی کند، مهدویانی که با آثارش چه در سینما و چه در تلویزیون نشان داده که رگ خواب مخاطب را می شناسد و بر تاریخ معاصر بسیار واقف است و تولیدات مستند و داستانی اش حکایت از قدرت بالای کارگردانی اش در تولید آثار تاریخی، علی الخصوص تاریخ معاصر دارد.